KRPEĽANY. ŠÚTOVO. Ak problémový zosuv svahu pri Šútove donúti dialničiarov zabudnúť na doteraz preferovaný údolný variant, musia zmeniť i trasu úseku Dubná Skala - Turany, ktorý plánujú dokončiť v závere tohto roka. Približne na jeho 14,5-kilometri by museli trasu odkloniť smerom na Krpeľany.
Kliešte sa ešte viac zatvoria
V katastri Krpeľian už v súčasnosti prebieha orientačný inžiniersko-geologický prieskum pre prípadné spustenie výstavby tunela Korbeľka.
„Boli sme sa pozrieť, ako tam prebiehajú práce. Ak máme správne informácie, tak pri prvom vrte narazili na vodu v hĺbke 160 metrov a v druhom 180 metrov. Sú to však len orientačné informácie, oficiálne výstupy z prieskumu by mali byť známe niekedy v júni. Preto nechcem veľmi špekulovať, čo bude ďalej,“ povedal Jaroslav Kráľ, starosta Krpelian.
V prípade, že Korbeľka dostane zelenú, dedina sa ocitne v ešte väčších kliešťoch, v akých je teraz. Z jednej strany priehradný múr, z druhej železnica a z tretej prírodné i umelého koryto Váhu. Nová autostráda by obec prakticky hermeticky uzavrela.
„Možnosti rozvoja dediny tak dostanú ďalšie obmedzenie. Aj preto si myslím, že pri zmene trasy diaľnice by bolo pre nás najmenším zlom, oprášenie staršieho projektu viac ako deväťkilometrového tunela Veľká Fatra,“ pridal názor Jaroslav Kráľ.
Možno zmenia povrchovú trasu
Štát sa ale stále nevzdáva možnosti stavať diaľnicu údolným variantom cez Šútovo. Minuloročným zosuvom pôdy v blízkosti kameňolomu však diaľničiarom poriadne skomplikoval plány. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tak v súčasnosti stále hľadá odpoveď na otázku, či existuje primerané náhradné riešenie povrchovej verzie.
„Predpokladáme, že trasu treba posunúť o stovky metrov. Či takáto alternatívna bude uskutočniteľná po technickej a prijateľná po časovej i finančnej stránke, ešte nevieme presne odhadnúť,“ nechala sa počuť Viktória Chomová, investičná riaditeľka NDS.
V roku 2019 diaľnica nebude hotová
V súčasnosti sa vykonávajú kontrolné vrty v tesnej blízkosti kameňolomu pri Šútove, ale takisto neďaleko motorestu Rieka, ktorý stojí pri hlavnom ťahu smerom na Ružomberok. To môže naznačovať, že zmenená povrchová trasa by mohla viesť práve tadiaľ.
„Možno áno, ale žiadne oficiálne informácie o zmene doteraz preferovaného zámeru zatiaľ nemáme,“ hovorí Ľubomír Maďari, starosta Šútova.
Podľa posledných vyhlásení rezortu dopravy sa o tom, či v tejto lokalite povedie diaľnica po povrchu alebo pôjde do tunela rozhodne najneskôr v júni tohto roku. Už teraz je ale jasné, že problémy okolo zosuvu zmenia termín dokončenia úseku, ktorý bol naplánovaný na rok 2019. Ak sa nájde náhradná trasa po povrchu čakanie na autostrádu sa predlží o rok alebo dva. Ak sa pôjde do tunela bude posun štvorročný.