Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

V Martine dozrel na čas na nový generel dopravy

Martin bude mať nový dopravný generel. Spracovávať ho bude Žilinská univerzita.

Križovatky pri Priori vyskúša každého vodiča. Chcú v týchto miestach kruhový objazd.Križovatky pri Priori vyskúša každého vodiča. Chcú v týchto miestach kruhový objazd. (Zdroj: Viera Legerská)

MARTIN. Potrebu nového dopravného generelu v Martine obhajoval riaditeľ Útvaru hlavného architekta mesta Róbert Dúbravec na septembrovom rokovaní mestského zastupiteľstva. Má byť jedným zo základných podkladov nového územného plánu mesta, ktorý má riešiť rozvoj Martina na ďalších pätnásť až dvadsať rokov. Na jeho obstarávanie sa už útvar hlavného architekta pripravuje. Nový územný generel mesta na základe prognóz rozvoja dopravy na území Slovenska a sčítaní dopravy na úrovni štátu a mesta Martin navrhne optimálne dopravné väzby a potrebné kapacity vnútromestských komunikácií. Má navrhnúť aj variantné možnosť riešenia dopravných napojení na nadradenú komunikačnú sieť vo všetkých druhoch dopravy a riešenie tranzitu cez územie mesta. Súčasťou návrhu územného generelu je tiež riešenie MHD, odstavných plôch a ich kapacít a kategorizácia vnútromestskej komunikačnej siete, a to až s výhľadom na tridsať rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Obstarávanie územného generelu dopravy sa začalo v roku 2012 s víťazným uchádzačom vo verejnej súťaži. Spracovávať ho bude kolektív Katedry cestného staviteľstva Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity pod vedením profesorov Jána Čelku a Tatiany Čorelovej, ktorá ho bude spracovávať vo viacerých etapách v priebehu troch rokov. „Na základe zadania vyhotovia v dvoch variantoch koncept. Materiály sa potom dostanú poslancom štandardnou cestou ako je to aj pri iných dokumentoch týkajúcich sa územia. Bude možné o návrhoch odborníkov diskutovať,“ povedal R. Dúbravec.

Územný generel dopravy v Martine naposledy spracovával Stanislava Tabaček v rokoch 1997-98. Odvtedy rozvoj mesta a jeho význam z hľadiska medzinárodného a národného záujmu priniesol nové nároky na rozsiahlejšie zmeny v doprave. Hlavným cieľom nového generelu je nastaviť čo najefektívnejší systém obsluhy mesta a pohybu v ňom vo všetkých súvislostiach – chodci, cyklisti, automobilová doprava, MHD, osobná železničná, nákladná automobilová a železničná, a to v nadväznosti na nadradené dopravné koridory - Terst/Koper – Postojna-Ľubľana-Budapešť-Bratislava-Žilina-Košice-Užhorod-Ľvov a Gdansk-Katovice-Zvardoň-Žilina a národné koridory, ktorými sú diaľnica D 1 a rýchlostná cesta R 3. Rešpektovať sa pritom má stratégia integrovaného dopravného systému ŽSK vo väzbe na železničné stanice Vrútky a Martin a autobusovú stanicu Martin vo väzbe na železničnú stanicu a letisko Tomčanoch pre nepravidelnú leteckú opravu. Medzi hlavné úlohy nového zadania patrí aj riešenie novej autobusovej a železničnej zastávky v Košútoch.

Skryť Vypnúť reklamu

NOVÝ GENEREL MÁ (okrem iného ) RIEŠIŤ:

- Väzby martinskej a žilinskej aglomerácie aj prostredníctvom sprievodnej cesty I/18 a regionálnej cyklotrasy prepájajúcej Turčiansku a Žilinskú kotlinu

- Segregovania tranzitnej cestnej dopravy z vnútorných častí mesta jej presmerovaním na diaľnicu D 1 a budúcu rýchlostnú cestu R 3, z tranzitnej a ťažkej dopravy vylúčiť Jilemnického ulicu a zmeniť ju na klasickú mestskú triedu.

- Vytvoriť vyváženejší pomer medzi individuálnou automobilovou dopravou a MHD, pričom posilniť pešiu a cyklistickú dopravu. Prehodnotiť existujúci stav a navrhnúť nový systém komunikácií a križovatiek s preferenciou MHD.

- V rámci variantného riešenia preveriť možnosti zobojsmernenia mestského okruhu okolo historického centra, resp. preveriť a navrhnúť iné vhodnejšie modifikácie súčasného systému.

Skryť Vypnúť reklamu

- Overiť a prehĺbiť návrh statickej dopravy (hromadné garáže, parkovacie domy, veľkokapacitné parkoviská...)

- Nastaviť hierarchiu jednotlivých druhov dopravy v závislosti od polohy v rámci mesta (v centre preferovať peších a cyklodopravu).

- Navrhnúť varianty možnej a maximálnej miery skľudnených ulíc vo vnútornej časti mesta.

- Vyriešiť preferenciu verejnej dopravy (jazdné pruhy, prednosť v križovatkách...)

- Riešiť problematiku železničnej dopravy v samotnom meste.

- Prehodnotiť požiadavky na preloženie Kohútovej ulice južnejšie – do polohy južne od kostola sv. Martina.

- Preveriť možnosti vytvorenia integrovaných osobných terminálov pri železničnej trati v Martine (železničná a autobusová stanica Martin a v novom centre Martin-Košúty)

- Detailne riešením preveriť návrh dopravy v novom mestskom centre Košúty v úseku od sídliska po trasu I/65, napojenie mesta na R 3 cez Ulicu N. Hejnej na sídlisku Ľadoveň, riešenie križovatiek na Jilemnického ulici, preloženie Kohútovej ulice, ďalšie napojenie východného okruhu na R 3, atď.

ZDROJ: ZADANIE ÚZEMNÉHO GENERELU DOPRAVY MESTA MARTIN

Vypracovanie nového dopravného generelu v Martine je vecou odborníkov. Čo by ale na doprave zmenili ľudia, ktorí v Martine žijú, alebo do mesta prichádzajú za prácou či nákupmi?

BRUNO HORECKÝ, pedagóg, komunálny politik:

- Na systém dopravy v Martine som si ako rodený Martinčan za tie roky zvykol. Som rád, že je oproti iným slovenským mestám stále relatívne plynulá, bez dlhých kolón. Jednosmerný okruh mestom (ulice Jilemnického, A. Pietra, P. Mudroňa, Hviezdoslava...) má podľa mňa význam z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Bol by som rád, keby sa zmenila jednosmernosť na križovatke ulíc A. Pietra a Thurzovej smerom j bývalému sídlu GR ZŤS. Na Ul. P.Mudroňa by som si želal ešte viac bezpečnostných prvkov – napríklad zníženie rýchlosti, radar, reflexné prvky... Chcel by som sa dožiť východného obchvatu mesta a viacerých väčších kruhových objazdov, ktoré zjednodušujú dopravu. V konečnom dôsledku však rešpektujem názory odborníkov. Myslím si, že na prvom mieste vždy musí byť bezpečnosť ľudí.

JÁN KŔČ, novinár, dôchodca:

- Riešenie dopravy treba nechať odborníkom. Oni asi najlepšie vedia ako optimálne zosúladiť všetko, čo súvisí s dopravou v takom veľkom meste, ako je Martin. No ako vodiča ma najviac hnevá nie systém usporiadania dopravy, ale kvalita ciest. Nie je v poriadku, a to ani na prieťahu mestom. Vezmime si len úsek na Hviezdoslavovej ulici pri detskom domove... Ako obyvateľa Košút ma v posledných rokoch najviac potešilo vybudovanie kruhovej križovatky. Aj keď sú voči jej prejazdnosti pripomienky, pravda je taká, že teraz do mesta určite odbočím skôr a bezpečnejšie ako kedysi.

ZDENKA MARŠALOVÁ, starostka obce Bystrička:

- Do Martina cestujem často a tunajší dopravný systém sa určite dá vylepšiť. No ak mám hovoriť za ľudí z Bystričky, tak neskutočne nás hnevá križovatka, v ktorej sa stretáva výjazd z obce s vonkajším martinským obchvatom. V špičke máte len malú šancu prefrnknúť do Martina alebo odbočiť vľavo smerom k teplárni a obchodným centrám. Nie je tam ani prechod pre chodcov a ľudia tu musia dávať veľký pozor, keď chcú cez cestu prejsť. Je tu tesno aj pri odbočovaní do Martina v smere od teplárne. Odbočujúce auto buď zastaví premávku, alebo obiehajúce autá musia vpravo jazdiť cez odbočovaní pruh na Bystričku, čo určite nie je v poriadku. V Bystričke býva 1450 ľudí, je tu množstvo firiem, zaslúžili by si v týchto miestach kruhovú križovatku.

STANISLAV ŠKORŇA, manažér:

- Martin na niekoľkých miestach pretína železničná trať, čo v špičke spôsobuje zápchy. Myslím si, že to treba riešiť. Rovnako ako aj križovatku pri Priori. Ak nejazdite po hlavnej, máte problém z vedľajších ulíc sa na hlavnú dostať alebo odbočiť. Kruhové križovatky by sa určite zišli nad „slimákom“ v smere na Stráne či pri Tulipe. Ak v týchto križovatkách hoci aj na čas prestanú fungovať semafory, sú veľmi nebezpečné aj pre skúsených vodičov. O parkovacích miestach v centre ani nehovorím. Ľudia, ktorí tu majú prevádzky a platia mestu dane, by si zaslúžili, aby sa v meste vytvoril istý štandard parkovania tak, aby neboli pre tento dôvod znevýhodnení nezáujmom klientov, ktorí dávajú prednosť službám inde len preto, že na okrajoch miest sa dá parkovať komfortnejšie.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 714
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 918
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 976
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 187
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 740
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 651
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 510
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 415
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 407
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 268
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Vo Vrútkach stihli otestovať za víkend 2069 ľudí. Štyria z nich mali pozitívny test na covid-19.

Miera pozitivity v meste Martin za víkend je 0,46%. Ide však len o výsledky dočasných (víkendových) odberových miest. Do súhrnu sa ešte započítajú výsledky z mobilných odberových miest a PCR testov.

12 h
Viliam Sokolík sa narodil vo Vrútkach.

Narodil sa vo Vrútkach, dlhé roky pracoval v Matici slovenskej, kde bol vedúcim oddelenia fotodokumentačných zbierok v jej literárnom archíve.

15 h
Mužstvo sa formuje.Náročný program ukáže či ho ešte treba doplniť.

Po doplnení štyrmi novými bekmi získala martinská obrana potrebnú dávku skúseností i zdravej agresivity. Káder môže vedenie klubu posilňovať do 15. februára.

18 h
Ján Danko, primátor Martina počas testovania na Kolónii Hviezda.

Primátor Martina Ján Danko ocenil spolupatričnosť a ľudskosť všetkých, ktorí sa na testovaní podieľali. Aj preto bolo úspešné.

21 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

24. jan

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

15 h

Miera pozitívnych testov v krajskom meste dosiahla 1,15 percenta.

20 h

Policajti prosia verejnosť o pomoc.

24. jan

Už ste čítali?