MARTIN. Viacerí martinskí vodiči zaregistrovali, že na niektorých cestách vedúcich cez mesto, im spod kolies začali odskakovať drobné kamienky štrku. Na komunikáciách práve prebiehajú opravy poškodených častí tryskovou metódou.
Večer bola cesta iná
„Ráno som šiel z Ľadovne autom do práce a všetko bolo tak ako každý deň. Keď som sa podvečer však vracal domov, zdalo sa mi, že na ceste je zrazu množstvo štrku,“ spomína na zážitok spred dvoch týždňov Ivan.
Po pár dňoch ale zbadal na mieste aj cestárov, a tak vydedukoval, že sa opravuje vozovka. Napriek tomu mu to nedalo a spýtal sa chlapov v ružových vestách, čo je náplňou ich práce.
„Vysvetlili mi, že opravujú malé poškodenia cesty tryskovou metódou.“
Podobný zážitok mal aj Kristián zo Strání. Pri ceste za priateľkou sa nestačil čudovať tomu, koľko je na vozovke štrku.
„Vyzeralo to ako po zime, keď zlezie sneh a na všetkých chodníkoch a cestách sú samé kamienky. Preto mi bolo čudné, že sa takéto niečo stalo v októbri,“ hovorí.
Ekonomickejšie riešenie
Práce sa robia na komunikáciách, ktoré má vo svojej správe mesto. Zo svojho rozpočtu na opravy vyčlenilo 32-tisíc eur. V minulosti tryskovú metódou využilo pri opravách na Záturčianskej a Šoltésovej ulici.
„Na opravu prasklín a špár už mesto nepoužíva klasickú metódu, pri ktorej sa vyrezané praskliny vyplnenia novou asfaltovou zmesou. Tá je pre mesto neekonomická, a preto sme dali prednosť tryskovej metóde,“ vysvetľuje hovorca martinskej radnice Jozef Petráš.
V súčasnosti sa robí na Uliciach Mládeže, Hollého a Gorkého. Následne by práce mali pokračovať v ďalších lokalitách Martina.
„Počítame s tým, že ešte v novembri stihneme z vyčlenenej sumy dokončiť opravy i na ďalších mestských cestách,“ dodal hovorca.
Dýzová metóda sa využíva už niekoľko rokov
Opravy vozoviek dýzovou metódou sa štandartne používajú už niekoľko rokov. V porovnaní s inými technológiami sú lacnejšie a prednosťou je i rýchlosť opravy a tiež to, že bezprostredne po oprave môžu po ceste jazdiť autá.
„Používa sa najmä pri odstraňovaní drobných trhlín či plytkých výtlkov. Do porušených miest sa za studena nanáša zmes asfaltovej emulzie a kameniva. Po krátkom ujazdení by sa mal prebytočný štrk z vozovky odstrániť. My spomínanú metódu takisto používame už niekoľko rokov,“ vysvetľuje Marián Janík, riaditeľ Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja - Závodu Turiec.