VRÚTKY. Rýchlik 605 Dargov bude z dôvodu výlukových prác meškať asi pätnásť minút. Tak na takéto a podobné hlásenia si už cestujúci, ktorí čakali na svoj spoj vo vrútockej železničnej stanici, pomaly zvykli.
„Pätnásť minút bolo ešte fajn, ale občas som musel čakať aj 40 minút. To už je dlho. Človek sa túla po stanici, nemá čo robiť. Ale raz mi meškanie pomohlo, nestíhal som prísť na čas, no nemusel som sa obávať,“ podelil sa o letnú skúsenosť Milulášan Martin Grísnik, ktorý minimálne raz do týždňa cestuje z Liptova do Turca a späť.
„Viem, že sa na trati vymieňali koľaje. Ale však to je dobré, nech sa len robí. Len, aby aj potom, keď to bude hotové, vlaky toľko nemeškali,“ doplnil Martin.
Kritika i nervozita
Oveľa kritickejšia bola Dagmar Mujgošová, ktorej sa nepáčilo, ako sa počas výluky vypravovali vlaky do Žiliny.
„Vlak od Ružomberka prišiel do Vrútok presne, od Žiliny meškal 20 minút. Vo Vrútkach však nechali stáť ten od Ružomberka, kým nedošiel ten z opačnej strany. Nemohli radšej vo Varíne dlhšie podržať ten od Žiliny?“ pýtala sa Martinčanka.
V takýchto situáciách sa vraj postupuje operatívne a vlakoví dispečeri sa vždy snažia nájsť najlepšie riešenie. Pri výlukách sa meškaniu nedá vyhnúť.
Počas výluky to vo vlaku mali ťažké najmä sprievodcovia. Tiež si užili svoje.
„Sme prví na rane, tak si to meškanie „zlízneme“. Niektorí cestujúci majú pochopenie, iní sa hnevajú, najmä keď nestihnú prípoje. Snažíme sa odpovedať a vysvetľovať s úsmevom. Veď inak ani nemôžeme, hneď by nás nadriadení postihovali,“ povzdychla si vlakvedúca od Košíc.
Čo všetko sa spravilo
Výluka, ktorá trvala od začiatku apríla, v piatok 29. augusta o ôsmej večer skončila. Vydýchli si cestujúci, ale aj železničiari.
Počas piatich mesiacov sa v úseku Varín – Vrútky kompletne zrekonštruovala trať v obidvoch smeroch. Upravili sa zabezpečovacie zariadenia, autoblok, káblové vedenia, železničné zvršky, priecestia, priepusty, trakčné vedenie, na zástavke Strečno nástupištia, pričom rekonštrukciou prešli aj mosty i osvetlenie v tuneloch. Celú rekonštrukciu financovali ŽSR z vlastných zdrojov.
Výluka v Martine
Od stredy 3.septembra sa bude na železničnej stanici v Martine rekonštruovať druhá koľaj, vedľa ktorej sa vybuduje aj nástupište. Pohyb cestujúcich pri prechode cez koľaje bude počas výluky obmedzený, resp. usmernený na dočasné prechody. Podstatný vplyv na meškanie vlakov osobnej dopravy výluka, ktorá potrvá päť dní, nebude mať.
(KP)