Utorok, 9. marec, 2021 | Meniny má FrantiškaKrížovkyKrížovky

Zákaz - nezákaz, ideme na čučoriedky

Na Martinských holiach trónila vyše desať rokov dopravná značka, ktorá zakazovala šoférom a najmä čučoriedkárom vyviesť sa až k vysielaču. Polícia ale zistila, že bola osadená svojvoľne, bez povolenia. Nelegálnu značku preto odstránili.

Nepovolenú značku už polícia odstránila.Nepovolenú značku už polícia odstránila. (Zdroj: ANDREA DUDRÁKOVÁ)

MARTIN. Pokus ako prejsť cez rozum čučoriedkárom nevyšiel. Martinské hole sú už roky obľúbeným teritóriom pre zber týchto lesných plodov zo širokého okolia.

Autom sa však podaktorí vyvezú nielen hore k lanovke, ale aby sa dostali čo najbližšie k hrebeňu, prebehnú dokonca aj cestou, ktorá vedie k vysielaču.

Čo najbližšie k hrebeňu

Na začiatku tejto trasy od chaty Martinské hole však už minimálne desať rokov stála značka so zákazom vjazdu. Toto naznačuje, že nedisciplinovaní vodiči by za jazdu až k hrebeňu mohli dostať pokutu.

Skryť Vypnúť reklamu

Chýry o porušovaní zákazu vjazdu sa dostali do uší i martinskému poslancovi Jozefovi Bernátovi, ktorému to pošepli vrútockí čučoriedkári. Na zasadnutí mestského zastupiteľstva dal preto mestským policajtom podnet, aby situáciu preverili.

„Zákaz nerešpektujú hlavne turisti a čučoriedkári z iných miest. Martinčania ten zákaz akceptujú, ale najmä Oravčania chodia tam, kde nemajú. Naši Turčania si trasu od chaty až k hrebeňu poctivo vyšliapu a čučoriedkári z Oravy sa pokojne vyvezú. Okrem toho, autá v takejto prírode skrátka nemajú čo hľadať,“ hnevá sa poslanec Bernát.

Osadenie načierno

Mestská polícia v Martine však zistila, že zhrdzavená značka je umiestnená nelegálne.

„Značka je neprávoplatná, pretože nie je nikde evidovaná. Niekto ju musel svojvoľne osadiť bez toho, aby si pýtal povolenie,“ prekvapuje mestský policajt Ján Dubovec, ktorý má na starosti priekopský rajón.

Skryť Vypnúť reklamu

Polícia preto musela z miesta nepovolenú značku odstrániť. Vodiči sa tak môžu s autami vyviesť až k vysielaču, aj keď každý by mal podľa Jána Dubovca zvážiť, či mu je prednejšie vlastné pohodlie alebo ochrana prírody. Kto stojí za osadením zákazovej značky k ceste, sa zistiť nepodarilo.

„Vozidlá by tam nemali jazdiť už aj kvôli bezpečnosti ľudí. Cesta nie je udržiavaná a je veľmi poškodená. Navyše lokalita sa nachádza v prvom stupni ochranného pásma a prírodu si predsa treba vážiť,“ poukazuje Ján Dubovec.

Leniví turisti na autách

Neokrôchanosť šoférov v tejto oblasti potvrdzuje tiež pracovník strediska Martinské hole Ján Buocik.

„Značka bude určite chýbať, pretože už teraz máme neustále problémy s vodičmi, ktorí by sa autami najradšej vozili asi aj po zjazdovke. Podaktorí vôbec neberú ohľad na prírodu,“ posťažoval sa J. Buocik.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa martinskej radnice by riešením bolo, ak by vlastník cesty písomne požiadal Mestský úrad v Martine o oficiálne osadenie značky zákazu vjazdu.

„Mestský úrad po konzultácii s dopravným inšpektorátom, zhodnotí požiadavku žiadateľa a potom buď povolí alebo nepovolí osadenie požadovanej dopravnej značky,“ ozrejmila postup hovorkyňa mesta Zuzana Kalmanová.

Podľa našich informácií by vlastníkom cesty mali byť Lesy Slovenskej republiky. Ako povedal hovorca Lesov SR Vlastimil Rezek, o osadení značky nič nevedia.

„Upozorňujeme však, že dotknutý úsek cesty sa nachádza prevažne nad hornou hranicou lesa a slúži predovšetkým na prejazd obslužných vozidiel zabezpečujúcich prevádzku telekomunikačného vysielača. Náš podnik nemá v tomto území pozemky vo svojej správe a preto cestu na svoje hospodárenie nevyužíva,“ vyslovil sa hovorca.

Ďalej doplnil, že právo na využívanie lesnej cesty podľa zákona o lesoch majú iba tí, kto ich potrebujú na hospodárenie v lesoch alebo na zabezpečovanie starostlivosti o dotknuté územie a o stavby a zariadenia na tomto území, a to po dohode s ich vlastníkom, správcom alebo so združením.

Cesta im patrí, pozemky nie

Lesná cesta Martinské Hole je evidovaná v majetku Lesov SR, š. p. OZ Žilina. Podľa identifikácie meraním na lesníckej porastovej mape lesná cesta Martinské Hole začína v meste Martin , mestskej časti Priekopa pri konečnej zastávke autobusov MHD a končí pri vysielači Krížava na Martinských Holiach, t. z. že aj uvedený úsek je časťou LC Martinské Hole. OZ Žilina nemá informácie o tom kto a kedy uvedenú značku osadil. Upozorňujeme však, že dotknutý úsek cesty sa nachádza prevažne nad hornou hranicou lesa a slúži predovšetkým na prejazd obslužných vozidiel zabezpečujúcich prevádzku telekomunikačného vysielača. Podnik LESY Slovenskej republiky nemá v tomto území pozemky v svojej správe a preto cestu na svoje hospodárenie nevyužíva.

Vo všeobecnosti však právo na využívanie lesnej cesty podľa zákona o lesoch majú iba tí, kto ich potrebujú na hospodárenie v lesoch alebo na zabezpečovanie starostlivosti o dotknuté územie a o stavby a zariadenia na tomto území, a to po dohode s ich vlastníkom, správcom alebo so združením podľa § 51 ods. 2.

Tiež sem majú prístup zložky integrovaného záchranného systému, lesná stráž, strážcovia prírody a fyzické osoby, ktoré majú oprávnenie stráže prírody, či štátni zamestnanci pri výkone štátnej správy v obvode svojej pôsobnosti,“ uzavrel V. Rezek

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tichá hrozba menom oxidačný stres. Ako sa pred ním chrániť?
  2. Porovnanie cien 4-izbových bytov v Bratislave. Poznáme víťaza
  3. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  4. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  5. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  10. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  1. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  2. Porovnanie cien 4-izbových bytov v Bratislave. Poznáme víťaza
  3. Tichá hrozba menom oxidačný stres. Ako sa pred ním chrániť?
  4. Metropolis sa stane ikonickou stavbou Bratislavy
  5. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  6. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  7. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  8. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  9. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  10. Nové číslo Historickej revue
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 26 903
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 15 660
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 13 612
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 13 609
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 11 831
  6. Nové číslo Historickej revue 8 898
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 8 804
  8. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní? 8 124
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 865
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 540
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Od pondelku 8. marca budú centrá otvorené pre zákazníkov, za dodržiavania platných protipandemických opatrení.

14 h
V tradičných brigádach a neskôr v akciách "Z" si obyvatelia budovali Trebostovo kúsok po kúsku.

V Trebostove ľudia veľa budovali a viedli bohatý spoločenský život.

13 h
Michal Mojžiš, prezident HK Vitar Martin.

Michal Mojžiš aj o spolupráci s mestom.

11 h
Dvaja herci zo Slovenského komorného divadla zahrali a zaspievali ľuďom, ktorí v Blatnici čakali na testovanie.

V Blatnici umením spríjemnili ľuďom náročné časy.

17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

NANO rúška sú z unikátneho materiálu, ktorý vyvinuli v Českej republike.

12 h

Počas uplynulého víkendu sa konalo ďalšie kolo skríningového testovania. Viaceré obce už zverejnili jeho výsledky.

16 h

Miera pozitivity je najvyššia počas tohtoročného testovania.

8. mar

Na Slovensku je 30 okresov, kde je najväčšie riziko šírenia koronavírusu.

24 h

Už ste čítali?