Streda, 18. júl, 2018 | Meniny má Kamila

Počiatek sa pôjde pozrieť, ako pracuje Váhostav

Nezaplatení robotníci stavajúci diaľnicu Dubná Skala – Turany sú síce nahnevaní, ale poväčšine pracujú naďalej. Minister a exminister dopravy sa sporia, ako ochrániť malých stavbárov pred meškajúcimi platbami od Váhostavu.

Na stavbe diaľnice sa stále pracuje.(Zdroj: ARCHÍV TN)

MARTIN. BRATISLAVA. Sú síce znechutení, ale pracujú. Ľuďom, ktorí stavajú 14­-kilometrový úsek diaľnice D1 Dubná Skala – Turany pri Martine Váhostav za práce neplatí, len z týždňa na týždeň sľubuje, že už peniaze pošle (takto vyzerala situácia v čase našej piatkovej uzávierky, pozn. MY).

Stavbári preto minulý pondelok neplánovali nastúpiť do práce. Vedenie Váhostavu ich napokon obmäkčilo telefonátmi s prísľubom, že peniaze dostanú a na stavbe chýbala len partia 15 tesárov.

Váhostav: dokončí sa včas

Váhostav zopakoval, že práce pokračujú podľa plánovaného harmonogramu.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Predpokladaný termín ukončenia stavby do konca tohto roka je pre spoločnosť záväzný,“ povedal hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Firma upozorňuje, že táto zákazka je pre ňu stratová a že v podobnej situácii je u nás väčšina stavebných firiem.

Aj na tom, či Váhostav slovo dodrží a stavbárom zaplatí, bude záležať, čo na rozostavanej diaľnici uvidí minister dopravy Ján Počiatek, keď sa na ňu príde pozrieť.

Návštevu však plánuje až na jar, v rámci pripravovaných kontrolných dní na stavbách.

Od vlády chcú zmeny

Opozícia vláde vyčíta, že by mala zmeniť zákony a najzraniteľnejšie firmy chrániť pred nepreplácaním faktúr.

Na zmenu vyzval Počiatka jeho predchodca v kresle ministra dopravy Ján Figeľ (predseda KDH).

V zákone by zakotvil, aby veľkých dodávateľov, ktorí nevyplatia malých subdodávateľov, zasa nevyplácal štát.

Poslanec Ivan Štefanec z SDKÚ vidí cestu v sprísnení podmienok účasti vo verejných obstarávaniach.

Šéf SaS Richard Sulík navrhuje, aby bola dobrá platobná disciplína z minulosti jednou z podmienok účasti v tendroch.

Počiatek nazval Figeľov návrh „paškvilom“, ktorý situáciu nerieši, iba viac komplikuje.

Dodal, že na ochranu malých firiem, ktoré čakajú na peniaze, treba prijať komplexnú zmenu legislatívy. Na tej už robia ministerstvá spravodlivosti a vnútra.

Vo Figeľovom návrhu vidí istú perspektívu Ľubomír Baláž z firmy Balux LG, ktorá sa zaoberá verejnými súťažami. Možnosť, že by štát neplatil tým, ktorí neplatia ďalej, totiž môže na veľkých vyvinúť tlak.

Existuje však riziko, že ak by sa v praxi štátne platby odstrihli, nebude už mať veľký stavbár vôbec z čoho platiť.

Baláž si vie skôr predstaviť také zmeny, ktoré by umožnili štátu v tendroch pýtať od záujemcov o výstavbu doklady o ich finančnej disciplíne z minulosti. Určitou morálnou autoritou v sporoch by mohol byť do budúcna „hospodársky ombudsman“, hovorí Baláž.

Firmy síce majú aj dnes právne možnosti, ako sa brániť pred meškajúcimi platbami, ale vidina dlhých súdnych sporov ich demotivuje.

Ceny diaľnic stúpli

Za trápenie dodávateľov pri Martine môže podľa Počiatka Figeľ, pretože zmluvu na stavbu podpisoval on v ére superlacných diaľnic. Vtedy ponuky stavbárov extrémne podliezali štátne expertízy.

V prípade martinského úseku Váhostav uspel s najnižšou cenou necelých 138 miliónov eur. Štát v tendri čakal, že ho úsek môže vyjsť aj na 334 miliónov eur.

Za vlády Roberta Fica sú ponuky v tendroch menej štedré oproti štátnym odhadom.

Ale napríklad pri stavbe diaľnice pri Ružomberku, medzi Hubovou a Ivachnovou, tiež vyhralo konzorium, ktoré podliezlo asi 465­-miliónové odhady štátu o vyše 200 miliónov. Členom tohto konzorcia je aj Váhostav.

Ceny diaľnic odrážajú dianie na trhu. Ich rast za tejto vlády ovplyvnilo aj to, že štát naraz vypísal päť veľkých tendrov na výstavbu diaľnic.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 846
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 041
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 11 718
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 787
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 430
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 989
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 603
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 605
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 499
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 226

Hlavné správy z MY Turiec

Pod dohľadom kamery sú ďalšie turčianske obce

Turčianske obce chcú proti vandalizmu, čiernym skládkam i krádežiam bojovať aj kamerovým systémom. Prehľad tak budú mať tiež o autách jazdiacich dedinou.

Najhoršia cesta v Rakši je už minulosťou

​​​​​​​S kompletnými opravami miestnych komunikácií práve finišujú v Rakši. Veď päťdesiat rokov iba dookola plátali výtlky.

Sviatok vody a včiel sa vydaril

Čas letí. Nedávno sme pozývali na Turčianske medobranie a vodoslávu 2018 a dnes už na toto jedinečné podujatie spomíname. Jedným zo spoluorganizátorov je OO CR Turiec – Kremnicko. Výkonný riaditeľ oblastnej organizácie Dalibor Steindl sa s nami podelil o svoje pocity z priebehu vydareného tretieho ročníka.

Nedeľa mu nezačala najlepšie. A bude ešte horšie

Mladý vodič vypil toľko, že nemal čo vyjsť peši na cestu, nieto sadnúť si za volant.

Obchod s drevom zažíva turbulentné obdobie

Po rokoch, keď časť drevárskych firiem poukazovala na nedostatok dreva od štátnych lesov pre svoje prevádzky, sa v poslednom čase situácia obrátila.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel známy horský záchranár Rudolf Chalupek

Rodák z Nemiec pri Banskej Bystrici pomohol na horách mnohým ľuďom v ťažkých situáciách. Odišiel do večnosti vo veku nedožitých 35 rokov.

Liptáci majú na námestí starú lanovku z Chopku

Jediným mestom s lanovkou priamo v centre je Liptovský Mikuláš. Okamžite sa z nej stala pútavá atrakcia námestia.

Koše na papier v Martine zamkli, kradlo sa z nich

​​​​​​​Kontajnery na separovanie papiera sa v Martine stali terčom zlodejov. Ich uzamknutie teraz ľuďom trošku komplikuje vhadzovanie kartónov dovnútra, a tak niektoré z košov už našli zničené.

Vybrali SME

Už ste čítali?