Sobota, 12. jún, 2021 | Meniny má ZlatkoKrížovkyKrížovky

S koštianskou križovatkou budú mať vodiči i chodci ešte dlho kríž

Zhustená premávka na križovatke v Košťanoch nad Turcom má za následok časté dopravné nehody. Ku kolíziám dochádza aj na železničnom priecestí. Vyriešiť by to mohla inteligentná križovatka, na ktorú ale nie sú peniaze.

Na železničnom priecestí pri dopravnej špičke uviazlo už veľa áut.Na železničnom priecestí pri dopravnej špičke uviazlo už veľa áut. (Zdroj: ANDREA DUDRÁKOVÁ)

KOŠŤANY NAD TURCOM. Križovatku v Košťanoch nad Turcom turčianski vodiči nemajú radi. V čase dopravných špičiek spôsobuje dlhé kolóny a stalo sa tam už veľa vážnych dopravných nehôd. Situáciu navyše komplikuje prejazd cez železničné priecestie, kde zväčša pre netrpezlivosť vodičov, ostalo uviaznuté nejedno auto. Zrážka s prichádzajúcim vlakom tak býva neodvratná.

Uväznení medzi závorami

Minulý pondelok sa počas jedného dňa odohrali na tomto mieste hneď dve nehody.
Počas prvej zrážky stáli pri posádke auta Fiat Bravo všetci anjeli. Chýbalo pár centimetrov a chlapov by zroloval prichádzajúci vlak. Ostré slnko vraj svietilo do očí 56-ročnému šoférovi z Martina, ktorý si nevšimol svietiť červenú na železničnom priecestí a ostal s autom uviaznutý medzi závorami. Spolujazdci sa snažili rampu nadvihnúť, aby mohol šofér cúvnuť, ale prichádzajúci vlak časť auta aj tak zachytil. Akoby zázrakom sa nikomu nič nestalo.
„Alkohol u vodiča motorového vozidla ani u 55-ročného rušňovodiča zistený nebol. Vodič fiatky dostal za priestupok proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky pokutu vo výške 150 eur,“ priblížil krajský policajný hovorca Radko Moravčík.

Skryť Vypnúť reklamu

Za druhú kolíziu vraj môže nevoľnosť staršieho vodiča, ktorý stál na koštianskej križovatke na červenej. Mužovi údajne prišlo zle a zvalil sa na volant. Jeho auto sa však samo pohlo dopredu a narazilo do zábradlia pri železnici. Okoloidúci pomohli auto od priecestia odtlačiť a skolabovanému vodičovi privolali záchranku.

Nevšimnú si, že majú pustiť chodca

Zhustením premávky sa situácia na križovatke skomplikovala, definitívne to nevyriešili ani semafory, ktoré tu nainštalovali pred pár rokmi. Tie pre chodcov na výzvu fungujú len v pracovné dni do 18. hodiny. Cez víkend je semafor vypnutý úplne, chodci na druhú stranu prejdú len s ťažkosťami a dlho sa načakajú, kým sa im to podarí.
„Často sa stáva, že keď chcem prejsť cez priechod a stlačím červenú, tak vodiči, ktorí idú v smere od Teplíc vyššou rýchlosťou, to nestihnú zaregistrovať, nezastavia a prefrčia okolo. Treba si dávať pozor, lebo naozaj môžu zraziť nejakého chodca,“ posťažovala si Andrea Výbošťoková z Koštian nad Turcom.
Ako ďalej dodala, vodiči prichádzajúci z vedľajších ciest v smere od priecestia a od Žabokriek sa tiež musia obrniť dávkou trpezlivosti, kým sa dostanú na hlavnú cestu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Keď je špička, šoféri majú problém dostať sa cez priecestie na hlavnú. Niekedy sa vytvorí taká dlhá kolóna, že siaha až po hasičiareň v dedine,“ opísala A. Výbošťoková.

Pomaly ďalej zájdeš?

Starostka Koštian nad Turcom Anna Hlinková sa už roky snaží zložitú situáciu vyriešiť, ale keďže obec nie je správcom komunikácie, všetko ide mimo jej kompetencií.

„Som rada, že sa nám pred rokmi podarilo vybaviť aspoň priechod pre chodcov so semaformi, aby ľudia mohli bezpečnejšie prechádzať cez cestu,“ zmieňuje starostka, ktorá sa neustále pokúša zmobilizovať kompetentných. Všetko zatiaľ troskotá na nedostatku peňazí. „Riešením by bola inteligentná križovatka, ktorá by priebežne uvoľňovala autá zo všetkých štyroch strán. Neskôr by sa tieto semafory zladili s priecestím, len to je finančne veľmi náročné,“ povedala A. Hlinková a doplnila, že od zainteresovaných orgánov majú ešte jeden prísľub.
„Sľúbili nám, že dokým nebude vybudovaná rýchlostná cesta R3, tak počas opravy panelovky nás zaradia do investičného plánu. Maličkými krokmi sa snáď posúvame dopredu, lebo nie všetko sa dá riešiť okamžite,“ vyslovila sa koštianska starostka.

Skryť Vypnúť reklamu

Situáciu komplikuje priecestie

Spoločné rokovanie úplne všetkých strán ohľadom riešenia križovatky I/65 s cestami III. triedy sa naposledy konalo v polovici roku 2011.
„Vtedy bolo dohodnuté, že Slovenská správa ciest (SSC) zabezpečí projektovú dokumentáciu riešenia križovatky, na základe ktorej sa potom stanovia ďalšie kroky. Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) je v tejto veci len dotknutým orgánom,“ zareagoval Peter Kubica, riaditeľ informačného odboru a zahraničných vzťahov ŽSK.
Ako ďalej Kubica povedal, kompetentnými orgánmi v tejto situácií sú SSC, ďalej dopravný inšpektorát, ktorý musí riešenie križovatky odsúhlasiť a príslušný okresný úrad ako cestný správny orgán. Ten potom vydá stavebné povolenie alebo povolenie pre zvláštne užívanie cesty podľa toho, aké riešenie bude vychádzať z projektovej dokumentácie. „Križovatka musí byť navyše riešená v spolupráci so železnicou, keďže cesta III. triedy sa na cestu I/65 napája cez železničné priecestie,“ vysvetlil P. Kubica.

Aktuálne stanovisko SSC sa nám do uzávierky získať nepodarilo. Už v roku 2011 sa ale Marián Pikuliak zo SSC pre MY Turčianske noviny vyjadril, že SSC neuvažuje nad ďalšími úpravami tejto križovatky, pretože plynulosť dopravy a bezpečnosť chodcov je zabezpečená. Výstavbu ďalších semaforov z vedľajších ciest vtedy SCC ponechala na správcu komunikácií, teda ŽSK.

Na každé riešenie treba veľa peňazí

Podľa krajského policajného hovorcu Radka Moravčíka existujúci semafor nerieši situáciu v križovatke, rieši len bezpečný prechod pre chodcov cez hlavnú cestu.

Ako ďalej dodal, situáciu by ideálne vyriešila mimoúrovňová križovatka. Vhodným riešením by mohla byť aj okružná, prípadne svetelná križovatka. Problémom križovatky je aj podľa dopravnej polície blízke železničné priecestie. S vedením obce sa preto naposledy stretli minulý mesiac.

„Okresný dopravný inšpektorát Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Martine sa touto problematikou zaoberá už niekoľko rokov, prebehlo množstvo rokovaní s kompetentnými orgánmi, na ktorých sme problém rozanalyzovali a navrhli sa dopravno-bezpečnostné riešenia,“ povedal Radko Moravčík a dodal, že každé z uvedených riešení je však pre správcu komunikácie finančne náročné a problémom ostáva vzdialenosť železničného priecestia od križovatky. Táto vzdialenosť nevyhovuje príslušnej Slovenskej technickej norme (STN).

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 9 442
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 399
  3. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 9 366
  4. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 350
  5. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 7 944
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 572
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 249
  8. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 7 186
  9. 5 zmien, ktoré so sebou prináša menopauza. Ako sa pripraviť? 6 829
  10. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 6 684
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Pod odborným dohľadom. Výučba na vertikálnej fréze.

Kto by v Martine nepoznal strojárske učilište. Škola je spojená s osudom tisícov Turčanov, mnohí z nich sa počas existencie Československa zamestnali v bývalých martinských strojárňach.


3 h
Alica Masaryková, dcéra prezidenta, sa angažovala hlavne v práci pre Československý Červený kríž.

Najstaršiu dcéru prvého československého prezidenta Tomáša Garriguea Masaryka a prvú predsedníčku Československého Červeného kríža Alicu Masarykovú predstaví seminár Alice, ktorý sa uskutoční v Slovenskom národnom múzeu v Martine.


TASR 7 h
Takto bude vyzerať nové  Centrum sociálnych služieb na Podháji.

Stavať sa bude na Podháji i v širšej časti centra.


8 h

Pri stretnutí s človekom medveď nejaví známky plachosti, nereaguje na plašenie svetlom, zvukovými efektmi či svetlicami.


SITA 20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Auto sa čelne zrazilo s autobusom medzi Pukancom a Uhliskami.


11. jún

Pacientom sa výrazne zlepšil stav a viditeľne schudli.


11. jún

Aj keď na Slovensku sú takmer všetky pavúky jedovaté, stepník patrí k tým s prudším jedom. Odborníčka však ubezpečuje, že stretnúť takéhoto pavúka je pomerne vzácne a rovnako vzácne je aj to, žeby človeka uštipol. Pri pohryznutí nedôjde k ohrozeniu života.


20 h

Ako ho poznáte, kontaktujte ochrancov zákona.


(mb) 11. jún

Už ste čítali?