Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

V Martine dozrel na čas na nový generel dopravy

Martin bude mať nový dopravný generel. Spracovávať ho bude Žilinská univerzita.

Križovatky pri Priori vyskúša každého vodiča. Chcú v týchto miestach kruhový objazd.Križovatky pri Priori vyskúša každého vodiča. Chcú v týchto miestach kruhový objazd. (Zdroj: Viera Legerská)

MARTIN. Potrebu nového dopravného generelu v Martine obhajoval riaditeľ Útvaru hlavného architekta mesta Róbert Dúbravec na septembrovom rokovaní mestského zastupiteľstva. Má byť jedným zo základných podkladov nového územného plánu mesta, ktorý má riešiť rozvoj Martina na ďalších pätnásť až dvadsať rokov. Na jeho obstarávanie sa už útvar hlavného architekta pripravuje. Nový územný generel mesta na základe prognóz rozvoja dopravy na území Slovenska a sčítaní dopravy na úrovni štátu a mesta Martin navrhne optimálne dopravné väzby a potrebné kapacity vnútromestských komunikácií. Má navrhnúť aj variantné možnosť riešenia dopravných napojení na nadradenú komunikačnú sieť vo všetkých druhoch dopravy a riešenie tranzitu cez územie mesta. Súčasťou návrhu územného generelu je tiež riešenie MHD, odstavných plôch a ich kapacít a kategorizácia vnútromestskej komunikačnej siete, a to až s výhľadom na tridsať rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Obstarávanie územného generelu dopravy sa začalo v roku 2012 s víťazným uchádzačom vo verejnej súťaži. Spracovávať ho bude kolektív Katedry cestného staviteľstva Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity pod vedením profesorov Jána Čelku a Tatiany Čorelovej, ktorá ho bude spracovávať vo viacerých etapách v priebehu troch rokov. „Na základe zadania vyhotovia v dvoch variantoch koncept. Materiály sa potom dostanú poslancom štandardnou cestou ako je to aj pri iných dokumentoch týkajúcich sa územia. Bude možné o návrhoch odborníkov diskutovať,“ povedal R. Dúbravec.

Územný generel dopravy v Martine naposledy spracovával Stanislava Tabaček v rokoch 1997-98. Odvtedy rozvoj mesta a jeho význam z hľadiska medzinárodného a národného záujmu priniesol nové nároky na rozsiahlejšie zmeny v doprave. Hlavným cieľom nového generelu je nastaviť čo najefektívnejší systém obsluhy mesta a pohybu v ňom vo všetkých súvislostiach – chodci, cyklisti, automobilová doprava, MHD, osobná železničná, nákladná automobilová a železničná, a to v nadväznosti na nadradené dopravné koridory - Terst/Koper – Postojna-Ľubľana-Budapešť-Bratislava-Žilina-Košice-Užhorod-Ľvov a Gdansk-Katovice-Zvardoň-Žilina a národné koridory, ktorými sú diaľnica D 1 a rýchlostná cesta R 3. Rešpektovať sa pritom má stratégia integrovaného dopravného systému ŽSK vo väzbe na železničné stanice Vrútky a Martin a autobusovú stanicu Martin vo väzbe na železničnú stanicu a letisko Tomčanoch pre nepravidelnú leteckú opravu. Medzi hlavné úlohy nového zadania patrí aj riešenie novej autobusovej a železničnej zastávky v Košútoch.

Skryť Vypnúť reklamu

NOVÝ GENEREL MÁ (okrem iného ) RIEŠIŤ:

- Väzby martinskej a žilinskej aglomerácie aj prostredníctvom sprievodnej cesty I/18 a regionálnej cyklotrasy prepájajúcej Turčiansku a Žilinskú kotlinu

- Segregovania tranzitnej cestnej dopravy z vnútorných častí mesta jej presmerovaním na diaľnicu D 1 a budúcu rýchlostnú cestu R 3, z tranzitnej a ťažkej dopravy vylúčiť Jilemnického ulicu a zmeniť ju na klasickú mestskú triedu.

- Vytvoriť vyváženejší pomer medzi individuálnou automobilovou dopravou a MHD, pričom posilniť pešiu a cyklistickú dopravu. Prehodnotiť existujúci stav a navrhnúť nový systém komunikácií a križovatiek s preferenciou MHD.

- V rámci variantného riešenia preveriť možnosti zobojsmernenia mestského okruhu okolo historického centra, resp. preveriť a navrhnúť iné vhodnejšie modifikácie súčasného systému.

Skryť Vypnúť reklamu

- Overiť a prehĺbiť návrh statickej dopravy (hromadné garáže, parkovacie domy, veľkokapacitné parkoviská...)

- Nastaviť hierarchiu jednotlivých druhov dopravy v závislosti od polohy v rámci mesta (v centre preferovať peších a cyklodopravu).

- Navrhnúť varianty možnej a maximálnej miery skľudnených ulíc vo vnútornej časti mesta.

- Vyriešiť preferenciu verejnej dopravy (jazdné pruhy, prednosť v križovatkách...)

- Riešiť problematiku železničnej dopravy v samotnom meste.

- Prehodnotiť požiadavky na preloženie Kohútovej ulice južnejšie – do polohy južne od kostola sv. Martina.

- Preveriť možnosti vytvorenia integrovaných osobných terminálov pri železničnej trati v Martine (železničná a autobusová stanica Martin a v novom centre Martin-Košúty)

- Detailne riešením preveriť návrh dopravy v novom mestskom centre Košúty v úseku od sídliska po trasu I/65, napojenie mesta na R 3 cez Ulicu N. Hejnej na sídlisku Ľadoveň, riešenie križovatiek na Jilemnického ulici, preloženie Kohútovej ulice, ďalšie napojenie východného okruhu na R 3, atď.

ZDROJ: ZADANIE ÚZEMNÉHO GENERELU DOPRAVY MESTA MARTIN

Vypracovanie nového dopravného generelu v Martine je vecou odborníkov. Čo by ale na doprave zmenili ľudia, ktorí v Martine žijú, alebo do mesta prichádzajú za prácou či nákupmi?

BRUNO HORECKÝ, pedagóg, komunálny politik:

- Na systém dopravy v Martine som si ako rodený Martinčan za tie roky zvykol. Som rád, že je oproti iným slovenským mestám stále relatívne plynulá, bez dlhých kolón. Jednosmerný okruh mestom (ulice Jilemnického, A. Pietra, P. Mudroňa, Hviezdoslava...) má podľa mňa význam z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Bol by som rád, keby sa zmenila jednosmernosť na križovatke ulíc A. Pietra a Thurzovej smerom j bývalému sídlu GR ZŤS. Na Ul. P.Mudroňa by som si želal ešte viac bezpečnostných prvkov – napríklad zníženie rýchlosti, radar, reflexné prvky... Chcel by som sa dožiť východného obchvatu mesta a viacerých väčších kruhových objazdov, ktoré zjednodušujú dopravu. V konečnom dôsledku však rešpektujem názory odborníkov. Myslím si, že na prvom mieste vždy musí byť bezpečnosť ľudí.

JÁN KŔČ, novinár, dôchodca:

- Riešenie dopravy treba nechať odborníkom. Oni asi najlepšie vedia ako optimálne zosúladiť všetko, čo súvisí s dopravou v takom veľkom meste, ako je Martin. No ako vodiča ma najviac hnevá nie systém usporiadania dopravy, ale kvalita ciest. Nie je v poriadku, a to ani na prieťahu mestom. Vezmime si len úsek na Hviezdoslavovej ulici pri detskom domove... Ako obyvateľa Košút ma v posledných rokoch najviac potešilo vybudovanie kruhovej križovatky. Aj keď sú voči jej prejazdnosti pripomienky, pravda je taká, že teraz do mesta určite odbočím skôr a bezpečnejšie ako kedysi.

ZDENKA MARŠALOVÁ, starostka obce Bystrička:

- Do Martina cestujem často a tunajší dopravný systém sa určite dá vylepšiť. No ak mám hovoriť za ľudí z Bystričky, tak neskutočne nás hnevá križovatka, v ktorej sa stretáva výjazd z obce s vonkajším martinským obchvatom. V špičke máte len malú šancu prefrnknúť do Martina alebo odbočiť vľavo smerom k teplárni a obchodným centrám. Nie je tam ani prechod pre chodcov a ľudia tu musia dávať veľký pozor, keď chcú cez cestu prejsť. Je tu tesno aj pri odbočovaní do Martina v smere od teplárne. Odbočujúce auto buď zastaví premávku, alebo obiehajúce autá musia vpravo jazdiť cez odbočovaní pruh na Bystričku, čo určite nie je v poriadku. V Bystričke býva 1450 ľudí, je tu množstvo firiem, zaslúžili by si v týchto miestach kruhovú križovatku.

STANISLAV ŠKORŇA, manažér:

- Martin na niekoľkých miestach pretína železničná trať, čo v špičke spôsobuje zápchy. Myslím si, že to treba riešiť. Rovnako ako aj križovatku pri Priori. Ak nejazdite po hlavnej, máte problém z vedľajších ulíc sa na hlavnú dostať alebo odbočiť. Kruhové križovatky by sa určite zišli nad „slimákom“ v smere na Stráne či pri Tulipe. Ak v týchto križovatkách hoci aj na čas prestanú fungovať semafory, sú veľmi nebezpečné aj pre skúsených vodičov. O parkovacích miestach v centre ani nehovorím. Ľudia, ktorí tu majú prevádzky a platia mestu dane, by si zaslúžili, aby sa v meste vytvoril istý štandard parkovania tak, aby neboli pre tento dôvod znevýhodnení nezáujmom klientov, ktorí dávajú prednosť službám inde len preto, že na okrajoch miest sa dá parkovať komfortnejšie.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  2. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  3. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  4. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  5. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  6. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  7. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  8. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  9. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 787
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 919
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 304
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 003
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 332
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 574
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 690
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 688
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 569
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 714
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Slnečnica v oblakoch

Seniorovi z Koštian nad Turcom sa podaril pestovateľský úspech.

Vysoká slnečnica teší okoloidúcich.

Vidieckou ženou roka je aj starostka zo Žabokriek

Ženy netreba brať ako samozrejmosť. Sú inšpiratívne a robia život na vidieku lepším. I to je hlavná myšlienka súťaže Vidiecka žena roka. Jednou zo štyroch ocenených je aj Zuzana Valocká, starostka Žabokriek.

Zuzana Valocká je Vidieckou ženou roka v kategórii politička.

Zoznam odberných miest v Turčianskych Tepliciach

Testovanie sa uskutoční na odberných miestach v lokalitách, na ktoré sú obyvatelia mesta zvyknutí pri konaní volieb.

Celoplošné testovanie: Hľadajú sa najmä zdravotníci

Mestá a obce v Turci dostali prvé pokyny k celoplošnému testovaniu, ktoré spolu s armádou pripravujú, vo štvrtok. Veľa záležitostí sa bude doťahovať na poslednú chvíľu.

Orava má už prvé kolo celoplošného testovania za sebou.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Celoplošné testovanie v Nových Zámkoch a Šuranoch: ZOZNAM odberných miest

Testovať sa bude aj v kine či športovej hale. Fungovať bude aj pojazdné odberné miesto.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Už ste čítali?