MARTIN. Náklady na zimnú údržbu boli v Martine v minulej sezóne o viac ako 220-tisíc eur vyššie, ako sa predpokladalo. Sneh padal ešte 8. apríla, hoci tri týždne predtým sa oficiálne skončila sezóna pre zimnú údržbu. Mrazy a nárazový úhrn snehových zrážok spôsobili, že autá s posypovým materiálom jazdili ešte aj po oficiálnom začiatku jari v kalendári.
Tento údaj je len jednou z položiek minuloročnej bilancie zimnej údržby. Druhým je napríklad aj pozitívna skúsenosť s ručným dočisťovaním priestorov medzi chodníkmi a priechodmi pre chodcov, chodníkov, zastávok MHD, schodísk, nadchodov, lávok, odstraňovanie namrznutých cencúľov a podobne, ktorá sa zopakuje aj v nadchádzajúcej sezóny.
Pohľad z okna to ešte nenapovedá, ale pravda je taká, že od 15. novembra sa vo firme Brantner, ktorá je garantom zimnej údržby komunikácií v Martine, začne sezóna. Tento termín je len orientačný, rovnako ako jeho druhý protipól – 15. marec, keď by sa mala zimná údržba skončiť. Ak to realita bude vyžadovať, operačný štáb určí iný termín pre nástup či stiahnutie techniky i ľudí z ciest.
Podobne ako v minulých rokoch, aj tentoraz budú mať dispečing v Brantneri non-stop prevádzku, cesty, chodníky, cintoríny, schody, nadchody, lávky, zastávky hromadnej dopravy a parkoviská sa budú čistiť postupne podľa stupňa naliehavosti. Vychádza sa pritom z pasportu mestských komunikácii, ale aj z ich významu podľa miestnych podmienok intenzity dopravy, uprednostnenia trás MHD, do úvahy sa berie členitosť komunikácií, ale aj stupeň nebezpečnosti trás mestských komunikácií.
Tie sú už roky rozdelené do štyroch kategórií. Komunikácie zaradené do prvej musia byť zjazdné do štyroch hodín od začiatku nepriaznivej situácie, v druhej kategórii sa vyžaduje zabezpečenie zjazdnosti do osem hodín od skončenia nepriaznivej situácie, tretia kategória si musí vystačiť len s pluhovaním a posypom len vtedy, keď sa vyváža odpad a štvrtá kategória, do ktorej patria vnútroblokové komunikácie, sa čistí až po skončení práce na komunikáciách prvých troch kategórií. V pláne zimnej údržby sú vymenované aj neudržiavané komunikácie. Ide o cesty, ktoré slúžia na relax v lete, chodníky v parkoch, alej okolo Turca, chodníky okolo letného kina a podobne
Na druhej strane existuje aj zoznam ciest, ktoré si z hľadiska zimnej údržby vyžadujú zvýšenú pozornosť. Ide napríklad o pešie plato polyfunkčného objektu Tipam, Stavbárska cesta v smere na Ľadoveň, Novomeského ulica, Ulica hrdinov SNP, nadjazd na Ulici Červenej armády, úsek od konečnej MHD na Kolonii Hviezda po rampu na Martinské hole, križovatka Záturčianskej ulice so štátnou cestou I/18 a I/65, Ulica Nade Hejnej, schody z Ulice Boženy Němcovej, chodník v Priekope popri ceste prvej triedy I/18 pod Partizánskym cintorínom, Nákladné nádražie na Ulici M. Dulu či otočka autobusov Bambusky od skládky Kalnô.
Dôležitou okolnosťou plánu zimnej údržby je privolanie pracovníkov firmy Brantner Fatra na miesto dopravnej nehody zapríčinenej nedostatočnou zimnou údržbou.