MARTIN. Nový dopravný generel mesta Martin preverí, či východný okruh mesta, ktorý je v územnom pláne zahrnutý už od roku 1998, je naozaj potrebný. Nová cesta by totiž mala viesť v tesnej blízkosti obytných zón na Ľadovni a v Košútoch.
„Ide o komunikáciu, ktorá sa bude napájať pri martinskom flámskom centre a smeruje okolo Jahodníckych hájov, Ľadovne až smerom do Košút. Tu sa má napájať na Jilemnického ulicu a ďalej na západný obchvat mesta, teda na štátnu cestu I/65D“ opísal budúcu trasu hlavný architekt mesta Róbert Dúbravec a doplnil, že pôvodná opodstatnenosť tejto trasy bola zdôvodnená územným generelom dopravy, ktorý bol v tom čase spracovaný.
Urbanizácia potrebuje aj cestu
Podľa Róberta Dúbravca pôjde o rovnaký typ komunikácie ako sú dnes ulice ulice Jilemnického alebo Jesenského. Navrhovaná je v 1. etape ako dvojpruh a vo výhľade ako štvorpruh.
„V územnom pláne máme tiež naplánovanú urbanizáciu v okolí Tomčian a východne od Veľkej hory. Martin sa bude vyvíjať a vyvstane potreba vybudovať komunikáciu na odľahčenie dopravy práve v tomto území. Nie je možné len stavať a neriešiť dopravu,“ ozrejmil hlavný architekt mesta.
Poslancom sa trasovanie nepozdáva
Trasovanie východného okruhu mesta Martin sa ale príliš nepozdáva niektorým mestským poslancom. Na decembrovom zasadnutí mestského zastupiteľstva preto vyjadrili svoje obavy.
Poslankyňu z mestskej časti Ľadoveň Marínu Gallovú znepokojuje, že v územnom pláne je východný okruh mesta zakreslený už niekoľko rokov priamo v bezprostrednej blízkosti obytných domov.
„Táto trasa pretína oddychovú zónu Jahodníckych hájov a Medokýšu. Malo by sa preto skôr uvažovať o alternatívnej trase, aby výstavba obchvatu negatívne neovplyvnila kvalitu života ľudí na Ľadovni alebo Martinčanov, ktorí sem prídu oddychovať,“ vyjadrila sa na zasadnutí.
Poslankyni Zuzane Dobríkovej za mestskú časť Košúty zas prekáža, že poloha komunikácie bude vytvárať bariéru medzi sídliskami Košúty 1 a Košúty 2. Preto by bola za odklonenie cesty.
„Chcem požiadať poslancov, aby podporili časť môjho uznesenia a teda, že mestské zastupiteľstvo žiada mesto Martin, aby v rámci dopravného generelu prioritne riešil alternatívu trasy východného okruhu mesta a napojenie na existujúce dopravné riešenie,“ zaznelo z jej úst.
Ľudia nechcú narušenie pokoja
Nespokojnosť s výstavbou tohto okruhu vyjadrili aj niektorí obyvatelia dotknutých úsekov.
„Nápad postaviť cestu je síce fajn, ale nie v blízkosti našich panelákov. Vždy som bola šťastná, že bývam na pokojnom sídlisku a teraz sa mi budú za oknami premávať autá? Vôbec sa mi to nepáči,“ posťažovala sa Anna z Ľadovne. Rovnakého názoru je aj Ľadovčan Ján.
„Je škoda, že chcú narušiť túto oddychovú zónu, kde sa zvykne prechádzať veľa ľudí. Chodí sem behávať mnoho športovcov a prechádzajúce autá narušia náš pokoj,“ vyslovil obavu.
Obyvatelia Košút nadšením takisto príliš nesršali.
„Neviem síce, ako presne to bude vyzerať, ale predstava, že nejaká cesta rozdelí Košúty 1 od Košút 2 sa mi vôbec nepáči. Snáď odborníci nájdu rozumnejšie riešenie,“ nádeja sa mladá Petra.
Pribudne aj privádzač k diaľnici
Podľa slov R. Dúbravca, poloha okruhu ešte nie je definitívna.
„Poslancom a aj Martinčanom sme prisľúbili, že sa budeme snažiť nájsť riešenie pre najvhodnejšiu polohu komunikácie, ktorá je pre dopravné fungovanie mesta tak potrebná,“ dodal R. Dúbravec a doplnil, že ďalšou cestou, ktorá však poza Martin povedie s určitosťou, bude rýchlostná cesta R3.
„Ide o rýchlostnú cestu smerujúcu od Hornej Štubne, cez Dražkovce, Tomčany a cez diaľničný privádzač k diaľnici D1 Dubná Skala – Turany,“ povedal na záver hlavný architekt mesta.