Martinská stanica sa ocitla na vedľajšej koľaji

Kým na hlavnom ťahu Bratislava – Košice sa nádražia postupne modernizujú, martinské si už roky nikto nevšíma. Výsledok je jasný. Stanica pustne.

Martinská stanica sa zrejme výrazne zmení až v roku 2016.Martinská stanica sa zrejme výrazne zmení až v roku 2016. (Zdroj: ROMAN KOPKA)

MARTIN. Siedme najväčšie mesto na Slovensku má železničnú stanicu, za ktorú sa jej obyvatelia hanbia.

Stará budova je ošarpaná, čakáreň neútulná a teraz aj dosť chladná. Ošumelo vyzerajú aj nástupišťa, nie je k nim žiadny bezbariérový prístup. Navyše, toalety sú podľa oznamu na dverách otvorené len od 6. do 14. hodiny. V čase našej návštevy, v stredu okolo jedenástej, ale boli zatvorené.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hnev vygraduje pri okienku

„Veď si aj od cestujúcich čosi vypočujeme. Najmä keď vlaky meškajú, sa do nás pustia. Nečudujem sa im, sme prvé na rane. Snažíme sa im vysvetliť, že nech sa so svojimi sťažnosťami obrátia na kompetentných, lebo my toho veľa nevyriešime. Žiaľ, ich hnev vygraduje pri našom okienku,“ povedala jedna z pokladníčok, ktorá mala službu.

SkryťVypnúť reklamu

Jej kolegyňa pridala ďalšie postrehy. Spomenula si, že naposledy sa vestibul, kde sa predávajú lístky, maľoval asi pred tromi až štyrmi rokmi.

„Ľudia sa však ponosujú aj na dvere. Ťažko sa otvárajú. Pred nepriaznivým počasím sa sem chodia občas schovať aj bezdomovci. Ten zápach je strašný a vyháňa ľudí von,“ povzdychla si zamestnankyňa železníc.

„Všimla som si, že ste už písali o železničných zastávkach v Turci. Je fajn, že ste sa prišli pozrieť aj na martinskú stanicu,“ dodala s nádejou, že sa niečo zmení.

Vstúpil z vlaku, neveril vlastným očiam

Cez Martin denne prechádza 43 osobných vlakov, na spoje čakajú stovky ľudí.

„Vyzerá to tu staro, človek sa tu vôbec nemôže cítiť dobre. Keby to tu bolo aspoň ako vo Vrútkach, tam je to oveľa lepšie. Stanica nevyhnutne potrebuje modernizáciu,“ myslí si Andrea Gomolová z Príboviec.

SkryťVypnúť reklamu

Vlakom občas cestuje aj Jarmila Srogončíková z Hornej Štubne. „Ku kultúre cestovania snáď patrí aj to, v akých priestoroch na vlak čakáte. A v Martine to dobré nie je. Ak sa zdržíte dlhšie, hneď je vám zima. Za dlhé roky sa tu nič nezmenilo. Nie to dobrá vizitka ani pre mesto. Turisti, keď tu vystúpia, musia byť asi veľmi zaskočení, kde to vlastne prišli.“

Vystúpil z vlaku, neveril vlastným očiam

Do Martina minulý týždeň po prvý raz vlakom pricestoval Marek Trúsik z Bratislavy.

„Bol to šok, nepríjemne ma to zaskočilo. Nechcem, aby to vyzeralo nafúkane, ale je to tu naozaj strašné. Na západnom Slovensku sú stanice oveľa krajšie.“

Na martinskej radnici si katastrofálny stav železničnej stanice uvedomujú. Ich snaha o zlepšenie vždy stroskotala na peniazoch.

SkryťVypnúť reklamu

„Zakaždým dostávame rovnakú odpoveď. Máte smolu, nie ste na hlavnom ťahu. Na ňom sa z európskych prostriedkov modernizujú nielen trate, ale aj stanice. Stále sa však pripomíname, žiadame, urgujeme,“ povedal primátor Andrej Hrnčiar.

Čo sa urobilo a čo sa urobí

V roku 2007 boli renovované sociálne zariadenia, ktoré boli prispôsobené aj imobilnej cestujúcej verejnosti. V roku 2010 bolo zrekonštruované stavadlo č. 2 a v tomto roku bolo zrekonštruované stavadlo č. 1 vo finančnom objeme 9 500 eur. V súčasnosti prebieha postupná výmena okien a dverí z prevádzkových zdrojov Oblastného riaditeľstva Žilina. Táto výmena bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch. Taktiež si stanica vyžiadala opravy bežnej prevádzkovej potreby (výmena poškodenej vodovodnej prípojky) a drobné opravy ohrozujúce zdravie cestujúcej verejnosti zamestnancami OR Žilina Sekcia železničných tratí a stavieb.

V roku 2014 plánuje OR Žilina pokračovať v prebiehajúcej výmene okien a dverí v žst. Martin a to v objeme 10 000 eur. Taktiež prostredníctvom našich zamestnancov plánujeme postupné obnovy náterov čakární.

Výraznejšia investícia do rekonštrukcie stanice sa plánuje po roku 2016 v programe štandardizácie staníc, ktorá v rokoch 2014 až 2016 bude prebiehať na staniciach s väčším významom na hlavnej trati Bratislava – Žilina. Po roku 2016 je predpoklad zaradenia do programu štandardov aj stanice s nižším významom a takými, ktoré neležia na hlavnej trati.

MARTINA PAVLÍKOVÁ, HOVORKYŇA ŽSR

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 7 348
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 075
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 885
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 819
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 391
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 797
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 438
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 122
  1. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  2. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  3. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  4. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  5. Adriana Mahdalová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Martin Kresák: Meniče, ktoré nespolupracujú. Ako môžu solárne elektrárne zrútiť celú sieť? A ako sa to dá riešiť?
  7. Jozef Černek: Prečo si 5. júla pripomíname dvoch bratov zo Solúna? A čo to má spoločné s našou dnešnou Európou?
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 16
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 853
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 19 321
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 968
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 317
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 338
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 307
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 991
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 368
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

V Belej majú dôvod na radosť.

Pod Lysec sa vrátila futbalová radosť, doma bol tím Belej takmer neporaziteľný.


Na dvoch kolesách po Veľkej Fatre s deťmi.

Prejdite kilometre bez áut a v tieni.


V lete dozrievajú sny – aj tie o krásnom bývaní. S Decodom meníme každý kút vášho domova na miesto, kde sa cítite naozaj doma.


1
Najlepším strelcom tímu bol Daniil Kliuchikov

Bystrička zažíva historicky najlepšie obdobie.


  1. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  2. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  3. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  4. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  5. Adriana Mahdalová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Martin Kresák: Meniče, ktoré nespolupracujú. Ako môžu solárne elektrárne zrútiť celú sieť? A ako sa to dá riešiť?
  7. Jozef Černek: Prečo si 5. júla pripomíname dvoch bratov zo Solúna? A čo to má spoločné s našou dnešnou Európou?
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 16
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 853
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 19 321
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 968
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 317
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 338
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 307
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 991
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 368
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?