MARTIN. Inšpektori Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR si posvietili na obchody s potravinami v čase od 1. júna do 15. septembra. Ich zistenia ukázali, že najhoršie opäť dopadli kontroly predaja potravín po pracovnej dobe.
„Hypermarkety mali nedostatky až na úrovni 55,15 % kontrolovaných výrobkov, stredné predajne na úrovni 60,36 %, malé predajne na úrovni 40,96 %. Po pracovnom čase teda nedochádza k žiadnemu zlepšeniu v kvalite predaja potravín,“ zdôraznil minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Ľubomír Jahnátek.
Portál s kusými informáciami
Celoslovenské kontroly vykonané tzv. potravinovou kobrou neobišli ani turčiansky región. Mapa portálu úradných kontrol ukazuje, že od začiatku roka ich v Turci urobili 260 a zo zverejnených údajov sa tiež ľudia môžu dozvedieť, ako v nich obstáli konkrétne predajne s potravinami. Mapa však zaznamenáva kontroly väčšinou len v malých obchodíkoch a informácie o tom, ako dopadli veľké obchodné reťazce, sme v čase našej návštevy webovej stránky Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR (www.svssr.sk/puk) nenašli.
Konkrétne informácie sme sa nedozvedeli ani od riaditeľa Regionálnej veterinárnej a potravinovej správy (RVPS) Martin Jozefa Felcana.
„Obchodné reťazce v regióne Martin sa nevymykajú štatistickému priemeru nedostatkov v rámci Slovenska zistených pri kontrolách v obchodnej sieti,“ všeobecne zhodnotil riaditeľ J. Felcan a dodal, že jednoznačne sa nedá konkretizovať najhoršia alebo najlepšia predajňa, keďže sa v rámci jednotlivých reťazcov nájdu prevádzky veľmi dobré a aj prevádzky s nedostatkami.
Zlá hygiena či nesprávne označovanie
Ako ďalej informoval, nedostatky, ktoré kobra v predajniach našla, sa týkali predovšetkým hygieny prevádzky a zariadení, nesprávneho označovania ponúkaného tovaru a dodržiavania teplotných režimov výrobkov, ktoré vyžadujú regulovanú teplotu. Ide napríklad o mlieko a mliečne výrobky, mäso a mäsové výrobky, vajcia alebo hlboko mrazené výrobky.
„Predajcovia napríklad neoznačovali krájané potraviny alebo potraviny predávané na hmotnosť. Chýbali údaje o ich zložení a dátume spotreby na výveske umiestnenej na viditeľnom mieste v blízkosti vystavenej potraviny. Týkalo sa to krájaných salám, šuniek, tvrdých syrov alebo rozvažovanej, dopredu zabalenej bryndze,“ vymenoval Jozef Felcan.
Prevádzkovatelia predajní, u ktorých inšpekcia našla nejaké nedostatky, sa pokutám nevyhli a zistené chyby museli čo najskôr odstrániť.
Podvody s prepisovaním dátumov
Podľa informácií od J. Felcana, inšpektori RVPS Martin sa počas kontrol taktiež stretli napríklad s prepisovaním dátumu spotreby (DS) a dátumu minimálnej trvanlivosti (DMT) na predávanom tovare. Takéto potraviny musel prevádzkovateľ odstrániť v kafilérií, aby sa ich náhodou opäť nepokúsil predať a neskôr musel martinským inšpektorom predložiť doklad o odstránení.
Nekalé praktiky predajcov sa síce laikovi dajú ťažko odhaliť, avšak existuje niekoľko tipov, ako ich zistiť.
„Zákazník môže pri kúpe nebalených výrobkov odhaliť zmenu farby a vône, prípadne osliznutie kupovaného tovaru, pri balených výrobkoch môže posúdiť iba zmenu farby, prípadne osliznutie. Spotrebitelia by nemali kupovať potraviny po dátume spotreby a minimálnej trvanlivosti, potraviny, ktoré sú zmyslovo zmenené alebo s narušeným obalom, potraviny neoznačené a neznámeho pôvodu,“ poradil riaditeľ RVPS Martin.
Takíto predajcovia môžu byť postihovaní formou pokút, čiastočným uzatvorením alebo zatvorením prevádzky na čas do odstránenia zistených nedostatkov.
Nespokojný spotrebiteľ nemá ostať ticho
Potravinová kobra denne kontroluje jednotlivé prevádzky počas pracovného času, cez víkendy a po pracovnom čase aspoň raz do týždňa. Inšpektori RVPS Martin vykonávajú v skorých ranných hodinách aj plánované kontroly prepravy potravín na ceste, a to minimálne raz do týždňa v spolupráci s dopravnou políciou.
„Každý spotrebiteľ, ktorý nie je spokojný s kvalitou ponúkaného alebo už zakúpeného tovaru, môže podať podnet na Regionálnu veterinárnu a potravinovú správu Martin písomne alebo telefonicky,“ vysvetlil J. Felcan a dodal, že k podnetu s namietanými nedostatkami je potrebné doložiť popis o spôsobe nadobudnutia a doklad o kúpe, na ktorom je adresa predajcu, kde bol tovar zakúpený s dátumom a hodinou predaja tovaru.