V Martine dozrel na čas na nový generel dopravy

Martin bude mať nový dopravný generel. Spracovávať ho bude Žilinská univerzita.

Križovatky pri Priori vyskúša každého vodiča. Chcú v týchto miestach kruhový objazd.Križovatky pri Priori vyskúša každého vodiča. Chcú v týchto miestach kruhový objazd. (Zdroj: Viera Legerská)

MARTIN. Potrebu nového dopravného generelu v Martine obhajoval riaditeľ Útvaru hlavného architekta mesta Róbert Dúbravec na septembrovom rokovaní mestského zastupiteľstva. Má byť jedným zo základných podkladov nového územného plánu mesta, ktorý má riešiť rozvoj Martina na ďalších pätnásť až dvadsať rokov. Na jeho obstarávanie sa už útvar hlavného architekta pripravuje. Nový územný generel mesta na základe prognóz rozvoja dopravy na území Slovenska a sčítaní dopravy na úrovni štátu a mesta Martin navrhne optimálne dopravné väzby a potrebné kapacity vnútromestských komunikácií. Má navrhnúť aj variantné možnosť riešenia dopravných napojení na nadradenú komunikačnú sieť vo všetkých druhoch dopravy a riešenie tranzitu cez územie mesta. Súčasťou návrhu územného generelu je tiež riešenie MHD, odstavných plôch a ich kapacít a kategorizácia vnútromestskej komunikačnej siete, a to až s výhľadom na tridsať rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Obstarávanie územného generelu dopravy sa začalo v roku 2012 s víťazným uchádzačom vo verejnej súťaži. Spracovávať ho bude kolektív Katedry cestného staviteľstva Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity pod vedením profesorov Jána Čelku a Tatiany Čorelovej, ktorá ho bude spracovávať vo viacerých etapách v priebehu troch rokov. „Na základe zadania vyhotovia v dvoch variantoch koncept. Materiály sa potom dostanú poslancom štandardnou cestou ako je to aj pri iných dokumentoch týkajúcich sa územia. Bude možné o návrhoch odborníkov diskutovať,“ povedal R. Dúbravec.

Územný generel dopravy v Martine naposledy spracovával Stanislava Tabaček v rokoch 1997-98. Odvtedy rozvoj mesta a jeho význam z hľadiska medzinárodného a národného záujmu priniesol nové nároky na rozsiahlejšie zmeny v doprave. Hlavným cieľom nového generelu je nastaviť čo najefektívnejší systém obsluhy mesta a pohybu v ňom vo všetkých súvislostiach – chodci, cyklisti, automobilová doprava, MHD, osobná železničná, nákladná automobilová a železničná, a to v nadväznosti na nadradené dopravné koridory - Terst/Koper – Postojna-Ľubľana-Budapešť-Bratislava-Žilina-Košice-Užhorod-Ľvov a Gdansk-Katovice-Zvardoň-Žilina a národné koridory, ktorými sú diaľnica D 1 a rýchlostná cesta R 3. Rešpektovať sa pritom má stratégia integrovaného dopravného systému ŽSK vo väzbe na železničné stanice Vrútky a Martin a autobusovú stanicu Martin vo väzbe na železničnú stanicu a letisko Tomčanoch pre nepravidelnú leteckú opravu. Medzi hlavné úlohy nového zadania patrí aj riešenie novej autobusovej a železničnej zastávky v Košútoch.

SkryťVypnúť reklamu

NOVÝ GENEREL MÁ (okrem iného ) RIEŠIŤ:

- Väzby martinskej a žilinskej aglomerácie aj prostredníctvom sprievodnej cesty I/18 a regionálnej cyklotrasy prepájajúcej Turčiansku a Žilinskú kotlinu

- Segregovania tranzitnej cestnej dopravy z vnútorných častí mesta jej presmerovaním na diaľnicu D 1 a budúcu rýchlostnú cestu R 3, z tranzitnej a ťažkej dopravy vylúčiť Jilemnického ulicu a zmeniť ju na klasickú mestskú triedu.

- Vytvoriť vyváženejší pomer medzi individuálnou automobilovou dopravou a MHD, pričom posilniť pešiu a cyklistickú dopravu. Prehodnotiť existujúci stav a navrhnúť nový systém komunikácií a križovatiek s preferenciou MHD.

- V rámci variantného riešenia preveriť možnosti zobojsmernenia mestského okruhu okolo historického centra, resp. preveriť a navrhnúť iné vhodnejšie modifikácie súčasného systému.

SkryťVypnúť reklamu

- Overiť a prehĺbiť návrh statickej dopravy (hromadné garáže, parkovacie domy, veľkokapacitné parkoviská...)

- Nastaviť hierarchiu jednotlivých druhov dopravy v závislosti od polohy v rámci mesta (v centre preferovať peších a cyklodopravu).

- Navrhnúť varianty možnej a maximálnej miery skľudnených ulíc vo vnútornej časti mesta.

- Vyriešiť preferenciu verejnej dopravy (jazdné pruhy, prednosť v križovatkách...)

- Riešiť problematiku železničnej dopravy v samotnom meste.

- Prehodnotiť požiadavky na preloženie Kohútovej ulice južnejšie – do polohy južne od kostola sv. Martina.

- Preveriť možnosti vytvorenia integrovaných osobných terminálov pri železničnej trati v Martine (železničná a autobusová stanica Martin a v novom centre Martin-Košúty)

- Detailne riešením preveriť návrh dopravy v novom mestskom centre Košúty v úseku od sídliska po trasu I/65, napojenie mesta na R 3 cez Ulicu N. Hejnej na sídlisku Ľadoveň, riešenie križovatiek na Jilemnického ulici, preloženie Kohútovej ulice, ďalšie napojenie východného okruhu na R 3, atď.

ZDROJ: ZADANIE ÚZEMNÉHO GENERELU DOPRAVY MESTA MARTIN

Vypracovanie nového dopravného generelu v Martine je vecou odborníkov. Čo by ale na doprave zmenili ľudia, ktorí v Martine žijú, alebo do mesta prichádzajú za prácou či nákupmi?

BRUNO HORECKÝ, pedagóg, komunálny politik:

- Na systém dopravy v Martine som si ako rodený Martinčan za tie roky zvykol. Som rád, že je oproti iným slovenským mestám stále relatívne plynulá, bez dlhých kolón. Jednosmerný okruh mestom (ulice Jilemnického, A. Pietra, P. Mudroňa, Hviezdoslava...) má podľa mňa význam z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Bol by som rád, keby sa zmenila jednosmernosť na križovatke ulíc A. Pietra a Thurzovej smerom j bývalému sídlu GR ZŤS. Na Ul. P.Mudroňa by som si želal ešte viac bezpečnostných prvkov – napríklad zníženie rýchlosti, radar, reflexné prvky... Chcel by som sa dožiť východného obchvatu mesta a viacerých väčších kruhových objazdov, ktoré zjednodušujú dopravu. V konečnom dôsledku však rešpektujem názory odborníkov. Myslím si, že na prvom mieste vždy musí byť bezpečnosť ľudí.

JÁN KŔČ, novinár, dôchodca:

- Riešenie dopravy treba nechať odborníkom. Oni asi najlepšie vedia ako optimálne zosúladiť všetko, čo súvisí s dopravou v takom veľkom meste, ako je Martin. No ako vodiča ma najviac hnevá nie systém usporiadania dopravy, ale kvalita ciest. Nie je v poriadku, a to ani na prieťahu mestom. Vezmime si len úsek na Hviezdoslavovej ulici pri detskom domove... Ako obyvateľa Košút ma v posledných rokoch najviac potešilo vybudovanie kruhovej križovatky. Aj keď sú voči jej prejazdnosti pripomienky, pravda je taká, že teraz do mesta určite odbočím skôr a bezpečnejšie ako kedysi.

ZDENKA MARŠALOVÁ, starostka obce Bystrička:

- Do Martina cestujem často a tunajší dopravný systém sa určite dá vylepšiť. No ak mám hovoriť za ľudí z Bystričky, tak neskutočne nás hnevá križovatka, v ktorej sa stretáva výjazd z obce s vonkajším martinským obchvatom. V špičke máte len malú šancu prefrnknúť do Martina alebo odbočiť vľavo smerom k teplárni a obchodným centrám. Nie je tam ani prechod pre chodcov a ľudia tu musia dávať veľký pozor, keď chcú cez cestu prejsť. Je tu tesno aj pri odbočovaní do Martina v smere od teplárne. Odbočujúce auto buď zastaví premávku, alebo obiehajúce autá musia vpravo jazdiť cez odbočovaní pruh na Bystričku, čo určite nie je v poriadku. V Bystričke býva 1450 ľudí, je tu množstvo firiem, zaslúžili by si v týchto miestach kruhovú križovatku.

STANISLAV ŠKORŇA, manažér:

- Martin na niekoľkých miestach pretína železničná trať, čo v špičke spôsobuje zápchy. Myslím si, že to treba riešiť. Rovnako ako aj križovatku pri Priori. Ak nejazdite po hlavnej, máte problém z vedľajších ulíc sa na hlavnú dostať alebo odbočiť. Kruhové križovatky by sa určite zišli nad „slimákom“ v smere na Stráne či pri Tulipe. Ak v týchto križovatkách hoci aj na čas prestanú fungovať semafory, sú veľmi nebezpečné aj pre skúsených vodičov. O parkovacích miestach v centre ani nehovorím. Ľudia, ktorí tu majú prevádzky a platia mestu dane, by si zaslúžili, aby sa v meste vytvoril istý štandard parkovania tak, aby neboli pre tento dôvod znevýhodnení nezáujmom klientov, ktorí dávajú prednosť službám inde len preto, že na okrajoch miest sa dá parkovať komfortnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 886
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 463
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 222
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 574
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 837
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 168
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 129
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 851
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 73 140
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 748
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 165
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 157
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 030
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 100
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 269
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 611
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Mladíci prepísali klubovú históriu.

V tvrdej konkurencii vybojovali mladíci martinského Fomatu pre klub štatút akadémie. Najmä na jar boli nezastaviteľní.


Počas letných prázdnin pravidelne klesá počet cestujúcich v regionálnych vlakoch. ZSSK preto predložila Ministerstvu dopravy SR návrh na dočasné prispôsobenie grafikonu, ktoré by sa týkalo 39 regionálnych liniek.


Ilustračné foto.

Stredoškoláci zoznámia návštevníkov s tradičnými postupmi a technikami ľudovej výroby.


TASR
Matúš Svinčák chodí bosý už trinásť rokov.

Cez nohy vieme opraviť chrbticu aj psychiku.


Monika Maruňáková
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 73 140
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 748
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 165
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 157
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 030
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 100
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 269
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 611
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou

Už ste čítali?