MARTIN, BRATISLAVA. Autoškoly čakajú zásadné zmeny. Každé ich auto bude musieť byť od septembra 2015 vybavené systémom GPS.
Štátni úradníci si od novinky sľubujú zvýšenie celkovej kvality spôsobu výučby v autoškolách, jej priebehu, vrátane uskutočnených kurzov a jázd.
Očakávajú, že prehodnotenie vzdelávania budúcich vodičov prispeje k nižším číslam nehodovosti u najrizikovejšej skupiny, ktorou sú noví vodiči, a tým zároveň zvýši bezpečnosť premávky na cestách.
„Systém má zabrániť fiktívnym jazdám frekventantov vodičských kurzov, ktoré nevedeli vydokladovať, či existencii „kufríkových“ autoškôl. Očakávame, že sa takto zníži aj počet nepoctivých autoškôl, ktoré nedodržujú učebné osnovy a úroveň ich výcviku je nízka,“ vysvetľuje Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.
Monitorovací systém má zaviesť aj jasnú postupnosť vyučovacieho procesu, vrátane náročnosti jednotlivých jázd pri praktickom výcviku. Má tiež odstrániť zbytočnú byrokraciu v administratíve, uľahčiť podávanie žiadostí, rovnako bude obsahovať záznamy o každej autoškole.
Novinkám sa nemá zmysel brániť
„V tejto oblasti podnikám už dlhé roky a život ma naučil, že novinkám, ktoré doba prináša, sa nemá zmysel brániť. Osobne v zavedení GPS nevidím problém, hoci pripúšťam, že najmä menším autoškolám sa to nemusí páčiť. Prospeje to aj klientovi, ktorý bude mať istotu v tom, že si odjazdí to, čo má. Je to akýsi bič na nepoctivcov, my sa však nemáme čoho obávať. Treba však počítať s tým, že cena kurzov stúpne. Už teraz sme s cenou na hrane,“ povedal Víťazoslav Vajda, majiteľ autoškoly Vajda.
Niekto si vraj sleduje kšeft
Adriane Kamenickej z autoškoly Queens sa naopak chystané novinky nepozdávajú. Vidí v tom ďalšie šikanovanie a chystané opatrenie považuje za likvidačné.
„Je možné, že niektoré autoškoly nedávajú klientom to, čo majú, ale aj tak nechápem, prečo by nás všetkých mali hádzať do jedného vreca. Ja v aute strávim celý deň a robím všetko preto, aby sa z môjho žiaka stal dobrý šofér. Zavedenie elektronického monitorovacieho systému určite zvýši už aj tak dosť vysoké náklady na kurzy a obávam sa, že ohrozí aj moju existenciu. Je to zlý nápad, nepáči sa mi. Skôr sa mi zdá, že si takto niekto sleduje nejaký dobrý kšeft,“ nešetrí kritikou Adriana Kamenická.
Vraj sa nie je čoho obávať
Ministerstvo dopravy tvrdí, že autoškoly, ktoré vykonávali výcvik v súlade so schválenými učebnými osnovami, sa nemajú čoho obávať. Monitorovanie odstráni administratívu, ktorej sa autoškoly musia venovať teraz.
„Finančné zaťaženie je v rámci projektu Jednotného informačného systému v cestnej doprave pre prevádzkovateľov autoškôl zanedbateľné voči prínosom v kvalite výučby budúcich vodičov, ktorý tento monitoring prinesie. Obávať sa môžu tie autoškoly, ktoré dnes podnikajú nepoctivo. Napríklad tak, že palivo na jazdách vykazujú len na papieri. Tým samozrejme, náklady stúpnu,“ myslí si Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.