Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Obľúbenej ferrate vypísali dovolenkový lístok

Približne po roku fungovania si Ferrata na Martinské hole získala výborné renomé a stihli ju už objaviť aj turisti spoza hraníc. Včera chodník do konca októbra uzavreli.

Cesta na Martinské hole môže vyzerať aj takto.Cesta na Martinské hole môže vyzerať aj takto. (Zdroj: ARCHÍV HZS)

MARTIN. Turistický chodník Feratta na Martinské hole, oficiálne otvorili 7. septembra 2013. Najprv sprístupnili jeho hornú časť, no do júna tohto roku sa naň dá nastúpiť už pri konečnej zastávke MHD na Stráňach. Za veľmi krátky čas sa z chodníka stal jeden z najnavštevovanejší kútov Turca. Najmä počas prázdnin a voľných dní tam nemáte problém okrem domácich stretnúť i Čechov či Poliakov.

Dobré sa chváli samo

Ferrata na Martiské hole sa do povedomia ľudí dostala predovšetkým svojou neopakovateľnou atmosférou. Nebolo treba žiadne veľké promo. Dobré sa totiž automaticky chváli samo.

SkryťVypnúť reklamu

„Keď sme našli fotky na internete, hneď bolo rozhodnuté, že také niečo musíme vidieť na vlastné oči,“ hovorí Karel z Prostějova.

Na referencie od kamarátov sa zas spoľahol Michal z Prievidze. Po tom, ako si vypočul, s akými zážitkami sa spod Martinských holí vrátili, nasadol do auta a zamieril do Turca.

„Aj u nás máme niečo podobné, ale to sú len také malé kúsočky v porovnaní s tým, čo sme dnes prešli. Jedným slovom paráda.“

Spokojná je aj drvivá väčšina domácich vyznávačov turistiky. Ferrata je pre nich výbornou alternatívou pri výstupoch na Martinské hole.

„Dlhé roky chodievame hore po serpentínach. Teraz máme aj inú možnosť, ktorá naozaj stojí za to. Cez víkendy a sviatky ale radšej ideme klasickou cestou, pretože na Ferrate je plno. Máme to blízko, takže lezenie po stúpačkách si vychutnáme v menej frekventovaných dňoch,“ vysvetľuje Adrián z Jahodník.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasná podoba Ferraty nemusí byť konečná

Rýchlo získané renomé náučného chodníka príjemne prekvapilo tiež ľudí, ktorí stoja za jeho vznikom. Ani vo sne im nenapadlo, že po roku existencie bude praskať vo švíkoch.

„Skôr sme predpokladali, že turistov bude pribúdať postupne. Súčasná návštevnosť prekročila i tie najsmelšie očakávania. Je veľké zadosťučinenie, keď tam teraz zájdeme niečo opraviť a stretáme množstvo spokojných a nebojím sa povedať, že až nadšených ľudí,“ netají spokojnosť Peter Roštek z Horskej záchrannej služby Veľká Fatra.

Súčasná podoba Ferraty nemusí byť jej konečnou verziou. Je na nej niekoľko miest, ktoré môžu ešte viac zatraktívniť výstup na Martinky. V spodnej časti sa nachádza zasypaná štôlňa a tiež partizánsky bunker.

SkryťVypnúť reklamu

„Štôlňa je zatiaľ len v štádiu nápadu, pretože musíme okrem iného myslieť i na bezpečnosť turistov, ktorí by vstupovali dnu. Partizánsky bunker zas nedávno poškodili popadané kalamitné stromy a skomplikovali nám jeho renováciu,“ prezrádza niektoré plány horský záchranár.

Aj príroda si potrebuje vyfúknuť

Rýchlo sa zvyšujúca návštevnosťou Ferraty so sebou priniesla problém s parkovaním. V okolí konečnej zástavky MHD na Stráňach sa najmä počas voľných dní parkovalo poriadne divoko. Urbárnici však v priebehu prázdnin spevnili voľnú plochu blízko zastávky a situácia sa rapídne zlepšila.

„V poslednom období už v spomínanej lokalite neevidujeme takmer žiadane priestupky spojené s parkovaním,“ uviedol Igor Húska, náčelník martinskej mestskej polície.

Od včera až do konca októbra je ale atraktívny turistický chodník kopírujúci Pivovarský potok dočasne uzatvorený.

„Je určite škoda, že ľudia si nebudú môcť užívať atmosféru babieho leta s farbami hýriacej jesene. Treba však rešpektovať aj prírodu. Takisto si potrebuje trochu vyfúknuť,“ dodal Peter Roštek.

Via Ferrata HZS Martinské hole má dĺžku 4,8 km a prevýšenie 780 m. Na trase sa nachádza 12 mostíkov cez potok, jedny drevené schody, jeden rebrík, 90 stúpačiek, 170 istiacich bodov, 428 metrov istiacich lán, 7 oddychových miest s lavičkami a 7 informačných tabúľ.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 253
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 16 421
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 063
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 027
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 964
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 235
  7. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 3 547
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 126

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  2. Štefan Vidlár: Je suis fan
  3. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  4. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  5. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  6. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  7. Lucia Žárska: Tesla sa chystá deliť svoje akcie v pomere 3:1
  8. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 12. časť
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 750
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 206
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 837
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 461
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 193
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 994
  7. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 984
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 455
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Boľševník obrovský môže dorastať až do výšky štyroch metrov.

Odstraňovanie prikazuje zákon, za nedodržanie povinnosti hrozia sankcie.


7 h

Nezávislý kandidát na poslanca v Martine za mestskú časť Stred štartuje kampaň pod názvom „Dobrá mestská politika“.


8 h
Príprava na novú sezónu sa prehupla do ďalšej fázy.

Hokejisti musia aktuálne zvládať aj dvojfázové tréningy.


18. aug
Ilustračné foto.

Posledný európsky zatykač pribudol koncom júla.


18. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Jeden muž zmizol pred 24 rokmi s hotovosťou 665-tisíc korún, na piatich Kysučanov je vydaný európsky zatykač.


18. aug

Obvineného predviedli z hygienických dôvodov v overale.


8 h

Na mieste nie je vodovod ani kanalizácia.


18. aug

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  2. Štefan Vidlár: Je suis fan
  3. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  4. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  5. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  6. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  7. Lucia Žárska: Tesla sa chystá deliť svoje akcie v pomere 3:1
  8. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 12. časť
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 750
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 206
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 837
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 461
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 193
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 994
  7. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 984
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 455
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?