MARTIN. Poslanci všeobecne záväzné nariadenie o výkone taxislužby v septembri schvaľovali síce od tlakom verejného protestu taxikárov, no v ich rozhodovaní prevážil tlak legislatívy. Podľa zákona o cestnej doprave živnostenské koncesie na vykonávanie vnútroštátnej cestnej dopravy uzatvorené do 30. júna 2010 strácajú 3. decembra tohto roku platnosť a do 31. decembra stratia platnosť všetky záväzné stanoviská, ktoré v súvislosti s parkovacími miestami mesto vydalo.
Mestský zákon taxikárom pomohol
VZN o výkone taxislužby bolo treba v meste prijať, pretože malo určiť postup a podmienky získania parkovacích miest, keďže prideľovanie koncesií na taxislužbu podľa zákona o cestnej doprave je viazané na nájomnú zmluvu na pridelené stanovište.
Aj keď niektorí poslanci v diskusii navrhovali, aby sa za základ ceny v dražbe stanovilo jedno euro, ostatní tento návrh zamietli, pretože zisk z takejto dražby by nemusel pokryť ani náklady na zriadenie stanovišťa. Pomerom hlasov 18 za, 5 proti a 4 sa zdržali hlasovania, VZN v septembri schválili. Kľúčovým v ňom bola zmena ceny nájmu stanovišťa na rok z dnešných 330 na 800, resp. 500 eur podľa jednotlivých zón v meste a tiež elektronická aukcia v prípade, ak o to isté stanovište prejaví záujem viac taxikárov.
„Poslanci jeho znenie schválili, akceptujeme ho,“ povedal nám predseda Cechu taxi Martin Michal Štilec. Aj vznik tohto občianskeho združenia (18. októbra 2013) je dôsledkom toho, že martinskí taxikári pred protestmi dnes uprednostňujú rokovanie.
Cena síce išla hore, ale bude poriadok
„Je pravda, že nám výrazne vzrástli ceny za ročný prenájom miesta, ale mestský zákon o výkone taxislužby zároveň rieši čiernu prácu a nastoľuje poriadok. Naše autá i parkovacie miesta budú riadne označené, zákazník nás bude môcť rýchlo odlíšiť od iných prepravcov, čo prispeje aj k zvyšovaniu autority nášho povolania,“ doplnil Štilec a pripomenul, že zákon dal dohromady aj taxikárov.
„Už viac rokov zrela situácia pre vznik cechu, no až teraz, keď sme sa dostali do situácie, že nemal kto za nás vyjednávať, sa to ukázalo ako nevyhnutnosť,“ zhrnul.
Cech plánuje ďalej rokovať s mestom o lepších podmienkach výkonu taxislužby, taxikári majú návrhy týkajúce sa rozvoja cestovného ruchu, predpokladajú, že tieto témy otvoria na radnici v budúcom roku. Teraz sa viac sústreďujú na živnostenské koncesie a splnenie podmienok, ktoré ich získanie vyžaduje. Medzi nimi sú aj nájomné zmluvy na stanovištia.
„Ešte pred založením cechu sme sa stretli, prešli sme návrh ponúkaných parkovacích miest, dohodli sme sa na ich rozdelení a povedali sme si, že v dražbe sa stretneme len vtedy, keď budú mať o jedno miesto záujem viacerí z nás,“ odkryl zákulisie dohody taxikárov predseda cechu. Zdôraznil ďalej, že prvoradé pre taxikárov bolo, aby neprišli o miesta, na ktoré si ich zákazníci za roky používania zvykli. „Toto bol jeden z hlavných dôvodov našej dohody,“ zhrnul.
Dražba nebola, no aj tak sú všetci spokojní
O taxi stanovištia sa nakoniec nebolo treba v elektronickej akcii uchádzať. „Podľa platného VZN sa musí organizovať len v prípade, ak o jedno miesto prejaví záujem viac uchádzačov. Doteraz sa tak nestalo,“ informoval hovorca mesta Jozef Petráš a dodal, že do ponukového konania, ktoré sa uzatvorilo 4. novembra, prišlo 24 žiadostí o prenájom parkovacieho miesta pre taxíky, pričom len pri šestnástich stanovištiach uchádzači splnili aj podmienku minimálnej ceny a ponúkli požadovaných 500, resp. 800 eur za stanovište.
„Tých žiadateľov, ktorí ponúkali nižšiu cenu, komisia zo súťaže vylúčila,“ doplnil Petráš.
Komisia takto rozhodla 7. novembra, jej členmi sú poslanci, hlavný kontrolór MsZ, odborní pracovníci mestského úradu a riaditeľ spoločnosti Turiec, ktorá v Martine prevádzkuje parkovací systém. Odporučila tiež, aby na neobsadené vyhradené parkovacie miesta bolo vyhlásené nové ponukové konanie, a to do konca roku 2013. V Martine je na miestnych komunikáciách, verejných priestranstvách a ich súčastiach vo vlastníctve mesta celkom 46 parkovacích miest pre potreby taxislužby. Ich lokalizácia je súčasťou prílohy spomínaného všeobecne záväzného nariadenia, materiál je zverejnený na webovej stránke mesta.
PREČO PROTESTOVALI TAXIKÁRI?
- Nepáčil sa im návrh novej ceny za stanovištia, ktorá sa mala zvýšiť z dnešných 330 eur na 800 alebo 500 eur za rok podľa zón v meste, ktorú vnímali ako likvidačnú.
- Obávali sa, že stratia stanovištia, na ktoré boli zvyknutí a na ktoré si zvykli aj ich zákazníci.
- Nový návrh VZN o výkone taxislužby sa koncipoval bez toho, aby ich tomu radnica prizvala.
- Navrhovaná elektronická dražba mohla ešte viac zvýšiť poplatok za prenájom stanovišťa, čo považovali za nefér.
- Obávali sa netransparentného uzatvárania nájomných zmlúv po elektronickej aukcii.
AKO TO VIDELA RADNICA
- Podľa zákona o cestnej doprave živnostenské koncesie na vykonávanie vnútroštátnej cestnej dopravy uzatvorené do 30. júna 2010 strácajú 3. decembra tohto roku platnosť.
- Do 31. decembra stratia platnosť všetky záväzné stanoviská, ktoré v súvislosti s parkovacími miestami mesto vydalo.
- VZN o výkone taxislužby má určiť postup a podmienky získania parkovacích miest, lebo prideľovanie koncesií na taxislužbu podľa zákona o cestnej doprave je viazané na nájomnú zmluvu na pridelené stanovište.
- Nájomné zmluvy chcelo mesto podpísať do decembra, aby taxikári mali pri žiadosti o koncesie v rukách platné podklady.
- Rovnaké podmienky pre každého z uchádzačov o parkovacie miesto zabezpečí len elektronická aukcia, ich jednoduché prideľovanie by naopak mohlo vzbudiť podozrenie, že „lepšie“ miesta sa prideľujú „po známosti“. Podmienkou elektronickej aukcie je návrh riadnej nájomnej zmluvy, takže taxikári mali vedieť, čo budú v prípade úspechu v aukcii podpisovať.
- Návrh VZN bol zverejnený, taxikári ho mohli pripomienkovať, čo aj urobili.
- VZN platí len na mestských pozemkoch. Taxikári majú možnosť dohody o prenájme stanovíšť aj s majiteľmi súkromných pozemkov.