ŽILINA. MARTIN. Minulý týždeň čelní predstavitelia štátu opäť poklepkali základný kameň pre úsek D1 Višňové – Dubná Skala, ktorého súčasťou je aj najdlhší diaľničný tunel na Slovensku.
„Ak si dobre pamätám, je to po tretíkrát. Raz sa ale poklepkávalo pre štôlňu a nie pre tunel,“ zaspomínal si minister dopravy Ján Počiatek. Podľa jeho ďalších slov sa konečne podarilo rozpliesť gordický uzol celej D1.
Do tretice všetko dobré
Prvýkrát sa základný kameň 7,5 km dlhého tunela poklepkával pred šestnástimi rokmi. Vtedy však išlo skôr o narýchlo dohodnuté politické rozhodnutie s cieľom, čo najrýchlejšie začať stavbu. Potom sa narazilo na problémy so spodnou vodou a práce tiež sťažovala rôznorodosť hornín. V ďalších rokoch ešte viac zamotal situáciu nedostatok peňazí, predražené PPP projekty i odvolania neúspešných uchádzačov o lukratívnu zákazku.
Takmer osem kilometrov dlhý tunel by mal zásadným spôsobom skrátiť cestu medzi Martinom a Žilinou. Takisto výrazne odľahčiť dnes preťaženú cestu popod Strečno.
„Predpokladáme, že oproti súčasnosti odtiaľ stiahne približne 80 percent nákladnej dopravy a 74 percent osobných áut,“ povedal dopravný analytik Ľubomír Palčák.
Ľudia sú zatiaľ opatrní
„Tunel by bol pre všetkých obrovským plusom, to asi nikto nespochybní. Je fajn, že zas poklepkali základný kameň, ale ja uverím, až keď sa tadiaľ preveziem autom,“ nechal sa počuť Jaroslav Šimčo.
Rezervovanú odpoveď sformuloval i Ondrej Klačan. Následne aj zdôvodnil prečo nie je absolútnym optimistom a radšej svoje nadšenie drží na uzde.
„Diaľnice sú u nás akési začarované a obdobie, za aké vieme postaviť pár kilometrov cesty sú neskutočne dlhé. A keď sa má zavŕtať do kopca, tak je zrazu problémov niekoľkonásobne viac. Stále však neviem pochopiť, prečo to takmer všade vo svete ide len u nás nie,“ zamyslel sa.
Zima asi zmrazí nádeje
Problémy sa črtajú na jedinom rozostavanom diaľničnom úseku v našom regióne Dubná Skala – Turany dlhom 16,4 kilometra.
Váhostav, ktorý úsek stavia, zatiaľ o predĺženie termínu nepožiadal, no práce na nosných objektoch sú v sklze niekoľko mesiacov. Firma už skôr priznala problémy s včasným platením svojim dodávateľom za urobené práce.
Teraz sa zdá, že zhotoviteľ by mohol stavbu odovzdať v decembri tohto roka len v prípade veľkého zrýchlenia tempa a zapojenia väčších stavebných kapacít.
„Inak je odovzdanie úseku v tomto roku nereálne. Dokončený má byť v zime, a tak sa vo finále nebudú dať robiť všetky práce. Ak Váhostav požiada o predĺženie lehoty výstavby, bude to ovplyvnené predovšetkým tým, že pôvodný termín dokončenia je v zime 2014," vysvetlil Milan Gajdošík, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.