oplatnený úsek v smere na Banskú Bystricu.
MARTIN. Od prvého januára pribudlo na Slovensku 225 kilometrov spoplatnených úsekov ciest I. triedy a na cesty II. a III. triedy platí zákaz vjazdu pre tranzitujúce kamióny. Ako uvádza hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Hana Danová, kamióny obchádzajúce existujúcu sieť spoplatnených úsekov často využívali ako obchádzku cesty II. a III. triedy, ktoré sú v kompetencii samosprávnych krajov. „Tie prešli pod kraje pred desiatimi rokmi, viaceré boli v havarijnom stave. Z krajského rozpočtu sa poopravovali desiatky kilometrov ciest, no ich devastácia pokračovala. Veľa dopravcov, a to najmä zo zahraničia, sa snažilo obchádzať mýtny systém,“ povedala hovorkyňa a dodala, že tieto cesty neboli v minulosti stavané na prejazd ťažkých kamiónov, ktoré teraz devastujú nielen cesty, ale aj okolostojace domy a ohrozujú chodcov. Nový mýtny systém obmedzí tranzitujúce kamióny na tých úsekoch ciest, kde nepatria.
Ako uviedol žilinský župan Juraj Blanár, je dôležité udržať kamióny na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách prvej triedy, aby sa im neoplatilo robiť obchádzky. V Žilinskom kraji je vypuklý problém v Hornom Považí na ceste II/507 z Považského Chlmca do Bytče, ktorou kamionisti obchádzajú spoplatnený úsek cesty I/18, v Turci po ceste II/519 z Príboviec na Malý Čepčín, obchádzajú spoplatnený úsek cesty I/65 v smere na Banskú Bystricu. Na Orave je to cesta II/583 smerujúca z Párnice do Terchovej, kde sa obchádzajú spoplatnené cesty I/18 na Kraľovany.
Nová norma sa zameriava na tranzitujúce kamióny, ktoré spôsobujú najviac problémov. Absolútny zákaz sa týka kamiónov, ktoré cez územie kraja len prechádzajú, tie kamióny, ktoré majú cieľovú stanicu v bode, kam sa môžu dostať iba po ceste II. a III. či dokonca po miestnej komunikácii, zákaz neplatí. „Analýza žilinského Výskumného ústavu dopravy ukázala, že až 80 percent zaznamenaných mýtnych priestupkov spôsobovali zahraničné tranzitujúce kamióny,“spresnil župan.
Od tohto roka však dopravcovia na cestách II. a III. triedy nebudú musieť hneď platiť mýto. Zatiaľ budú mať nulovú sadzbu. „Na základe monitoringu sa presne dokáže, ako sú cesty preťažované a že je potrebné, aby financie z mýta išli na ich opravu,“ uzavrel J. Blanár.
Príčinou obchádzania ciest prvej triedy ale nie je vždy hrozba mýta. Dôkazom toho je aj spomínaná cesta II/519 z Príboviec na Malý Čepčín. Kamióny ju využívajú aj preto, lebo spoplatnená I/65 je v dezolátnom stave.
„Predpokladáme, že pán župan nejazdí po ceste I/65 v tomto obchádzanom úseku. Ak by jazdil, možno by prinajmenšom nám dal za pravdu, že za cestu v takom stave nie je nutné platiť mýto,“ spomína vo svojom stanovisku k téme spoplatňovania ciest II. a III. triedy generálny tajomník ČESMAD-u Slovakia Pavol Reich. Doplnil, že majitelia kamiónov platia miliónové sumy za tieto vozidlá a jazdou po takýchto cestách ich zničia skôr ako je ich reálna životnosť.
„Na druhej strane všetci majitelia dopravných prostriedkov platia dane z motorových vozidiel pre VÚC, a preto by bolo vhodné, keby sa aj predsedovia samosprávnych krajov svojou autoritou pričinili o to, aby podnikatelia, ktorí platia nemalé finančné čiastky do samosprávnych krajov a majú jazdiť po cestách I. triedy, aby boli opravené a prejazdu kamiónov vyhovovali,“ povedal Reich.