Martinské obecenstvo malo príležitosť prežiť výnimočný a príkladný čin Slovenského komorného divadla, ktoré umožnilo poslucháčom, ale už aj „odchovancom“ banskobystrickej Akadémie umenia pripraviť aj predstaviť inscenáciu klasickej hry severského autora H
enrika Ibsena Hedda Gablerová.
MARTIN. Martinské divadlo sa stalo tvorivou dielňou pre absolventov i súčasných študentov umeleckej školy, v ktorej si vyskúšali, ako sa rodí divadelné dielo priamo v „kamennom“ divadle. Stalo sa tak v ustanovizni, ktorá je trvalým dedičstvom pred 155 rokmi zrodeného sústavného hrania slovenského divadla v Martine a pred jubileom 70. výročia zrodu Slovenského komorného divadla.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Voľba inscenátorov predlohy bola cielene zaťažkávajúca – Henrik Ibsen – Hedda Gablerová. Režisérka hry, poslucháčka AU Monika Tatarková spolu s dramaturgičkou Veronikou Pachovou, vybrali a upravili navonok racionálne chladnú analýzu stavu vedomia mladej ženy z konca 19. storočia v okolnostiach, keď verejná mienka ovládala aj správanie sa „vzorky“, akú predstavuje začínajúca rodina. Hralo sa na jednoduchej scéne, ktorú navrhla Hana Kollárová (a realizovali domáce dielne SKD Martin), s bielym pozadím a variabilným posunom nábytku (čo bolo vlastne aj najakčnejšou súčasťou podania, okrem aktivizácie činov slovom).
Inscenácia však neposkytuje len príležitosť pre mladých hercov, ale je to aj šanca pre divákov prežiť zápas o výklad klasickej európskej drámy cez jej interpretovanie súčasným vnímaním. Iste, kladie nároky na prijímateľa. No stačí len zameniť ovplyvňovanie vzťahov klebetami malého mesta na súčasný bulvár a máme ako na dlani dnešnú spoločnosť. Divadlo ohlasuje, že premiéra nebola jednorázovým činom, ale sprítomní hru aj reprízami, prvá z nich je 16. januára.
Autor: Mišo A. Kovác