Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

S koštianskou križovatkou budú mať vodiči i chodci ešte dlho kríž

Zhustená premávka na križovatke v Košťanoch nad Turcom má za následok časté dopravné nehody. Ku kolíziám dochádza aj na železničnom priecestí. Vyriešiť by to mohla inteligentná križovatka, na ktorú ale nie sú peniaze.

Na železničnom priecestí pri dopravnej špičke uviazlo už veľa áut.Na železničnom priecestí pri dopravnej špičke uviazlo už veľa áut. (Zdroj: ANDREA DUDRÁKOVÁ)

KOŠŤANY NAD TURCOM. Križovatku v Košťanoch nad Turcom turčianski vodiči nemajú radi. V čase dopravných špičiek spôsobuje dlhé kolóny a stalo sa tam už veľa vážnych dopravných nehôd. Situáciu navyše komplikuje prejazd cez železničné priecestie, kde zväčša pre netrpezlivosť vodičov, ostalo uviaznuté nejedno auto. Zrážka s prichádzajúcim vlakom tak býva neodvratná.

Uväznení medzi závorami

Minulý pondelok sa počas jedného dňa odohrali na tomto mieste hneď dve nehody.
Počas prvej zrážky stáli pri posádke auta Fiat Bravo všetci anjeli. Chýbalo pár centimetrov a chlapov by zroloval prichádzajúci vlak. Ostré slnko vraj svietilo do očí 56-ročnému šoférovi z Martina, ktorý si nevšimol svietiť červenú na železničnom priecestí a ostal s autom uviaznutý medzi závorami. Spolujazdci sa snažili rampu nadvihnúť, aby mohol šofér cúvnuť, ale prichádzajúci vlak časť auta aj tak zachytil. Akoby zázrakom sa nikomu nič nestalo.
„Alkohol u vodiča motorového vozidla ani u 55-ročného rušňovodiča zistený nebol. Vodič fiatky dostal za priestupok proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky pokutu vo výške 150 eur,“ priblížil krajský policajný hovorca Radko Moravčík.

SkryťVypnúť reklamu

Za druhú kolíziu vraj môže nevoľnosť staršieho vodiča, ktorý stál na koštianskej križovatke na červenej. Mužovi údajne prišlo zle a zvalil sa na volant. Jeho auto sa však samo pohlo dopredu a narazilo do zábradlia pri železnici. Okoloidúci pomohli auto od priecestia odtlačiť a skolabovanému vodičovi privolali záchranku.

Nevšimnú si, že majú pustiť chodca

Zhustením premávky sa situácia na križovatke skomplikovala, definitívne to nevyriešili ani semafory, ktoré tu nainštalovali pred pár rokmi. Tie pre chodcov na výzvu fungujú len v pracovné dni do 18. hodiny. Cez víkend je semafor vypnutý úplne, chodci na druhú stranu prejdú len s ťažkosťami a dlho sa načakajú, kým sa im to podarí.
„Často sa stáva, že keď chcem prejsť cez priechod a stlačím červenú, tak vodiči, ktorí idú v smere od Teplíc vyššou rýchlosťou, to nestihnú zaregistrovať, nezastavia a prefrčia okolo. Treba si dávať pozor, lebo naozaj môžu zraziť nejakého chodca,“ posťažovala si Andrea Výbošťoková z Koštian nad Turcom.
Ako ďalej dodala, vodiči prichádzajúci z vedľajších ciest v smere od priecestia a od Žabokriek sa tiež musia obrniť dávkou trpezlivosti, kým sa dostanú na hlavnú cestu.

SkryťVypnúť reklamu

„Keď je špička, šoféri majú problém dostať sa cez priecestie na hlavnú. Niekedy sa vytvorí taká dlhá kolóna, že siaha až po hasičiareň v dedine,“ opísala A. Výbošťoková.

Pomaly ďalej zájdeš?

Starostka Koštian nad Turcom Anna Hlinková sa už roky snaží zložitú situáciu vyriešiť, ale keďže obec nie je správcom komunikácie, všetko ide mimo jej kompetencií.

„Som rada, že sa nám pred rokmi podarilo vybaviť aspoň priechod pre chodcov so semaformi, aby ľudia mohli bezpečnejšie prechádzať cez cestu,“ zmieňuje starostka, ktorá sa neustále pokúša zmobilizovať kompetentných. Všetko zatiaľ troskotá na nedostatku peňazí. „Riešením by bola inteligentná križovatka, ktorá by priebežne uvoľňovala autá zo všetkých štyroch strán. Neskôr by sa tieto semafory zladili s priecestím, len to je finančne veľmi náročné,“ povedala A. Hlinková a doplnila, že od zainteresovaných orgánov majú ešte jeden prísľub.
„Sľúbili nám, že dokým nebude vybudovaná rýchlostná cesta R3, tak počas opravy panelovky nás zaradia do investičného plánu. Maličkými krokmi sa snáď posúvame dopredu, lebo nie všetko sa dá riešiť okamžite,“ vyslovila sa koštianska starostka.

SkryťVypnúť reklamu

Situáciu komplikuje priecestie

Spoločné rokovanie úplne všetkých strán ohľadom riešenia križovatky I/65 s cestami III. triedy sa naposledy konalo v polovici roku 2011.
„Vtedy bolo dohodnuté, že Slovenská správa ciest (SSC) zabezpečí projektovú dokumentáciu riešenia križovatky, na základe ktorej sa potom stanovia ďalšie kroky. Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) je v tejto veci len dotknutým orgánom,“ zareagoval Peter Kubica, riaditeľ informačného odboru a zahraničných vzťahov ŽSK.
Ako ďalej Kubica povedal, kompetentnými orgánmi v tejto situácií sú SSC, ďalej dopravný inšpektorát, ktorý musí riešenie križovatky odsúhlasiť a príslušný okresný úrad ako cestný správny orgán. Ten potom vydá stavebné povolenie alebo povolenie pre zvláštne užívanie cesty podľa toho, aké riešenie bude vychádzať z projektovej dokumentácie. „Križovatka musí byť navyše riešená v spolupráci so železnicou, keďže cesta III. triedy sa na cestu I/65 napája cez železničné priecestie,“ vysvetlil P. Kubica.

Aktuálne stanovisko SSC sa nám do uzávierky získať nepodarilo. Už v roku 2011 sa ale Marián Pikuliak zo SSC pre MY Turčianske noviny vyjadril, že SSC neuvažuje nad ďalšími úpravami tejto križovatky, pretože plynulosť dopravy a bezpečnosť chodcov je zabezpečená. Výstavbu ďalších semaforov z vedľajších ciest vtedy SCC ponechala na správcu komunikácií, teda ŽSK.

Na každé riešenie treba veľa peňazí

Podľa krajského policajného hovorcu Radka Moravčíka existujúci semafor nerieši situáciu v križovatke, rieši len bezpečný prechod pre chodcov cez hlavnú cestu.

Ako ďalej dodal, situáciu by ideálne vyriešila mimoúrovňová križovatka. Vhodným riešením by mohla byť aj okružná, prípadne svetelná križovatka. Problémom križovatky je aj podľa dopravnej polície blízke železničné priecestie. S vedením obce sa preto naposledy stretli minulý mesiac.

„Okresný dopravný inšpektorát Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Martine sa touto problematikou zaoberá už niekoľko rokov, prebehlo množstvo rokovaní s kompetentnými orgánmi, na ktorých sme problém rozanalyzovali a navrhli sa dopravno-bezpečnostné riešenia,“ povedal Radko Moravčík a dodal, že každé z uvedených riešení je však pre správcu komunikácie finančne náročné a problémom ostáva vzdialenosť železničného priecestia od križovatky. Táto vzdialenosť nevyhovuje príslušnej Slovenskej technickej norme (STN).

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 110
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 16 861
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 174
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 999
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 925
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 233
  7. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 3 303
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 168

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Je suis fan
  2. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  3. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  4. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  5. Lucia Žárska: Tesla sa chystá deliť svoje akcie v pomere 3:1
  6. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  7. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 12. časť
  8. Jozef Sitko: Neopakovateľný veľký vzor z detstva
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 045
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 415
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 924
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 448
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 188
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 981
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 975
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 428
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Boľševník obrovský môže dorastať až do výšky štyroch metrov.

Odstraňovanie prikazuje zákon, za nedodržanie povinnosti hrozia sankcie.


5 h

Nezávislý kandidát na poslanca v Martine za mestskú časť Stred štartuje kampaň pod názvom „Dobrá mestská politika“.


7 h
Príprava na novú sezónu sa prehupla do ďalšej fázy.

Hokejisti musia aktuálne zvládať aj dvojfázové tréningy.


18. aug
Ilustračné foto.

Posledný európsky zatykač pribudol koncom júla.


18. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Jeden muž zmizol pred 24 rokmi s hotovosťou 665-tisíc korún, na piatich Kysučanov je vydaný európsky zatykač.


24 h

Na mieste nie je vodovod ani kanalizácia.


18. aug

Jedna z hľadaných osôb uniká pred spravodlivosťou od roku 1999.


17. aug

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Je suis fan
  2. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  3. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  4. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  5. Lucia Žárska: Tesla sa chystá deliť svoje akcie v pomere 3:1
  6. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  7. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 12. časť
  8. Jozef Sitko: Neopakovateľný veľký vzor z detstva
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 045
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 415
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 924
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 448
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 188
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 981
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 975
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 428
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?