MARTIN. Stavba nových parkovacích miest, najmä na plochách kde predtým dominovala zeleň, takmer vždy rozdelí ľudí na dva tábory. Jedna skupina hovorí, že si ničíme aj ten posledným kus prírody, čo nám medzi panelákmi zostal. Druhá časť zas argumentuje, že vývoj sa zastaviť nedá a autá musia niekde stáť. Presne takéto protichodné reakcie vyvolala i stavba parkoviska na priestranstve medzi budovou martinskej mestskej polície a Ulicou M. Haľamovej na Ľadovni.
Celé sídlisko treba vybetónovať
„Čo k tomu povedať, miesto trávnika zas ďalšia vybetónovaná plocha. Treba vyasfaltovať celé sídlisko a potom už hádam bude parkovacích miest dosť,“ netajil rozčarovanie Milan.
Podobný názor na stavbu mal aj Stanislav. Takisto neveriacky krútil hlavou a zároveň poukázal na zaujímavú vec.
„Kúsok odtiaľto pred bývalou diskotékou, ktorá bola kedysi známa ako Alpia, je veľké parkovisko. Možno ho stačilo upraviť a osvetliť. Lenže dnes prejsť z auta domov sto metrov býva pre mnohých veľký problém. Každý chce zastaviť rovno pred dverami.“
Realitou však je, že parkoviská pred panelákmi ani zďaleka neboli projektované na taký vysoký počet áut, aký v súčasnosti po cestách jazdí.
„Tiež by som bo radšej, keby tam zostal trávnik, no parkoviská pred domami sú najmä večer prepchaté a nemáte kde odstaviť auto. Pre tým sa takisto nedá len schovať hlavu do piesku a dúfať, že to nejako vyrieši,“ hovorí Peter.
Podľa Karola sa v tomto prípade všetkým vyhovieť nedá. Vyasfaltovanie trávnika berie ako východisko z núdze, pretože parkoviská sa nafúknuť nedajú.
„Keď ľudia nemajú kde zaparkovať, často auto odstavia tak, že ničia zeleň alebo na nebezpečných miestach. Potom, keď sa niečo stane, už bude neskoro lamentovať,“ myslí si.
Peniaze z parkovania vracajú do parkovania
„Stavba bola povoľovaná formou verejnej vyhlášky, má všetky potrebné povolenia, vrátane tých, ktoré bolo treba získať od životného prostredia. Treba tiež povedať, že za obeť jej nepadne ani jeden strom,“ povedal poslanec Imrich Žigo.
Parkovisko sa buduje z prostriedkov Výboru mestskej časti Ľadoveň-Jahodníky-Tomčany a náklady na jeho stavbu sú 83-tisíc eur.
„Práce sa financujú z príjmov za prenájom parkovacích zábran v tejto mestskej časti. Takýmto spôsobom ich všetky vraciame do vylepšenia zlej situácie s parkovaním,“ vysvetlil šéf najväčšej mestskej časti. .
Základným podnetom na výstavbu parkoviska boli práve sťažnosti ľudí, ktoré opätovne poukazovali na kritický stav parkovania v tejto časti Ľadovne.
Dielo by malo byť dokončené v októbri a podľa projektovej dokumentácie na ňom vznikne 25 nových parkovacích miest. Bude slúžiť predovšetkým obyvateľom dvoch priľahlých ulíc, ale tiež rodičom, ktorí vozia svoje ratolesti do neďalekej materskej školy.