Sobota, 18. november, 2017 | Meniny má Eugen
Pridajte si svoje mesto

Nebezpečné nie je nebo, ale preceňovanie síl pilota

Lietanie na vlastných lietadlách láka čoraz viac aj amatérov, a preto si mnohí s nadšením robia pilotné kurzy. Do vzduchu sa tak v podstate dostane hocikto. Dokonca aj ľudia so zadržaným vodičským preukazom. Dôležité je nepreceniť v oblakoch vlastné sily.

Výhľad z lietadla je na nezaplatenie.(Zdroj: ARCHÍV AEROKLUB MT)

MARTIN.Nedávny pád malého vrtuľníka typu Ch-7 Kompress pri Liptovskom Mikuláši opäť rozprúdil diskusiu, či je takéto súkromné lietanie bezpečné.

Na heliporte pri Tatralandii havaroval martinský podnikateľ, ktorého s ľahkými zraneniami previezli do nemocnice. U pilota vykonali dychovú skúšku na alkohol s negatívnym výsledkom. Na mieste zasahovalo sedem hasičov. Nehoda sa stala neďaleko frekventovanej cesty, čo mohlo mať fatálne dôsledky pre posádky áut, ktoré práve v tom čase boli na vozovke.

Ženy sú lepšie pilotky ako muži

Podľa predsedu Aeroklubu Martin Milana Lojdla je lietanie určite bezpečnejšia forma dopravy ako jazda autom.

„Posledná letecká nehoda v turčianskom regióne bola v roku 1973. Ale pred dvomi rokmi havaroval pilot z Turca niekde pri Žiline,“ sumarizuje predseda martinských letcov.

„Nebo určite nebezpečné nie je, jediný, kto môže byť nebezpečný, je pilot. Najväčšou chybou je precenenie vlastných schopností,“ vysvetľuje a dodáva, že záujem amatérov o lietanie určite vzrastá, najmä od roku 2010.

Aktuálne si na letisku v Tomčanoch robí pilotný kurz 12 žiakov a slovenskú oblohu brázdi 50 letcov z Turca, z toho však len dve ženy. Letecké kurzy a starostlivosť o leteckú techniku zastrešuje Slovenský národný aeroklub.

„Ženy majú oveľa väčší cit pre pilotovanie ako muži a v súťažiach obsadia vždy popredné miesta aj medzi sto letcami, hoci ich je tak málo,“ chváli nežnejšie pohlavie M. Lojdl. Ako ďalej hovorí, lietať sa môže naučiť v podstate ktokoľvek, aj človek, ktorý nemá vodičák alebo mu ho dokonca vzali.

Rýchlejší púšťa pomalšieho, vyšší nižšieho

Pilotné skúšky si síce robia aj podnikatelia, aby na „vlastných krídlach“ rýchlejšie cestovali za obchodom, ale podľa M. Lojdla nebeská obloha skôr láka rôznych nadšencov, ktorých to skrátka baví.

„Iste, sú medzi nimi aj takzvaní vizionári, ktorí len potrebujú mať ďalší preukaz, ale 90 percent ľudí využíva lietanie na rekreáciu a šport. Lietajú pre ten úžasný pocit z lietania,“ konštatuje predseda martinského aeroklubu.

Životnosť vrtuľníka či malého lietadla je pritom dlhšia ako u auta, dokonca ani palivo nie je nákladnejšie. Za nový model by ste museli siahnuť naozaj hlboko do peňaženky, keďže ceny lietadiel sa začínajú na 65 tisícoch eur. Ojazdené staršie lietadlo zoženiete však aj za 15 tisíc eur.

Aj vo vzduchu platia jasné dopravné predpisy, napríklad pravidlo prednosti. Vtedy rýchlejší dáva prednosť pomalšiemu, ten kto je vyššie, pilotovi pod ním a motorové lietadlo zas dáva prednosť vetroňom.

Situácie, keď by bolo na oblohe toľko lietadiel, ako je áut na ceste, sa Milan Lojdl neobáva, pretože podľa neho takáto vízia nehrozí.

„Medzi lietadlom a autom bude asi vždy veľký cenový odstup. Vysokú cenu lietadla totiž robí čas, ktorý si vďaka nemu skracujeme,“ dodáva pilot.


  1. FOTO: Festival klobás v Mošovciach 244
  2. Vytiahli sme z archívu: Bola len otázka času, kedy režim padne 189
  3. 17. november odštartoval aj v Turci mesiace plné pohybu 173
  4. Nárok nezanikol, poslancom sa odmeny spätne vyplatia. Pozrite si, za čo ich majú 149
  5. Pri Turčeku bežci vybehli po schodoch priehrady 130
  6. Noc divadiel v Martine s Višňovým sadom 97
  7. Anna Šestáková pokrstí svoje prvé CD 84
  8. Veslo dopádloval s Diviakmi do pokojných vôd 84
  9. Martin si pripomenul Nežnú revolúciu 80
  10. Piatim klubom skončili suchoty, ostatní si musia ešte na peniaze trochu počkať 78

Najčítanejšie správy

Turiec

FOTO: Festival klobás v Mošovciach

Nadviazať na dobré tradície sa rozhodli aj v Mošovciach. Premiérový ročník prilákal trinásť družstiev. Nielen z Turca, prišla aj partia majstrov zo Strečna.

Vytiahli sme z archívu: Bola len otázka času, kedy režim padne

Tento rozhovor vznikol pred ôsmimi rokmi. O situácii pred Nežnou revolúciou a aj počas nej sme sa vtedy rozprávali s Jánom Topolim, ktorý bol v rokoch 1987 až 1989 vedúcim tajomníkom OV KSS v Martine. V tých časoch to bola najmocnejšia funkcia v okrese.

17. november odštartoval aj v Turci mesiace plné pohybu

Nežná revolúcia priniesla veľké zmeny. Ako k nim postupne dospel aj Turiec nám pred rokmi priblížil jeden z protagonistov Novembra Boris Seryj. Zomrel 15. januára 2015.

Nárok nezanikol, poslancom sa odmeny spätne vyplatia. Pozrite si, za čo ich majú

Pri politicky horúcej téme našiel poslanecký zbor pohodlnú väčšinu. Z rozpočtu mesta sa na odmeny vyplatí 464-tisíc eur.

Pri Turčeku bežci vybehli po schodoch priehrady

Na žilinskej ŽupaRUN odbehli 24-tisíc kilometrov. Výnimočný zážitok mali v Turčeku. Bežci tu bežali po schodoch priehradného múru.

Blízke regióny

Bývalú ekonómku odsúdili, škola od nej zrejme veľa peňazí nedostane

Za obzvlášť závažný zločin sprenevery odsúdili 61-ročnú bývalú účtovníčku Základnej školy Dolinský Potok v Kysuckom Novom Meste na nepodmienečný trest odňatia slobody šesť rokov a osem mesiacov.

Mazda skončila v priekope, posádka v nemocnici

Rýchla jazda dvoch mladíkov netrvala dlho, skončila dopravnou nehodou.

Vražda na okraji mestečka. Súdny príbeh

Mladík sa k brutálnemu činu priznal, no zvalil vinu aj na kamaráta. Ten tvrdil, že je nevinný.

Deti, ktoré sa nenarodili vlani, sa už nenarodia

Odborníci hľadali odpoveď na otázku, v čom sa ukrýva tajomstvo vysokej pôrodnosti na Orave. Zhodli sa, že za tým bude asi viera v Boha a tradičné hodnoty.

Žilinského lekára a jeho pacientov odsúdili za korupciu

Celkom osem skutkov korupcie priznal 54-ročný chirurg Ján R. zo Žiliny.

Všetky správy

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

Kam vyraziť