Železničné zastávky v Turci majú už najlepšie časy za sebou. Staré budovy sú ošarpané, čakárne neútulné, navyše chladné a v poobedňajších hodinách až do rána dokonca zatvorené.
Niektoré staničky sú zamknuté už aj natrvalo. Ďalšie sa rozpadávajú a skôr pripomínajú bunkre po nálete ako miesto, kde by ľudia mali čakať na svoj vlak.
Schovajú sa len v jednom smere
V Sučanoch sa pred nevľúdnym počasím majú cestujúci kde schovať. Ale len v smere od Vrútok do Košíc, aj to len vo vyhradených hodinách.
„Vlakom cestujem až poobede, vtedy je už čakáreň zatvorená. Najmä v zime to asi nebude nič príjemné.
Navyše, v okolí stanice sa niekedy zhromažďujú aj podivní ľudia, občas sa aj bojím,“ povedala študentka bilingválneho gymnázia Veronika Padrnová.
Ku kultúre cestovania patrí aj to, kde a v akých podmienkach čakáte na vlak.
„Nepotrebujem žiadný luxus, ale rada by som si na vlak počkala v príjemnom prostredí," dodala študentka z Veľkých Ripňan.
Chýba prechod na druhú stranu
V Krpeľanoch je budova železničnej zastávky otvorená od pol piatej rána do 14.40 h. Vo vnútri žiadny luxus nenájdete, ale pred zlým počasím sa je aspoň kde schovať. Zohriať sa ale nezohrejete, obrovské a nevyužité priestory sa ťažko vykurujú.
„V budove je aj byt. Keď bol obývaný a kúrilo sa v ňom, aj v čakárni bolo teplejšie. Ľudia si dnu prídu kúpiť len lístok, väčšinou aj tak čakajú vonku. Samozrejme, ak neprší,“ prezradila pokladníčka Daniela.
Natália z Krpelian cestuje vlakom často. K zastávke výhrady nemá, aj keď by privítala, aby v nej bolo útulnejšie.
„Väčším problém je, že tu nie je priechod na druhú stranu a cez koľajnice sa nesmie prechádzať. V smere do Košíc sa nemáte kde schovať. Trčíte vonku, ani žiadny prístrešok tu nie je,“ posťažovalo sa mladé dievča.
Šútovčania radšej uprednostňujú autobus
V Šútove, v poslednej turčianskej zastávke na hlavnom ťahu Bratislava – Košice, čakajú cestujúci na vlak vonku. Budova železničnej zastávky už dlhé roky nefunguje a postupne sa rozpadá. Okná i dvere sú fuč, rovnako aj dlažba a sociálne zariadenia. Vyzerá to strašne.
„Železniciam sa neoplatilo držať na zastávke službu, a tak ju zrušili. Bez personálu, ktorý by ju strážil, sa z budovy stali ruiny. Naši obyvatelia však pred vlakom skôr uprednostňujú autobus, ktorý ich zavezie až priamo do dediny. Na železničnú zastávku by museli chodiť asi poldruha až dva kilometre pešo. Turisti tu však počas letnej sezóny vlakom prichádzajú. Nielen na hory, ale aj na jazerá,“ vysvetľoval Ľuboš Maďari, starosta Šútova.
Obec so železnicami komunikuje. Nie však o budove, ktorá už ani budovou nie je, ale o osvetlení.
„Je to v záujme bezpečnosti ľudí. Ak nastane problém, nesvieti sa, upozorníme na to a žiadame nápravu,“ povedal šéf Obecného úradu v Šútove.
Na trati Vrútky – Horná Štubňa
Ani na trase Vrútky – Horná Štubňa nie sú železničné zastávky otvorené od rána do noci. V Košťanoch nad Turcom útočište pred zlým počasím zastávka poskytne len do štvrť na tri poobede. Čakáreň je však chladná, videli sme v nej aj piecku, no nekúrilo sa. A bolo by to aj zbytočné, okno na dverách je rozbité. Výmenu však už pokladník urgoval.
„Ľudia chodia tesne pred príchodom vlaku, dlho nezvyknú čakať. V čakárni sa prakticky nezdržujú. Iba keď si idú kúpiť lístok,“ prezradil zamestnanec železníc.
V Kláštore cestujúcich vítal aj medveď
V Kláštore pod Znievom pod holým nebom čakalo v stredu doobeda na vlak do Vrútok asi sedem ľudí. Spoje vraj okrem Kláštorčanov využívajú aj ľudia z Turčianskeho Ďura, Socoviec i Laskára.
„Prekáža nám, že je zastávka zatvorená. Teraz často bývajú výluky, spoje meškajú a nám nemá kto povedať, ako dlho. Keď vlak nejde, rozmýšľame, či nemáme radšej utekať na autobus,“ povzdychla si Viera Kapustová z Turčianskeho Ďura.
„Raz nás tu dokonca čakal medveď. Asi nám chcel predať lístky. Teraz sa síce z toho aj so ženami smejeme, ale vtedy nám nebolo všetko jedno. Nemali sme sa pred ním kde schovať,“ podelila sa o zážitok pani Viera.
V Jazernici sa lístky tiež už dávno nepredávajú, budova zastávky je zamknutá, začína chátrať. Našli sme len odomknutý záchod, no pri pohľade naň by sa ho asi len málokto odvážil použiť.
V Malom Čepčíne je situácia o niečo lepšia. Čakáreň bola otvorená, ale teplo sme v nej nenašli. Vonku vyzeralo byť príjemnejšie. Poobede sa však budova zamkne a nikto sa dnu až do rána nedostane.
V kúpeľnom meste renovujú nástupišťe
Veľký stavebný ruch sme našli na železničnej zastávke v Turčianskych Tepliciach.
„Modernizuje sa nástupište v dĺžke 250 m. Konštrukcia nástupištnej hrany je s prefabrikátov Premac, vrátane nábehovej rampy. Povrch nástupíšť je spevnený zámkovou dlažbou so zapracovanými tvárnicami so špeciálnym povrchom pre nevidiacich,“ nformovala Daniela Detersová, z komunikačného odboru Generálneho riaditeľstva ŽSR.
Projekt modernizácie rieši aj úpravu spevnených plôch časti prednádražia, vonkajšieho osvetlenia a informačný systém na prvom a druhom nástupišti - piktogramy a grafické symboly.
„Je fajn, že sa konečne začalo niečo robiť. V prvom rade sa mal ale vybudovať bezbariérový prístup, zvlášť v kúpeľnom meste je potrebný. Čosi by sa však malo urobiť aj s čakárňou. Na okresné mesto je to slabé. Celkovo stanica nie je veľmi reprezentatívna. Kedysi dávno to tu bolo krajšie, ani kvetinky nechýbali,“ zaspomínala Tepličanka Silvia Rešetárová.
Daniela Detersová doplnila, že ŽSR nezabudli ani na bezbarierový prístup. „Bude riešený z prístupových ciest".
Zdevastovaná stanička na Hornej Štubni
Zastávka na Hornej Štubni na trase Diviaky – Banská Bystrica sa už stihla aj celoslovensky presláviť. Ani nie tak svojím vzhľadom, ako skôr tým, že na nej stojí aj medzinárodný expres, ktorý smeruje z Prahy do Zvolena. Kedysi pekná stanička, umiestnená v nádherne prírodnej panoráme, je v súčasnosti v dezolátnom stave. Okná sú fuč, steny popísané, priestory zapáchajú výkalmi i močom.
„Je to odpudzujúce až strašidelné. Najmä teraz, keď sa skoro stmieva, sa bojím vystúpiť z vlaku. Nedávno tu našli aj mŕtveho človeka,“ povedala Anna Weissová z Hornej Štubne.
Od starostu Ondreja Piškiho sme sa dozvedeli, že zastávka nesie síce názov ich obce, ale je postavená v katastri Dolnej Štubne, ktorá je časťou Turčianskych Teplíc.
„Keby som aj chcel niečo riešiť, tak nemôžem. Kedysi tam býval jeden človek, ale keď sa presťahoval do dediny, tak to rýchlo spustlo. Do pol roka bola zastávka úplne rozobraná. Žiaľ, nezničil ju nikto, len ľudia," trafil klinec po hlavičke starosta Hornej Štubne Ondrej Piški.
Zastávky si budú musieť počkať
Železnice s modernizáciou zastávok v blízkom čase nepočítajú, ale najmä na hlavnom ťahu im neskôr možno svitne nádej na lepšie časy.
„V súčasnosti je vypísaná súťaž na spracovanie štúdie realizovateľnosti v úseku Žilina – Košice – Čierna nad Tisou, v ktorej sa bude riešiť aj návrh možnej modernizácie úsekov, kde sa predmetné zastávky nachádzajú,“ povedala Daniela Detersová, z komunikačného odboru ŽSR.