V Martine dozrel na čas na nový generel dopravy

Martin bude mať nový dopravný generel. Spracovávať ho bude Žilinská univerzita.

Križovatky pri Priori vyskúša každého vodiča. Chcú v týchto miestach kruhový objazd.Križovatky pri Priori vyskúša každého vodiča. Chcú v týchto miestach kruhový objazd. (Zdroj: Viera Legerská)

MARTIN. Potrebu nového dopravného generelu v Martine obhajoval riaditeľ Útvaru hlavného architekta mesta Róbert Dúbravec na septembrovom rokovaní mestského zastupiteľstva. Má byť jedným zo základných podkladov nového územného plánu mesta, ktorý má riešiť rozvoj Martina na ďalších pätnásť až dvadsať rokov. Na jeho obstarávanie sa už útvar hlavného architekta pripravuje. Nový územný generel mesta na základe prognóz rozvoja dopravy na území Slovenska a sčítaní dopravy na úrovni štátu a mesta Martin navrhne optimálne dopravné väzby a potrebné kapacity vnútromestských komunikácií. Má navrhnúť aj variantné možnosť riešenia dopravných napojení na nadradenú komunikačnú sieť vo všetkých druhoch dopravy a riešenie tranzitu cez územie mesta. Súčasťou návrhu územného generelu je tiež riešenie MHD, odstavných plôch a ich kapacít a kategorizácia vnútromestskej komunikačnej siete, a to až s výhľadom na tridsať rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Obstarávanie územného generelu dopravy sa začalo v roku 2012 s víťazným uchádzačom vo verejnej súťaži. Spracovávať ho bude kolektív Katedry cestného staviteľstva Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity pod vedením profesorov Jána Čelku a Tatiany Čorelovej, ktorá ho bude spracovávať vo viacerých etapách v priebehu troch rokov. „Na základe zadania vyhotovia v dvoch variantoch koncept. Materiály sa potom dostanú poslancom štandardnou cestou ako je to aj pri iných dokumentoch týkajúcich sa územia. Bude možné o návrhoch odborníkov diskutovať,“ povedal R. Dúbravec.

Územný generel dopravy v Martine naposledy spracovával Stanislava Tabaček v rokoch 1997-98. Odvtedy rozvoj mesta a jeho význam z hľadiska medzinárodného a národného záujmu priniesol nové nároky na rozsiahlejšie zmeny v doprave. Hlavným cieľom nového generelu je nastaviť čo najefektívnejší systém obsluhy mesta a pohybu v ňom vo všetkých súvislostiach – chodci, cyklisti, automobilová doprava, MHD, osobná železničná, nákladná automobilová a železničná, a to v nadväznosti na nadradené dopravné koridory - Terst/Koper – Postojna-Ľubľana-Budapešť-Bratislava-Žilina-Košice-Užhorod-Ľvov a Gdansk-Katovice-Zvardoň-Žilina a národné koridory, ktorými sú diaľnica D 1 a rýchlostná cesta R 3. Rešpektovať sa pritom má stratégia integrovaného dopravného systému ŽSK vo väzbe na železničné stanice Vrútky a Martin a autobusovú stanicu Martin vo väzbe na železničnú stanicu a letisko Tomčanoch pre nepravidelnú leteckú opravu. Medzi hlavné úlohy nového zadania patrí aj riešenie novej autobusovej a železničnej zastávky v Košútoch.

SkryťVypnúť reklamu

NOVÝ GENEREL MÁ (okrem iného ) RIEŠIŤ:

- Väzby martinskej a žilinskej aglomerácie aj prostredníctvom sprievodnej cesty I/18 a regionálnej cyklotrasy prepájajúcej Turčiansku a Žilinskú kotlinu

- Segregovania tranzitnej cestnej dopravy z vnútorných častí mesta jej presmerovaním na diaľnicu D 1 a budúcu rýchlostnú cestu R 3, z tranzitnej a ťažkej dopravy vylúčiť Jilemnického ulicu a zmeniť ju na klasickú mestskú triedu.

- Vytvoriť vyváženejší pomer medzi individuálnou automobilovou dopravou a MHD, pričom posilniť pešiu a cyklistickú dopravu. Prehodnotiť existujúci stav a navrhnúť nový systém komunikácií a križovatiek s preferenciou MHD.

- V rámci variantného riešenia preveriť možnosti zobojsmernenia mestského okruhu okolo historického centra, resp. preveriť a navrhnúť iné vhodnejšie modifikácie súčasného systému.

SkryťVypnúť reklamu

- Overiť a prehĺbiť návrh statickej dopravy (hromadné garáže, parkovacie domy, veľkokapacitné parkoviská...)

- Nastaviť hierarchiu jednotlivých druhov dopravy v závislosti od polohy v rámci mesta (v centre preferovať peších a cyklodopravu).

- Navrhnúť varianty možnej a maximálnej miery skľudnených ulíc vo vnútornej časti mesta.

- Vyriešiť preferenciu verejnej dopravy (jazdné pruhy, prednosť v križovatkách...)

- Riešiť problematiku železničnej dopravy v samotnom meste.

- Prehodnotiť požiadavky na preloženie Kohútovej ulice južnejšie – do polohy južne od kostola sv. Martina.

- Preveriť možnosti vytvorenia integrovaných osobných terminálov pri železničnej trati v Martine (železničná a autobusová stanica Martin a v novom centre Martin-Košúty)

- Detailne riešením preveriť návrh dopravy v novom mestskom centre Košúty v úseku od sídliska po trasu I/65, napojenie mesta na R 3 cez Ulicu N. Hejnej na sídlisku Ľadoveň, riešenie križovatiek na Jilemnického ulici, preloženie Kohútovej ulice, ďalšie napojenie východného okruhu na R 3, atď.

ZDROJ: ZADANIE ÚZEMNÉHO GENERELU DOPRAVY MESTA MARTIN

Vypracovanie nového dopravného generelu v Martine je vecou odborníkov. Čo by ale na doprave zmenili ľudia, ktorí v Martine žijú, alebo do mesta prichádzajú za prácou či nákupmi?

BRUNO HORECKÝ, pedagóg, komunálny politik:

- Na systém dopravy v Martine som si ako rodený Martinčan za tie roky zvykol. Som rád, že je oproti iným slovenským mestám stále relatívne plynulá, bez dlhých kolón. Jednosmerný okruh mestom (ulice Jilemnického, A. Pietra, P. Mudroňa, Hviezdoslava...) má podľa mňa význam z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Bol by som rád, keby sa zmenila jednosmernosť na križovatke ulíc A. Pietra a Thurzovej smerom j bývalému sídlu GR ZŤS. Na Ul. P.Mudroňa by som si želal ešte viac bezpečnostných prvkov – napríklad zníženie rýchlosti, radar, reflexné prvky... Chcel by som sa dožiť východného obchvatu mesta a viacerých väčších kruhových objazdov, ktoré zjednodušujú dopravu. V konečnom dôsledku však rešpektujem názory odborníkov. Myslím si, že na prvom mieste vždy musí byť bezpečnosť ľudí.

JÁN KŔČ, novinár, dôchodca:

- Riešenie dopravy treba nechať odborníkom. Oni asi najlepšie vedia ako optimálne zosúladiť všetko, čo súvisí s dopravou v takom veľkom meste, ako je Martin. No ako vodiča ma najviac hnevá nie systém usporiadania dopravy, ale kvalita ciest. Nie je v poriadku, a to ani na prieťahu mestom. Vezmime si len úsek na Hviezdoslavovej ulici pri detskom domove... Ako obyvateľa Košút ma v posledných rokoch najviac potešilo vybudovanie kruhovej križovatky. Aj keď sú voči jej prejazdnosti pripomienky, pravda je taká, že teraz do mesta určite odbočím skôr a bezpečnejšie ako kedysi.

ZDENKA MARŠALOVÁ, starostka obce Bystrička:

- Do Martina cestujem často a tunajší dopravný systém sa určite dá vylepšiť. No ak mám hovoriť za ľudí z Bystričky, tak neskutočne nás hnevá križovatka, v ktorej sa stretáva výjazd z obce s vonkajším martinským obchvatom. V špičke máte len malú šancu prefrnknúť do Martina alebo odbočiť vľavo smerom k teplárni a obchodným centrám. Nie je tam ani prechod pre chodcov a ľudia tu musia dávať veľký pozor, keď chcú cez cestu prejsť. Je tu tesno aj pri odbočovaní do Martina v smere od teplárne. Odbočujúce auto buď zastaví premávku, alebo obiehajúce autá musia vpravo jazdiť cez odbočovaní pruh na Bystričku, čo určite nie je v poriadku. V Bystričke býva 1450 ľudí, je tu množstvo firiem, zaslúžili by si v týchto miestach kruhovú križovatku.

STANISLAV ŠKORŇA, manažér:

- Martin na niekoľkých miestach pretína železničná trať, čo v špičke spôsobuje zápchy. Myslím si, že to treba riešiť. Rovnako ako aj križovatku pri Priori. Ak nejazdite po hlavnej, máte problém z vedľajších ulíc sa na hlavnú dostať alebo odbočiť. Kruhové križovatky by sa určite zišli nad „slimákom“ v smere na Stráne či pri Tulipe. Ak v týchto križovatkách hoci aj na čas prestanú fungovať semafory, sú veľmi nebezpečné aj pre skúsených vodičov. O parkovacích miestach v centre ani nehovorím. Ľudia, ktorí tu majú prevádzky a platia mestu dane, by si zaslúžili, aby sa v meste vytvoril istý štandard parkovania tak, aby neboli pre tento dôvod znevýhodnení nezáujmom klientov, ktorí dávajú prednosť službám inde len preto, že na okrajoch miest sa dá parkovať komfortnejšie.

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 708
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 211
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 103
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 115
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 265
  1. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  2. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  3. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  4. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  5. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  6. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  7. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  8. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 99 344
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 524
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 280
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 873
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 228
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 894
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 874
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Martin vo štvrťfinále nestačil na Prešov.

Martinčanom sa rovnako ako vlani nepodarilo prekročiť štvrťfinálovú prekážku. Pred rokom na Pltníkoch podľahli Humennému, tentoraz nestačili na Prešov.


V opatere ochranárov je už druhý mesiac.

Zviera má poškodené obe krídla.


Dobrovoľní hasiči z martinskej Priekopy.

Dobrovoľní hasiči z Priekopy majú za sebou ďalšiu inštruktáž.


Vynášanie Moreny vo Vrútkach.

V škole zachovali tradíciu.


Margita Bučková
  1. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  2. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  3. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  4. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  5. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  6. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  7. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  8. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 99 344
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 524
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 280
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 873
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 228
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 894
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 874
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?