Počiatek sa pôjde pozrieť, ako pracuje Váhostav

Nezaplatení robotníci stavajúci diaľnicu Dubná Skala – Turany sú síce nahnevaní, ale poväčšine pracujú naďalej. Minister a exminister dopravy sa sporia, ako ochrániť malých stavbárov pred meškajúcimi platbami od Váhostavu.

Na stavbe diaľnice sa stále pracuje.Na stavbe diaľnice sa stále pracuje. (Zdroj: ARCHÍV TN)

MARTIN. BRATISLAVA. Sú síce znechutení, ale pracujú. Ľuďom, ktorí stavajú 14­-kilometrový úsek diaľnice D1 Dubná Skala – Turany pri Martine Váhostav za práce neplatí, len z týždňa na týždeň sľubuje, že už peniaze pošle (takto vyzerala situácia v čase našej piatkovej uzávierky, pozn. MY).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stavbári preto minulý pondelok neplánovali nastúpiť do práce. Vedenie Váhostavu ich napokon obmäkčilo telefonátmi s prísľubom, že peniaze dostanú a na stavbe chýbala len partia 15 tesárov.

Váhostav: dokončí sa včas

Váhostav zopakoval, že práce pokračujú podľa plánovaného harmonogramu.

SkryťVypnúť reklamu

„Predpokladaný termín ukončenia stavby do konca tohto roka je pre spoločnosť záväzný,“ povedal hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Firma upozorňuje, že táto zákazka je pre ňu stratová a že v podobnej situácii je u nás väčšina stavebných firiem.

Aj na tom, či Váhostav slovo dodrží a stavbárom zaplatí, bude záležať, čo na rozostavanej diaľnici uvidí minister dopravy Ján Počiatek, keď sa na ňu príde pozrieť.

Návštevu však plánuje až na jar, v rámci pripravovaných kontrolných dní na stavbách.

Od vlády chcú zmeny

Opozícia vláde vyčíta, že by mala zmeniť zákony a najzraniteľnejšie firmy chrániť pred nepreplácaním faktúr.

Na zmenu vyzval Počiatka jeho predchodca v kresle ministra dopravy Ján Figeľ (predseda KDH).

V zákone by zakotvil, aby veľkých dodávateľov, ktorí nevyplatia malých subdodávateľov, zasa nevyplácal štát.

SkryťVypnúť reklamu

Poslanec Ivan Štefanec z SDKÚ vidí cestu v sprísnení podmienok účasti vo verejných obstarávaniach.

Šéf SaS Richard Sulík navrhuje, aby bola dobrá platobná disciplína z minulosti jednou z podmienok účasti v tendroch.

Počiatek nazval Figeľov návrh „paškvilom“, ktorý situáciu nerieši, iba viac komplikuje.

Dodal, že na ochranu malých firiem, ktoré čakajú na peniaze, treba prijať komplexnú zmenu legislatívy. Na tej už robia ministerstvá spravodlivosti a vnútra.

Vo Figeľovom návrhu vidí istú perspektívu Ľubomír Baláž z firmy Balux LG, ktorá sa zaoberá verejnými súťažami. Možnosť, že by štát neplatil tým, ktorí neplatia ďalej, totiž môže na veľkých vyvinúť tlak.

Existuje však riziko, že ak by sa v praxi štátne platby odstrihli, nebude už mať veľký stavbár vôbec z čoho platiť.

SkryťVypnúť reklamu

Baláž si vie skôr predstaviť také zmeny, ktoré by umožnili štátu v tendroch pýtať od záujemcov o výstavbu doklady o ich finančnej disciplíne z minulosti. Určitou morálnou autoritou v sporoch by mohol byť do budúcna „hospodársky ombudsman“, hovorí Baláž.

Firmy síce majú aj dnes právne možnosti, ako sa brániť pred meškajúcimi platbami, ale vidina dlhých súdnych sporov ich demotivuje.

Ceny diaľnic stúpli

Za trápenie dodávateľov pri Martine môže podľa Počiatka Figeľ, pretože zmluvu na stavbu podpisoval on v ére superlacných diaľnic. Vtedy ponuky stavbárov extrémne podliezali štátne expertízy.

V prípade martinského úseku Váhostav uspel s najnižšou cenou necelých 138 miliónov eur. Štát v tendri čakal, že ho úsek môže vyjsť aj na 334 miliónov eur.

Za vlády Roberta Fica sú ponuky v tendroch menej štedré oproti štátnym odhadom.

Ale napríklad pri stavbe diaľnice pri Ružomberku, medzi Hubovou a Ivachnovou, tiež vyhralo konzorium, ktoré podliezlo asi 465­-miliónové odhady štátu o vyše 200 miliónov. Členom tohto konzorcia je aj Váhostav.

Ceny diaľnic odrážajú dianie na trhu. Ich rast za tejto vlády ovplyvnilo aj to, že štát naraz vypísal päť veľkých tendrov na výstavbu diaľnic.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 32 041
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 652
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 418
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 391
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 309
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 5 170
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 389
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 189
  1. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  4. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Ľuboslava Šusteková: Čo je súkromné a čo už firemné?
  7. Jolana Čuláková: Prečo je Hašek "ne/bezpečný" aktivista a Ovečkin "ne/slávny" hokejový vzor
  8. Juraj Tušš: Transakčná daň
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 557
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 440
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 812
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 767
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 842
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 470
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 873
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 556
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Uvažujete nad kúpou nového auta? Tak práve teraz prichádza tá pravá chvíľa premeniť svoje myšlienky na činy.


Eliška Nosálová s Ľubomírom Paulovičom.

Divadelné soirée bude v sobotu.


Prepravný poriadok povoľuje prepravu jedného kočíka.

Dopravca argumentuje bezpečnosťou.


Valča si upevnila pozíciu na čele tabuľky.

Druhé víťazstvo v sezóne vybojovala Blatnica, Valča zvýšila náskok na čele tabuľky.


  1. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  4. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Ľuboslava Šusteková: Čo je súkromné a čo už firemné?
  7. Jolana Čuláková: Prečo je Hašek "ne/bezpečný" aktivista a Ovečkin "ne/slávny" hokejový vzor
  8. Juraj Tušš: Transakčná daň
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 557
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 440
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 812
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 767
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 842
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 470
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 873
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 556
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?