MARTIN. Je to potvrdené. Aj Martin má malého mudrlanta, ktorý sa môže hrdiť titulom top expert. V tomto školskom roku ich je na Slovensku len päť. Šiestak Viliam Furík, ktorý v ZŠ Alexandra Dubčeka v Martine navštevuje triedu pre mimoriadne nadané deti, triumfoval v celoslovenskej súťaži Expert geniality show, na ktorej sa zúčastnilo vyše 8 500 žiakov. Vo svojej kategórií Expert 6 určenej pre žiakov šiestych ročníkov a primanov osemročných gymnázií získal prvé miesto spomedzi vyše tisícky nadaných žiakov a prvý tiež skončil v téme Svetobežník.
Na súťaž najskôr zaspal
Osud však Viliamovi takmer prekazil účasť v súťaži. Na prvý termín súťaže chlapec zaspal a testy absolvoval až v náhradnom dátume.
„Bolo treba vypracovať test z dvoch súťažných tém, ktoré sme si mali zvoliť. Vybral som si Svetobežník týkajúci sa geografie a tému Tajomstvá prírody, ktorá bola o biológií, fyzike aj astronómií,“ približuje súťaž 11-ročný Viliam a dodáva, že zadania v teste boli podľa neho celkom ľahké. Zaskočila ho len otázka o známom moreplavcovi.
„Viem, že Marco Polo bol Talian a v otázke bola jeho spojitosť s Chorvátskom, tak mi ten popis celkom nesedel,“ spomína múdry žiačik.
Na hodinách študuje individuálne
Na súťaž ho pravidelne pripravoval jeho učiteľ Vojtech Stupák, ktorý ho učí dva predmety, kde spolu pracujú v individuálnom režime.
„Viliam sa na hodiny pripravuje dopredu a na predmetoch rozširujeme jeho vedomosti a zručnosti. Pri práci s internetom si vie nájsť spôsob, ako si svoje znalosti skvalitňovať. Na hodinách fyziky pracuje s encyklopédiou, svojimi osobnými skúsenosťami a vyniká medzi ostatnými žiakmi,“ pochválil svojho žiaka V. Stupák, ktorý je na svojho zverenca právom hrdý.
Byť učiteľom v triede nadaných žiakov je podľa Vojtecha Stupáka veľká zodpovednosť, ale aj radosť. Šiestaci ho svojimi otázkami dokážu občas poriadne zaskočiť.
„Vilko ma pozitívne prekvapuje každý deň a aj keď má v tomto momente určité rezervy vo výchove a postojoch k ostatným spolužiakom, jeho vedomosti prevyšujú tieto mierne nedostatky. Je to situácia, ktorá je v triede bežná a dá sa zvládnuť,“ ubezpečuje učiteľ.
Väčšinu učiva nasaje v škole
Viliama v škole najviac baví matematika, fyzika, geografia a angličtina.
„Literatúru a diktáty moc rád nemám. Už sa teším, keď budeme mať budúci rok chémiu,“ nevie sa dočkať Viliam. Ako ďalej dodáva, doma nad knihami príliš nesedí.
„Vo väčšine predmetov to mám tak, že keď sa na hodine niečo naučím, už to skrátka viem a doma sa už veľa učiť nemusím.“
Múdry Vilko bol nesmierne šikovný už v predškolskom veku.
„Môj syn sa naučil čítať tak, že už ako 5-ročný lúštil krížovky v detskom časopise Fľak. Ovládal písmenká, vedel ich poskladať a zadanie mu vždy niekto prečítal. Inú pomoc nechcel. Keď začal čítať, mal maximálne 5 a pol roka a zrazu spustil úplne neznáme texty a to dosť plynule,“ vykresľuje otec Michal Furík a dodáva, že keď bol Vilko prvák, vlastnoručne vytvoril svoj časopis, ktorý sám ilustroval a vymyslel v ňom rôzne krížovky a hlavolamy.
Chyby na internete ho rozčuľujú
Medzi záľuby šikovného šiestaka patrí futbal, zbieranie euromincí a samoštúdium na internete, odkiaľ čerpá nové vedomosti.
„Pred vyše polrokom som si vytvoril vlastný účet na stránke Wikipédie ako redaktor a na tejto stránke si aj rád čítam informácie,“ rozpráva o svojom voľnom čase Viliam, ktorý v budúcnosti uvažuje nad povolaním učiteľa matematiky, fyziky či programátora. Podľa slov učiteľa Stupáka nadaného chlapca najviac nahnevá, keď nájde na Wikipédií nesprávne informácie, ktoré musí opravovať.
Z úspechu šiestaka Viliama Furíka má radosť aj riaditeľka školy Oľga Potašová.
„Vždy sa teším, keď sú deti úspešné, lebo je to nielen ich osobný úspech, ale aj úspech školy, ktorý dokazuje, že má význam venovať sa v týchto triedach intelektovo nadaným žiakom,“ reagovala riaditeľka ZŠ A. Dubčeka a doplnila, že nielen Viliam, ale aj ich ostatné deti obsadzujú popredné miesta vo všetkých olympiádach a súťažiach v martinskom okrese.
„Ja síce Viliama neučím, ale viem, že je to šikovné dieťa. On je taký svojrázny, na všetko má svoj vlastný názor, je samostatný a mnohé vedomosti si zisťuje sám, čo sa prejavilo aj v súťaži expert,“ uzatvorila O. Potašová.