V Martine dozrel na čas na nový generel dopravy

Martin bude mať nový dopravný generel. Spracovávať ho bude Žilinská univerzita.

Križovatky pri Priori vyskúša každého vodiča. Chcú v týchto miestach kruhový objazd.Križovatky pri Priori vyskúša každého vodiča. Chcú v týchto miestach kruhový objazd. (Zdroj: Viera Legerská)

MARTIN. Potrebu nového dopravného generelu v Martine obhajoval riaditeľ Útvaru hlavného architekta mesta Róbert Dúbravec na septembrovom rokovaní mestského zastupiteľstva. Má byť jedným zo základných podkladov nového územného plánu mesta, ktorý má riešiť rozvoj Martina na ďalších pätnásť až dvadsať rokov. Na jeho obstarávanie sa už útvar hlavného architekta pripravuje. Nový územný generel mesta na základe prognóz rozvoja dopravy na území Slovenska a sčítaní dopravy na úrovni štátu a mesta Martin navrhne optimálne dopravné väzby a potrebné kapacity vnútromestských komunikácií. Má navrhnúť aj variantné možnosť riešenia dopravných napojení na nadradenú komunikačnú sieť vo všetkých druhoch dopravy a riešenie tranzitu cez územie mesta. Súčasťou návrhu územného generelu je tiež riešenie MHD, odstavných plôch a ich kapacít a kategorizácia vnútromestskej komunikačnej siete, a to až s výhľadom na tridsať rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Obstarávanie územného generelu dopravy sa začalo v roku 2012 s víťazným uchádzačom vo verejnej súťaži. Spracovávať ho bude kolektív Katedry cestného staviteľstva Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity pod vedením profesorov Jána Čelku a Tatiany Čorelovej, ktorá ho bude spracovávať vo viacerých etapách v priebehu troch rokov. „Na základe zadania vyhotovia v dvoch variantoch koncept. Materiály sa potom dostanú poslancom štandardnou cestou ako je to aj pri iných dokumentoch týkajúcich sa územia. Bude možné o návrhoch odborníkov diskutovať,“ povedal R. Dúbravec.

Územný generel dopravy v Martine naposledy spracovával Stanislava Tabaček v rokoch 1997-98. Odvtedy rozvoj mesta a jeho význam z hľadiska medzinárodného a národného záujmu priniesol nové nároky na rozsiahlejšie zmeny v doprave. Hlavným cieľom nového generelu je nastaviť čo najefektívnejší systém obsluhy mesta a pohybu v ňom vo všetkých súvislostiach – chodci, cyklisti, automobilová doprava, MHD, osobná železničná, nákladná automobilová a železničná, a to v nadväznosti na nadradené dopravné koridory - Terst/Koper – Postojna-Ľubľana-Budapešť-Bratislava-Žilina-Košice-Užhorod-Ľvov a Gdansk-Katovice-Zvardoň-Žilina a národné koridory, ktorými sú diaľnica D 1 a rýchlostná cesta R 3. Rešpektovať sa pritom má stratégia integrovaného dopravného systému ŽSK vo väzbe na železničné stanice Vrútky a Martin a autobusovú stanicu Martin vo väzbe na železničnú stanicu a letisko Tomčanoch pre nepravidelnú leteckú opravu. Medzi hlavné úlohy nového zadania patrí aj riešenie novej autobusovej a železničnej zastávky v Košútoch.

SkryťVypnúť reklamu

NOVÝ GENEREL MÁ (okrem iného ) RIEŠIŤ:

- Väzby martinskej a žilinskej aglomerácie aj prostredníctvom sprievodnej cesty I/18 a regionálnej cyklotrasy prepájajúcej Turčiansku a Žilinskú kotlinu

- Segregovania tranzitnej cestnej dopravy z vnútorných častí mesta jej presmerovaním na diaľnicu D 1 a budúcu rýchlostnú cestu R 3, z tranzitnej a ťažkej dopravy vylúčiť Jilemnického ulicu a zmeniť ju na klasickú mestskú triedu.

- Vytvoriť vyváženejší pomer medzi individuálnou automobilovou dopravou a MHD, pričom posilniť pešiu a cyklistickú dopravu. Prehodnotiť existujúci stav a navrhnúť nový systém komunikácií a križovatiek s preferenciou MHD.

- V rámci variantného riešenia preveriť možnosti zobojsmernenia mestského okruhu okolo historického centra, resp. preveriť a navrhnúť iné vhodnejšie modifikácie súčasného systému.

SkryťVypnúť reklamu

- Overiť a prehĺbiť návrh statickej dopravy (hromadné garáže, parkovacie domy, veľkokapacitné parkoviská...)

- Nastaviť hierarchiu jednotlivých druhov dopravy v závislosti od polohy v rámci mesta (v centre preferovať peších a cyklodopravu).

- Navrhnúť varianty možnej a maximálnej miery skľudnených ulíc vo vnútornej časti mesta.

- Vyriešiť preferenciu verejnej dopravy (jazdné pruhy, prednosť v križovatkách...)

- Riešiť problematiku železničnej dopravy v samotnom meste.

- Prehodnotiť požiadavky na preloženie Kohútovej ulice južnejšie – do polohy južne od kostola sv. Martina.

- Preveriť možnosti vytvorenia integrovaných osobných terminálov pri železničnej trati v Martine (železničná a autobusová stanica Martin a v novom centre Martin-Košúty)

- Detailne riešením preveriť návrh dopravy v novom mestskom centre Košúty v úseku od sídliska po trasu I/65, napojenie mesta na R 3 cez Ulicu N. Hejnej na sídlisku Ľadoveň, riešenie križovatiek na Jilemnického ulici, preloženie Kohútovej ulice, ďalšie napojenie východného okruhu na R 3, atď.

ZDROJ: ZADANIE ÚZEMNÉHO GENERELU DOPRAVY MESTA MARTIN

Vypracovanie nového dopravného generelu v Martine je vecou odborníkov. Čo by ale na doprave zmenili ľudia, ktorí v Martine žijú, alebo do mesta prichádzajú za prácou či nákupmi?

BRUNO HORECKÝ, pedagóg, komunálny politik:

- Na systém dopravy v Martine som si ako rodený Martinčan za tie roky zvykol. Som rád, že je oproti iným slovenským mestám stále relatívne plynulá, bez dlhých kolón. Jednosmerný okruh mestom (ulice Jilemnického, A. Pietra, P. Mudroňa, Hviezdoslava...) má podľa mňa význam z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Bol by som rád, keby sa zmenila jednosmernosť na križovatke ulíc A. Pietra a Thurzovej smerom j bývalému sídlu GR ZŤS. Na Ul. P.Mudroňa by som si želal ešte viac bezpečnostných prvkov – napríklad zníženie rýchlosti, radar, reflexné prvky... Chcel by som sa dožiť východného obchvatu mesta a viacerých väčších kruhových objazdov, ktoré zjednodušujú dopravu. V konečnom dôsledku však rešpektujem názory odborníkov. Myslím si, že na prvom mieste vždy musí byť bezpečnosť ľudí.

JÁN KŔČ, novinár, dôchodca:

- Riešenie dopravy treba nechať odborníkom. Oni asi najlepšie vedia ako optimálne zosúladiť všetko, čo súvisí s dopravou v takom veľkom meste, ako je Martin. No ako vodiča ma najviac hnevá nie systém usporiadania dopravy, ale kvalita ciest. Nie je v poriadku, a to ani na prieťahu mestom. Vezmime si len úsek na Hviezdoslavovej ulici pri detskom domove... Ako obyvateľa Košút ma v posledných rokoch najviac potešilo vybudovanie kruhovej križovatky. Aj keď sú voči jej prejazdnosti pripomienky, pravda je taká, že teraz do mesta určite odbočím skôr a bezpečnejšie ako kedysi.

ZDENKA MARŠALOVÁ, starostka obce Bystrička:

- Do Martina cestujem často a tunajší dopravný systém sa určite dá vylepšiť. No ak mám hovoriť za ľudí z Bystričky, tak neskutočne nás hnevá križovatka, v ktorej sa stretáva výjazd z obce s vonkajším martinským obchvatom. V špičke máte len malú šancu prefrnknúť do Martina alebo odbočiť vľavo smerom k teplárni a obchodným centrám. Nie je tam ani prechod pre chodcov a ľudia tu musia dávať veľký pozor, keď chcú cez cestu prejsť. Je tu tesno aj pri odbočovaní do Martina v smere od teplárne. Odbočujúce auto buď zastaví premávku, alebo obiehajúce autá musia vpravo jazdiť cez odbočovaní pruh na Bystričku, čo určite nie je v poriadku. V Bystričke býva 1450 ľudí, je tu množstvo firiem, zaslúžili by si v týchto miestach kruhovú križovatku.

STANISLAV ŠKORŇA, manažér:

- Martin na niekoľkých miestach pretína železničná trať, čo v špičke spôsobuje zápchy. Myslím si, že to treba riešiť. Rovnako ako aj križovatku pri Priori. Ak nejazdite po hlavnej, máte problém z vedľajších ulíc sa na hlavnú dostať alebo odbočiť. Kruhové križovatky by sa určite zišli nad „slimákom“ v smere na Stráne či pri Tulipe. Ak v týchto križovatkách hoci aj na čas prestanú fungovať semafory, sú veľmi nebezpečné aj pre skúsených vodičov. O parkovacích miestach v centre ani nehovorím. Ľudia, ktorí tu majú prevádzky a platia mestu dane, by si zaslúžili, aby sa v meste vytvoril istý štandard parkovania tak, aby neboli pre tento dôvod znevýhodnení nezáujmom klientov, ktorí dávajú prednosť službám inde len preto, že na okrajoch miest sa dá parkovať komfortnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 524
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 6 094
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 990
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 781
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 243
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 860
  1. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Alexander Hričko: SMERujeme do priepasti
  4. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  5. Emil Lobotka: Ukrižuj
  6. Lukáš Čelinák: Donald Trump, EÚ a svetová obchodná vojna
  7. Jan Pražák: Já ti to do smrti neodpustím, táto!
  8. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 736
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 426
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 471
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 244
  5. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 15 799
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 341
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 929
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 499
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Vo fabrike na výrobu topánok pracovali zväčša ženy.

Hromadné prepúšťanie zatiaľ nenahlásili.


Predať svoje ojazdené auto v priebehu cca dvoch hodín? Áno, je to možné, dokonca sa tento čas dá ešte skrátiť. A to bez toho, aby ste museli opustiť pohodlie svojho domova či kancelárie.


Tomáš Segíň na martinskej striedačke.

S trénerom Tomášom Segíňom sme detailne rozobrali víťaznú jazdu play off, jeho vzťah s asistentom či manažérom. Prehovoril o niektorých rituáloch, ktoré tím dodržiaval a prezradil i to, čo sa dialo za dverami šatne, keď sa duel nevyvíjal podľa predstáv. Zodpovedal i otázku, či si vie predstaviť predĺženie spolupráce s Martinom.


S výzdobou v Martine pomáhali deti zo škôlok a škôl.

Jarné sviatky cítiť na každom kroku.


  1. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Alexander Hričko: SMERujeme do priepasti
  4. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  5. Emil Lobotka: Ukrižuj
  6. Lukáš Čelinák: Donald Trump, EÚ a svetová obchodná vojna
  7. Jan Pražák: Já ti to do smrti neodpustím, táto!
  8. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 736
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 426
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 471
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 244
  5. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 15 799
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 341
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 929
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 499
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom

Už ste čítali?