MARTIN. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nie je spokojná s doterajším stavom na stavbe úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš tvrdí, že predchádzajúce mesiace dávali priestor na to, aby sa na tejto stavbe spravil väčší pokrok.
„Netvrdíme, že neriešia nejaké problémy v rámci stavby, ktoré by raz mohli vyplávať na povrch. Samotná aktivita zhotoviteľa však nie je taká, ako by sme očakávali. Progres na iných diaľničných stavbách je ukážkou, že sa pridať dá.“
Na prvý míľnik narazia v lete
Úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (13,5 km), ktorého súčasťou je i 7 520 metrov dlhý tunel, má byť hotový na konci roka 2019. Šéf diaľničiarov zatiaľ nepripustil špekulácie, že v prípade meškania sa budú posúvať termíny.
„Nepoznám žiadny objektívny dôvod, ktorý by dával vo finále nárok na predĺženie lehoty,“ vyhlásil Milan Gajdoš.
Napriek nespokojnosti zo strany štátu zhotoviteľ stavby, taliansko-slovenské konzorcium firmy Salini Impregilo a firmy Dúha z portfólia podnikateľa Miroslava Remetu, si je isté, že tunel úspešne postaví.
„Neviem že by meškali práce pri Višňovom. O meškaní a prípadných následných sankciách by sa dalo hovoriť až pri nesplnení takzvaných míľnikov, ktoré sú v zmluvách,“ nechal sa počuť Remata.
V prípade Višňového je najbližším míľnikom prvých sto začatých metrov tunela. Tie majú byť hotové na budúci rok v lete.
Chcú zatlačiť na stavbárov
NDS plánuje počas decembra okrem bežných kontrolných dní uskutočniť na stavbách diaľničných úsekov aj štatutárne kontrolné dni.
„Stavbári tak dostanú šancu ukázať, že od septembra, keď sa štatutárne kontrolné dni konali naposledy, zvýšili aktivitu,“ vysvetlil Gajdoš.
Proti nedostatočným výkonom stavebných firiem sa chce NDS brániť i tým, že cez súťaž si vyberie spoločnosti pre prípad, keď zhotoviteľ predčasne odíde zo stavby, alebo s ním bude vypovedaná zmluva. Takáto výmena firiem na stavbe má zabrániť jej konzervácii, prieťahom či predísť komplikáciám pri čerpaní peňazí Európskej únie. Prípravu tohto mechanizmu chcú diaľničiari ukončiť v najbližších dňoch.
„Keď firma nebude schopná plniť si svoje zmluvné záväzky, tak jej bude jasné, že máme taký nástroj, ktorého uplatnenie ju bude mrzieť. Ak uvidia, že systém funguje, tak si vieme predstaviť, že sa zvýši zodpovednosť už voči tomu, či sa vôbec
do nejakej súťaže prihlásia.“
Milan Gajdoš predpokladá, že spoločnosti, ktoré v prípade spomínaných problémov rýchlo a efektívne nahradia pôvodného zhotoviteľa, budú známe už v lete budúceho roka.
Doteraz sa však ešte nestalo, že by NDS s nejakým zhotoviteľom stavby predčasne ukončila uzavretú zmluvu.