MARTIN. Jazda cez svetelnú križovatku na martinskom obchvate, ktorú križuje cesta vedúca od slimáka a pokračujúca smerom na Podháj a Stráne, sa stáva čoraz zložitejšou. Vodičom v tomto úseku komplikujú život hlboké koľaje vyjazdené v asfalte.
Ako na železničnom priecestí
„Keď sme tadiaľ naposledy prechádzali, auto vtiahlo do koľají a už som len čakal, kedy sa podvozok zachytí o asfalt a začnú spod neho lietať iskry,“ opisuje svoj zážitok Anton Knapík.
Svoje si užijú aj cestujúci v autobusoch. Cez spomínanú križovatku totiž prechádzajú trasy niekoľkých liniek mestskej hromadnej dopravy
„Bývam na Stráňach, a tak pravidelne jazdím linkami číslo 41 alebo 40. Počas prejazdu cez svetelnú križovatku za slimákom sa necítim ako na ceste prvej triedy, ale skôr ako na železničnom priecestí,“ pridala zaujímavé prirovnanie Ľudmila Kusá.
Viacerým vodičom už dochádza trpezlivosť. Aj preto zvolili najjednoduchší spôsob ako šetriť tlmiče, či neriskovať inú ujmu na aute alebo vlastnom zdraví.
„Nerád tadiaľ jazdím a vždy, keď je to len trošku možné, tak spomínané miesto obídem. Je však jasné, že takýmto spôsobom sa problémy s cestami nedajú riešiť. Donekonečna sa všetky jamy a výmole v asfalte obchádzať nedajú,“ zamýšľa sa Martin Svrček.
Na obchvate asi pomôžu europeniaze
Asi najlepšie by sa koľaje dali eliminovať položením betónovej dosky pod povrch vozovky. Popod križovatku sú však naťahané aj inžinierske siete. V prípade poruchy by ale vznikol problém ako sa k nim cez vrstvu betónu dostať. Preto majú cestári pripravené iné riešenie.
„Chceme tam položiť dve nové vrstvy asfaltu, pod ktoré bude uložená i oceľová výstuž,“ vysvetlil Marián Pikuliak zo Žilinského strediska Slovenskej správy ciest (SSC), pod správu ktorej martinský obchvat patrí.
Dátum, keď sa rekonštrukcia začne, ešte nebol koncom minulého týždňa definitívne jasný.
„Tento úsek je zaradený v pripravovanej eurofondovej stavbe - Stavebné a bezpečnostné opatrenia na cestách prvých tried. Práve dnes je v Banskej Bystrici stretnutie, na ktorom by sa mali dohodnúť termíny,“ informovala nás v piatok Zuzana Hromcová, hovorkyňa SSC.
Frekvenciu semaforu radnica mení
Podľa cestárov môže na svetelnej križovatke pomôcť i predĺženie intervalu zelenej pre autá idúce po obchvate. Menej kamiónov by dobrzďovalo na červenú, kratšie stálo a pohýňalo sa z miesta.
Svetelná signalizácia, ktorá reguluje dopravu na križovatke, je v správe mesta. Radnica už i v minulosti viackrát prispôsobovala frekvenciu striedania svetiel semaforov tak aby, mohli autá cez ňu prechádzať plynulejšie a bezpečnejšie. Ak to bude potrebné spraví rovnaký krok i v budúcnosti. Na tvorbu koľají však má podľa martinského magistrátu zásadnejší vplyv niečo iné.
„Frekvencia nastavenia striedania svetelnej signalizácie síce mierne zvyšuje zaťaženia komunikácie v spomínanom úseku, ale tvorbe koľají by v budúcnosti zabránilo predovšetkým použitie kvalitnejšieho modifikovaného asfaltu, prípadne jeho nahradenie betónovým,“ povedala Zuzana Kalmanová, hovorkyňa mesta Martin.