MARTIN. Porovnávacia štúdia Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorú si dal štát vypracovať po zosuve v Šútove, počíta s tromi variantmi výstavby úseku D1 Turany – Hubová. V súčasnosti sa zbierajú podklady na to, aby sa rozhodlo, či dostane prednosť 5,7 kilometra dlhý tunel Korbeľka približne za miliardu eur alebo upravené povrchová trasa s krátkymi tunelmi za 900 miliónov eur.
Najhoršia je pôvodná verzia
Najmenej by stál variant, ktorý je kombináciou pôvodného základného povrchového variantu trasy údolím Váhu so subvariantmi. Náklady na stavbu tohto úseku v dĺžke 13,3 kilometra by dosiahli 880,45 mil. eur. Stavba diaľnice podľa pôvodného variantu trasy v dĺžke 13,52 km s tunelom Rojkov by si vyžiadala 902,09 mil. eur. Najdrahšie vyšiel variant v dĺžke 13,53 km s tunelom Korbeľka. Investičné náklady by dosiahli 1,05 mld. eur.
„Z komplexného porovnania vyšiel pôvodný variant ako najmenej efektívny. Zostávajúce dve možnosti sú podľa nákladovo-výnosovej analýzy prakticky rovnocenné,“ tvrdí autor technicko-ekonomického hodnotenia Michal Poláček zo spoločnosti HBH Projekt.
Podozrivý rozdiel v cene
Hľadať odpoveď na otázku, ktorý variant je najlepší, pomáha aj posúdenie vplyvov na životné prostredie. Koordinuje ho ministerstvo životného prostredia.
„Vyjadrenia dotknutých subjektov k porovnávacej štúdii rezort očakáva v druhej polovici septembra. Pri posudzovaní vplyvov diaľnice na životné prostredie budeme klásť dôraz na biotopy európskeho významu a prácu s verejnosťou,“ nechal sa počuť Juraj Rybanský z odboru komunikácie ministerstva životného prostredia.
Odborníci na životné prostredie trasy študujú, no pravdepodobne ministerstvu oznámia, že lepší je tunel Korbeľka. Jozef Ridzoň za SOS/BirdLife Slovensko dokonca hovorí, že upravený povrchový variant je ešte horší ako pôvodný."
„Prerazí Kraľoviansky meander priamo cez chránené územie. Hrozí tam reálne riziko, že môže naraziť na niektoré z jaskýň. Tiež sa budeme pýtať, prečo zhruba rovnako dlhý tunel Dubná Skala - Višňové má podpísanú cenu 410 miliónov, pričom pri Korbeľke sa odhaduje na miliardu."
Do posudzovania ešte prehovoria aj dotknuté obce. U nás sú to predovšetkým Šútovo a Krpeľany.
Začiatok výstavby diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom je zatiaľ naplánovaný na rok 2017. Práce by sa mali skončiť o tri roky neskôr.
Autor: RB