Pondelok, 10. august, 2020 | Meniny má VavrinecKrížovkyKrížovky

Diaľnici cez úžinu dali nový mejkap

Ekológovia by stále najradšej videli v úseku D1 Turany – Hubová tunel Korbeľka. V Krpeľanoch však majú obavy, aby neprišli o zdroj vody.

Vďaka zosuvu pri Šútove sa začalo o Korbeľke znova hovoriť.Vďaka zosuvu pri Šútove sa začalo o Korbeľke znova hovoriť. (Zdroj: AUTOR)

MARTIN. Dlhodobo najproblémovejší úsek diaľnice D1 Turany – Hubová napriek zosuvom pri Šútove a na severných stráňach Kopy môže stále ísť po povrchu. Ekológovia ale upozorňujú, že aj keď je úžinový variant upravený, väčšina nášľapných mín z neho nezmizla. Naďalej tak preferujú variant s tunelom Korbeľka.

Problémy natreli na zeleno

Pozitívnou správou podľa ekológov je, že variant s tunelom Korbeľka sa stal rovnocennou súčasťou procesu posudzovania vplyvov diaľnice D1 Turany – Hubová na životné prostredie.

Skryť Vypnúť reklamu

„Stalo sa tak prvýkrát po deviatich rokoch,“ hovorí Ján Topercer z Botanickej záhrady UK, pracovisko Blatnica.

Podľa neho sa však napriek niekoľkým malým vynúteným úpravám úžinového variantu stále neodstránili jeho zásadné nedostatky.

„Príčiny zosuvu neďaleko Šútova sú podané zjednodušene a skreslene. Chýba napríklad zmienka o lesníckych zásahoch (cesta) a o predchádzajúcom prieskume, ktorý riziko zosuvu vôbec nezaznamenal. Napriek veľkému riziku sa v lome stále ťaží. Zamlčané sú aj vplyvy prípravných prác na aktivizáciu veľkého kraľovianskeho zosuvu,“ vypichuje niektoré nedostatky.

Stále sa podceňujú vplyvy úžinového variantu na Rojkovské rašelinisko, unikátne biotopy európskeho významu na severných stráňach Kopy a vo Váhu, ale aj na populácie medveďa, vlka, rysa, vydry či hlavátky, ako i riziká z inváznych rastlín.

Skryť Vypnúť reklamu

„Navrhnuté takzvané zmierňujúce opatrenia patria do kategórie natierania už vyrobených problémov na zeleno. Viaceré z nich nikto nikdy v praxi neoveril, takže nevieme, či vôbec budú fungovať. Ich realizovateľnosť sa nerieši,“ upozorňuje a dodáva: „A už vôbec nehovoria o tom, ako chcú riešiť náhodné chyby.“

Pochybný monitoring

Za veľký nedostatok považuje Ján Topercer aj nezvládnutý monitoring územia. Napríklad o šelmách začali zbierať dáta až päť rokov po tom, ako prebehli prípravné práce.

„Prvou zásadou dobrého monitoringu je poznať stav pred, počas a po. Lenže v tomto prípade stav pred nemajú zmapovaný, takže výstupy podľa toho aj vyzerajú.“

Autostráda cez úžinu môže naraziť aj na niektorú z viacerých jaskýň a nie je vylúčené ani riziko kolapsu krasových dutín pri zakladaní stavby. Podhodnocujú sa tiež náklady na úžinový variant, ktorý by sa dotkol až šiestich naturových území, jeho dopady na zdroje vody, živú prírodu a krajinu. Pri Korbeľke, ktorá zasiahne tri naturové územia, pričom priamo len dve, sa zas investičné i časové náklady nadhodnocujú.

Skryť Vypnúť reklamu

„Za posledných dvadsať až tridsať rokov odborníci publikovali dostatok prác, ktoré prednosti tunelového variantu dokladajú podloženými vedeckými argumentmi.“

Ekológovia tiež upozorňujú, že pri posudzovaní tohto závažného projektu sa nedodržiavajú princípy naturového hodnotenia, na Rojkovskom rašelinisku sa ignoruje široký konsenzus odborníkov a viaceré dôležité dokumenty nesú znaky konfliktu záujmov.

Boja sa o vodu

V Krpeľanoch z oživenia možnosti stavby Korbeľky až takí nadšení nie sú. Diaľnica by totiž dedinu definitívne uzavrela a zabránila akémukoľvek jej rozširovaniu. Z jednej strany ju totiž ohraničuje umelé koryto Váhu, z druhej priehradný múr a z tretej železničná trať. Navyše, orientačný inžiniersko – geologický prieskum ukázal riziko straty vodného zdroja Teplica.

„Ten zásobuje nielen našu obec, no i Ratkovo a v prípade poruchy slúži ako záložný zdroj pre Martin,“ povedal Jaroslav Kráľ, starosta Krpelian.

Zároveň na opiera o stanovisko Turčianskej vodárenskej spoločnosti k trasovaniu diaľnice.

„Pod pohorím Kopy sú vodné zdroje, ktoré zásobujú vodou nielen našu obec, ale aj Kraľovany, Rojkov, Ľubochňu a už spomínané obce Ratkovo a Šútovo. Myslím si, že v dnešnej dobe význam vody netreba nikomu vysvetľovať,“ doplnil.

Takisto poukazuje na chýbajúce protihlukové steny pri stúpaní ku portálu či negatívny vplyv výfukových plynov. Aj preto už ľudia v obci zbierajú podpisy pod petíciu, ktorá nesúhlasí s trasou diaľnice vedúcou tunelom Korbeľka.

Diaľnicu treba rýchlo dokončiť

Starostovia okolitých obcí majú na trasovanie diaľnice rozličné názory. Prezentovali ich aj prostredníctvom relácie Radiožurnál Slovenského rozhlasu.

„U nás preferujeme Korbeľku. Tá totiž nerozdelí pohorie na dve časti a všetko okolo bude vyzerať prakticky tak ako teraz,“ vysvetľuje Ľubomír Maďari zo Šútova.

Ľubomír Had z Kraľovian si zas myslí, že šancu by mal dostať upravený povrchový variant.

„Už naň vydali stavebné povolenie a bol posudzovaný aj s pohľadu životného prostredia.“

Všetci zainteresovaní sa však zhodujú na tom, že diaľnicu treba dokončiť čo najskôr.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako zvýšiť testosterón? Najlepší doplnok výživy pre mužov
  2. Syry aj bryndza. Farmu top kvality riadia domáci farmári
  3. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov
  4. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť
  5. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony?
  6. Najväčší karibský ostrov ukrýva výnimočné investície
  7. Severný Spiš s Pieninami zachutí aj vašim deťom. Doslova
  8. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy
  9. Už 20 rokov ponúka Kaufland široký sortiment za výhodné ceny
  10. Moderná športová hala vďaka PEM Buildings
  1. Uľahčujeme ľuďom s hendikepom nastupovanie do automobilu
  2. Modesta Real Estate helps acquire a 13-ha development site
  3. Pre spoločnosť Faurecia je prioritou zdravie zamestnancov
  4. Spoznajte nepoznané zákutia Košického kraja
  5. Absolventi modernej fakulty sa na trhu práce nestratia
  6. Zdravie cirkvi
  7. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov
  8. Iniciatíva Middlecap Help pomáha v boji proti koronavírusu
  9. Zjazdoví lyžiari a kanoista súťažili v netradičnom trojboji
  10. Spojení navždy
  1. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť 25 189
  2. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony? 17 685
  3. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov 17 361
  4. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete 15 483
  5. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy 14 768
  6. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 10 360
  7. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska 10 199
  8. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty 10 183
  9. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 10 124
  10. Gaderská dolina poteší celú rodinu 10 118
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

FOTO: Boli sme na kúpalisku v Martine

Výhodou je veľký a čistý areál, príjemná voda, mínusom zastaralé betónové plochy pri bazénoch, staré terasy.

Zručný senior z Kľačian vyrába zo špajdlí miniatúry stavieb

Miloš Pozorčiak už vytvoril zmenšeninu kľačianskeho kostolíka, Chaty na Magure ba dokonca tiež Eiffelovej veže. Na tej pracoval celý jeden rok.

Ľudové piesne rozveselili Valču

Aj tento rok zneli v kultúrnom dome vo Valči krásne slovenské ľudové piesne. Tradičné stretnutie matičných spevokolov s názvom Valčianske melódie, sa nieslo opäť vo vynikajúcej nálade.

Vyliaty Turiec kedysi zaplavil i prameň a plničku minerálky Fatra

Po výdatných júlových dažďoch sa 26. júla 1960 vyliala z koryta, riekaTuriec. Voda postupne zaliala okrajové časti Martina – ulice Odtokov, Jahodník i Prednádražia a nezadržateľne postupovala k Záturčiu a Priekope.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Nitre sa premnožili bzdochy, zamorené je skoro celé mesto

Takáto situácia ešte v Nitre nebola. Na radnici dostávajú desiatky hlásení od obyvateľov.

Vrtuľník krúžil nad centrom Senice

Medzi obyvateľmi sa diskutovalo aj o tom, či nejde o inštaláciu 5G sete.

Trnavským jaskyniarom sa podaril výnimočný objav

Vajsáblova priepasť je najhlbšia jaskyňa Malých Karpát.

Už ste čítali?