MARTIN. Po možnosti jazdy v martinskej pešej zóne cyklisti volali už dávnejšie. Teraz môžu centrom prechádzať len vtedy, ak zosadnú zo sedadla a tlačia bicykel vedľa seba. Vjazd do centra im s výnimkou od 21. h večer do 9. h ráno zakazuje značka. Obmedzuje ich to. No ak zákaz porušia, riskujú ešte aj teraz pokutu do výšky 60 eur, v lepšom prípade napomenutie mestských policajtov.
Majú síce trasy, ale nemajú to ľahké
Cyklisti pritom majú problém dostať sa cez centrum. „Terajší režim im nevyhovuje,“ povedal nedávno pre MY Turčianske noviny jeden z iniciátorov zmeny poslanec a predseda mestskej cyklokomisie Dušan Kubička. Od tržnice k sídlu Sociálnej poisťovne jazdiť môžu, ale po frekventovanej Hviezdoslavovej ulici, kde sa vytvára mnoho nebezpečných kolízií, ktoré sa môžu skončiť pre veľmi málo chráneného cyklistu aj zle. Alternatívou je jazda po Moskovskej ulici smerom k Štúrovej štvrti, ale to idú v protismere.
„Centrom by určite prešli rýchlejšie, a hlavne bezpečne,“ zdôvodňoval Kubička a pridal aj ďalší vážny argument. „Povolením jazdy cyklistom cez centrum mesta by sa Martin pripojil k trendu vyspelých (už aj časti slovenských) miest, ktoré cyklistov vnímajú priateľsky. Mohlo by to znamenať aj vyššiu návštevnosť centra.“
Bude kampaň, ľudia dostanú informácie
Povolenie jazdy cyklistov v pešej zóne je už isté. Rozhodli o tom minulý pondelok poslanci mestského zastupiteľstva. „Predložil som na ňom zmenu všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vjazd umožňuje,“ informuje aktuálne Kubička a dodáva, že návrh zmeny je podložený stanoviskami odborných útvarov mestského úradu a Dopravného inšpektorátu PZ SR v Martine. Jeho súčasťou je nielen zmena dopravného značenia v centre, ale aj odporúčania pre pohyb cyklistov a rámce informačnej kampane.
„Keďže plánujeme túto zmenu odštartovať freestylovým podujatím v meste začiatkom mája, apríl využijeme na to, aby sme Martinčanov zoznámili s novinkou. Máme k dispozícii desaťtisíc letáčikov s užitočnými odporučeniami pre cyklistov, ktoré dostanú ľudia do schránok, časť ich nákladu bude aj v cyklopredajniach a na miestach, kde sa cyklisti grupujú. Texty o tejto vážnej zmene budú aj na všetkých voľných citylightoch v smere od Košút do centra, aby sme informačne podchytili čo najviac ľudí,“ vysvetľuje Kubička.
Dobre i zle môže byť len do času
S cyklistami v pešej zóne všetci poslanci zmierení neboli. Vážne rozhodnutie síce podporili pomerom hlasov 24 za, dva proti a dvaja poslanci sa zdržali hlasovania, ale len do času.
„V septembri sa k nemu vrátime, prehodnotíme správanie sa cyklistov v zóne, v spolupráci s mestskou políciou vyhodnotíme počet a vážnosť kolízií, a potom sa uvidí, či toto rozhodnutie nezrevidujeme,“ povedal aj za členov mestskej rady, ktorí sa na tejto podmienke zhodli, Bruno Horecký.
K prvému úrazu nebude ďaleko
O pohybe cyklistov v pešej zóne sa hodne diskutovalo aj na sociálnej sieti. Ukazuje sa, že nie všetci Martinčania túto novinku vítajú.
„Keby tu vybudovali cyklochodník, problém nemám, ale neviem si predstaviť ako budú cyklisti obchádzať malé deti,“ mieni Lenka Štancelová. A podobný názor má aj Denisa Krajčírová: „Je to pešia zóna, cyklisti tam nemajú čo hľadať,“ vyjadruje sa. „Mám maličké dieťa a už teraz sa ho bojím pustiť voľne behať po centre preto, čo tam niektorí cyklisti napriek zákazu stvárajú. Je len otázka času, kedy tam nejaký z nich niekoho zvalcuje,“ obáva sa a dodáva, že v pešej zóne jej prekážajú aj korčuliari, aj autá.
„Ale tých áut je tam minimum a ešte som sa nestretla s takým, ktoré by šlo rýchlo. Na rozdiel od bezohľadných cyklistov.“ Janka Janica Dolničková napriek tomu pridáva, že oveľa lepšie by bolo, keby sa vybudovala hrádza pre korčuliarov a cyklistov. „Pri stave nášho námestia naozaj možno očakávať úraz,“ pripomenie. „Treba vrátiť chodníky obyčajným ľuďom, pre pešiakov pomaly v meste nebude miesto,“ pridáva svoj názor do diskusie Lenka Huňorová Galuščáková.
Preháňali sme sa tu ako pubertiaci
Niektorí Martinčania ani nepostrehli, že cyklisti do zóny pod hrozbou pokuty nemohli. Zákazu sa čudoval Róbert Fabian, ktorý o tom ani netušil. Podobne sa vyjadril Marek Šenšel. „Že tu cyklisti nemohli do sedla? Ako pubertiaci sme sa tade prevážali hore-dole, bez riadidiel, po stojačky v sedle. Deťúrenci šaleli medzi nami alebo aj s nami, a to bez nehody. Ach, quo vadis, život?“ povzdychol si.
Pablo Šebo sa teší. „Hurá, aspoň tá diera už nebude taká vymretá,“ pridáva názor o centre mesta. Diskutér, ktorý si hovorí Marino Donez, sa domnieva, že viac ako cyklisti sú nebezpeční korčuliari. „Tí brzdy nemajú. Super! Konečne v Martine normálne rozhodnutie,“ uvádza. Petra Barancová je presvedčená o tom, že sa konflikt chodec-cyklista zbytočne nafukuje. „Ak nejdete zaplatiť účty alebo do banky či z práce domov, celú zónu prejdete za päť minút. Ľudia by mali privítať také praktické rozhodnutie,“ obhajuje svoj postoj.
Podobne sa vyjadruje Oto Varga, Radovan Lamoš, Adam Janišík, Petra Sekaninová a mnohí ďalší. No Milan Veterník si myslí, že toto opatrenie by malo byť zavedené až po vybudovaní či vyznačení trasy pre cyklistov. „Aspoň bude v tomto smutnom meste viac mladých ľudí v centre. Keď tam človek raz za čas príde, bude tam cítiť život,“ obhajuje svoj pozitívny vzťah k rozhodnutiu poslancov Michaela Ďurianová Vaneková.
Vždy je tu možnosť vrátiť sa späť
Aj pre tieto diametrálne odlišné pripomienky rátajú zmeny všeobecne záväzného nariadenia s istým obmedzením pre cyklistov. Nebudú smieť jazdiť v peších koridoroch pri letných terasách, ani počas verejných kultúrnych či iných podujatí a nesmú sa bez povolenia v priestore pešej zóny venovať freestylovým aktivitám.
„Každopádne je to šanca pre cyklistov, aby dokázali, že si tento ústretový krok vedia vážiť. Ak spôsobia svojou nedisciplinovanou jazdou kolízie či vážnu kritiku chodcov, vždy je tu možnosť vrátiť sa späť na dnešný stav,“ naznačuje Kubička.