MARTIN. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) vyhovel námietkam uchádzača s najnižšou ponukou proti vylúčeniu z užšej súťaže na stavebný dozor pre stavbu diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Proti vylúčeniu pre mimoriadne nízku cenu sa ohradilo inžinierske združenie vedené bratislavskou firmou AE Dozoring.
Lacnú ponuku nemali vylúčiť
„Námietky sú v celom rozsahu opodstatnené. Nebol žiadny dôvod na vylúčenie ponuky z užšej súťaže. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dostatočne nevysvetlila, prečo považuje ponuku za mimoriadne nízku,“ píše sa v rozhodnutí úradu zverejneného na jeho portáli.
NDS tak musí odstrániť protiprávny stav, čo v praxi znamená zaradiť vylúčeného uchádzača späť do súťaže a znovu vyhodnotiť ponuky.
„Nezákonné vylúčenie ponuky znamenalo, že uchádzačovi bola znemožnená ďalšia účasť vo verejnom obstarávaní, čiže nedostal šancu, aby bol v užšej súťaži potencionálne vyhodnotený ako jej víťaz,“ vysvetľuje ÚVO.
Diaľničiari predpokladali, že za stavebný dozor zaplatia počas siedmich rokov 13,45 mil. eur bez DPH. AE Dozoring navrhol spomedzi štyroch uchádzačov o stavebný dozor najnižšiu cenu 3,75 mil. eur bez DPH, čo je 27,85 % z predpokladanej ceny.
NDS vylúčila aj ďalšie dve ponuky, jedna znela na 4,43 mil. eur bez DPH (32,9 % z predpokladanej ceny) a druhá na 4,64 mil. eur bez DPH (34,5 % z predpokladanej ceny). V súťaži tak zostalo iba združenie s najvyššou ponukou 7,867 mil. eur bez DPH (58,5 % z predpokladanej ceny).
Dvojročné márne hľadanie
Potom, ako NDS, ministerstvo dopravy, ako aj viaceré média dostali anonymný list so sťažnosťami na priebeh súťaže na stavebný dozor pre stavbu D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, sa z nej stala i politická téma.
Svoje argumenty ponúkol médiám aj šéf rezortu dopravy Ján Počiatek.
„Európska komisia nás dlhodobo upozorňuje, že ceny za stavebný dozor na Slovensku sú v pásme 1 % z hodnoty diela, čo je podľa nich príliš nízka cena. V EÚ je priemer okolo 3 percent,“ povedal.
Podľa ministra mala byť cena za dozor adekvátna rozsahu stavby. Preto je úlohou príslušnej komisie v súťaži vyhodnotiť, či uchádzači kvalitatívne a kapacitne spĺňajú podmienky na dozorovanie. Komisia pre súťaž na stavebný dozor má pätnásť členov a sú v nej zástupcovia NDS a ministerstva dopravy.
Hľadanie úspešného kandidáta na stavebný dozor pre stavbu diaľnice s tunelom Višňové už trvá viac ako dva roky. Súčasný tender vyhlásila NDS ešte začiatkom roka 2013. Predošlú verejnú súťaž, vyhlásenú v júni 2012, zrušila po rozhodnutí ÚVO.