Inštitút pre sociálne a ekonomické reformy (INEKO) opäť vypracoval rebríček najlepších škôl na Slovensku. S turčianskych škôl potvrdilo svoje výborné postavenie Bilingválne gymnázium v Sučanoch.
MARTIN. Bilingválne gymnázium v Sučanoch je podľa nového rebríčka INEKO druhým najlepším na Slovensku. Na kvalitnom 17. mieste skončilo Gymnázium Jozefa Lettricha. Medzi strednými odbornými škola od nás skončila najvyššie na 35. priečke Stredná priemyselná škola. Medzi turčianskymi základnými školami sa najlepšie hodnotenie ušlo ZŠ s MŠ A. Bernoláka. V rámci Slovensku jej zabezpečilo 36. pozíciu.
Zabodovala aj priemyslovka
Ak rebríček zredukujeme len na Žilinský kraj, Sučanci sa medzi gymnáziami dostanú na jeho čelo. Úspechom je určite aj štvrté miesto martinského gymnázia J. Lettricha.
Aj na popredných pozíciách krajského poradia stredných odborných škôl nájdeme turčianskych zástupcov. Štvrtá je Stredná priemyselná škola a len o jedno miesto za ňou Obchodná akadémia Martin.
V rámci základných škôl žilinského regiónu patrí ZŠ a MŠ A. Bernoláka štvrtá priečka. Ďalšou v poradí je na 17. pozícii ZŠ P. Mudroňa.
Inštitút INEKO aktualizoval svoje hodnotenia škôl a doplnil ich o nové údaje z meraní Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania. V prípade základných škôl ho doplnili výsledkami žiakov v Testovaní 9 a pri stredných školách výsledkami písomnej časti externej formy maturít. V obidvoch prípadoch za školský rok 2013/14.
„Metodika okrem spomínaných kritérií zohľadňuje aj mimoriadne výsledky žiakov, napríklad v olympiádach a pri stredných školách aj mieru nezamestnanosti absolventov. Do hodnotenia sa dostali len tie školy, ktoré mali za posledné štyri roky aspoň 80 testovaných/zmaturovaných žiakov a 80 absolventov,“ píše sa na informačnom portáli INEKO, ktorý spustili pred dvoma rokmi.
Nejde o komplexné hodnotenie škôl
Inštitút takisto upozorňuje, že výsledky Testovania 9 či maturít nehodnotia kvalitu školy komplexne, ale informujú o výsledkoch dosiahnutých jej žiakmi. Tieto výsledky nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi než je vzdelávací proces, napríklad rozdiely v sociálnom zázemí a nemerajú ani pridanú hodnotu školy, čiže to, aké zručnosti a vedomosti škola odovzdala svojim žiakom.
„Aj keď škola poskytuje kvalitnú výučbu, jej žiaci môžu dosahovať podpriemerné výsledky. Napríklad vtedy, ak veľká časť žiakov školy pochádza zo sociálne znevýhodneného prostredia,“ upozorňujú zostavovatelia rebríčka.
Aj rodičia vnímajú takéto hodnotenie rozdielne. Peter Juráň sa pri výbere školy pre svoje ratolesti bude spoliehať na konzervatívnejšie metódy.
„Radšej zbieram referencie od známych, takéto rebríčky som nikdy veľmi nesledoval. Názor niekoho, kto má so školou praktickú skúsenosť, je pre mňa cennejší ako čísla získané aj najdokonalejšou metodikou,“ vysvetlil.
Kamila Jurinová možnosť porovnať školy berie ako ďalší zdroj informácií.
„Čím viac podkladov na rozhodovanie máte, tým lepšie si v konečnom dôsledku môžete vybrať,“ myslí si.
UMIESTNENIE TURČ. ŠKÔL V ŽILINSKOM KRAJI
Gymnázia
1. Bilingválne gymnázium Sučany
4. Gymnáziu Jozefa Lettricha
10. Gymnázium V. Paulinyho Tótha
20. Spojená škola - Gymnázium Turč. Teplice
21. Gymnázium J. C. Hronského Vrútky
Stredné odborné školy
4. Stredná priemyselná škola Martin
5. Obchodná akadémia Martin
9. Pedag. a soc. akadémia Turč. Teplice
30. Spoj. škola – SOŠ stroj. Martin
44. SOŠ dopravná Priekopa
48. SOŠ obchodu a služieb Jahodníky
53. Spojená škola SOŠ drev. Turany
Základné školy
4. ZŠ a MŠ A. Bernoláka
17. ZŠ P. Mudroňa
47. ZŠ Čachovský rad Vrútky
61. ZŠ Turany
71. ZŠ A. Stodolu
73. ZŠ A. Dubčeka
85. ZŠ a MŠ Hurbanova
94. ZŠ a MŠ Gorkého
98. ZŠ Benice
105. ZŠ Košťany
114. ZŠ Sučany
115. ZŠ Ul. jahodnícka
117. ZŠ a MŠ Školská Turč. Teplice
131. ZŠ Kláštor
133. ZŠ a MŠ M. R. Štefánika Vrútky
Autor: INEKO, RB