BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť v stredu podpísala zmluvu na výstavbu diaľničného úseku Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala. Diaľničný úsek v dĺžke 13,5 kilometra s najdlhším tunelom Višňové by mal byť dokončený v roku 2019. "Som veľmi rád, že ten najkľúčovejší, teda úsek s tunelom Višňové, sa už od zajtra môže začať stavať," povedal v stredu minister dopravy výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek.
Politici boli vždy optimisti
Napriek mnohým vyhláseniam politikov viacerých vládnych garnitúr o kľúčovej úlohe tunela sa viac ako desať rokov nedarí naštartovať jeho výstavbu. Od roku 2001, keď dokončili prieskumnú štôlňu a následne ho v roku 2003 zakonzervovali, sa práce zásadnejším spôsobom nepohli dopredu.
Optimizmus nechýbal ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi ani pred rokom počas kontrolného dňa vo Višňovom.
„Verím, že tunel začneme stavať ešte do konca roka 2013 a hotový môže byť v roku 2018. Cena by sa mala pohybovať niekde okolo sumy 330-mil. eur,“ vyhlásil.
Následne však veci skomplikovali námietky neúspešných uchádzačov o štátnu megazákazku a všetky termíny sa opäť posunuli.
Cestu tunel skráti o polovicu
Podľa poslednej zmluvy s Národnou diaľničnou spoločnosťou postaví úsek hlavného ťahu D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala konzorcium firiem Salini Impregilo S.p.A. a DÚHA, a.s.
Po dokončení kompletného diaľničného obchvatu Žiliny ušetria vodiči približne 23 minút, čo je viac ako polovica času, ktorý na prekonanie rovnakej vzdialenosti potrebujú dnes.
Výstavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, ktorého cenu odhadla expertíza na 990-mil. eur, bude po novom stáť 410 miliónov eur.
Financovaný bude dvojfázovo z Operačného programu Doprava (2007-2013) a z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (2014-2020). Na trase diaľnice bude sedem mostov a 900 metrov protihlukových stien. Samotný tunel Višňové bude merať viac ako 7,4 kilometra.
Autor: RB