MARTIN. Najviac dopravných nehôd sa v Martine v poslednom čase stáva na dvojprúdovej ceste vedúcej cez mestskú časť Sever. Komunikácia prechádza širším centrom mesta a pretína ju viacero priechodov pre chodcov. Napriek tomu, že sa tu jazdí päťdesiatkou, ľudia na ceste zomierajú. Posledná tragédia sa prihodila pred pár týždňami, keď ženu kráčajúcu po priechode pre chodcov zabilo nákladné auto.
Chodci by mali byť na prvom mieste
Témou zvýšenia bezpečnosti na Jilemnického ulici sa už zaoberalo i martinské mestské zastupiteľstvo. Výbor mestskej časti Sever navrhol, aby bola na spomínanom úseku nainštalovaná svetelná signalizácia ovládaná chodcami, prípadne znížená rýchlosť na štyridsiatku.
„Vo vyspelom svete existuje z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky určitá hierarchia. Na prvom mieste sú vždy chodci, potom cyklisti, verejná doprava a až potom ostatní účastníci cestnej premávky, teda vodiči na autách. My sme sa na celú problematiku okolo Jilemnického ulice pozreli z tohto uhlu pohľadu,“ vysvetlil, prečo by mali dostať na problematickom úseku zelenú semafory predseda mestskej časti Sever poslanec Ján Zuberec.
Potom pridal ešte zaujímavý postreh zo susednej Žiliny. Tam majú na dvojkilometrovom úseku takisto vedúcom cez širšie centrum od Hypermarketu Tecso po rondel až päť semaforov. Kým u nás sú od vstupu do Martina v smere od Koštian až po Priekopu len dva semafory. Tento úsek má pritom až päť kilometrov.
Keďže cesta nepatrí mestu, poslanci si chcú do konca februára sadnúť za jeden stôl so zástupcami jej správcu, ktorým je Slovenská správa ciest. Na stretnutí, na ktorom sa má hľadať prijateľné riešenie situácie na Severe, by sa mali zúčastniť i predstavitelia martinskej radnice a polície.
Stretnutiu na uvedenú tému sa nebráni ani Okresný dopravný inšpektorát OR PZ v Martine. „S poslancami bude tento problém prediskutovaný. No na dopravnom inšpektoráte predbežne zastávajú názor, že tzv. chodecký semafor by značne skomplikoval plynulosť cestnej premávky v danom úseku,“ reagovala na našu otázku, či je semafor dobrým riešením, krajská policajná hovorkyňa Jana Balogová
Základom je ohľaduplnosť vodičov
Martinčan Erik Pupák uznáva, že bezpečnosť chodcov prechádzajúcich cez Jilemnického ulicu treba zvýšiť. Za všetkým je však podľa neho jeden háčik.
„Kým nebudú na tejto ceste ohľaduplnejšie jazdiť vodiči, situácia sa zásadným spôsobom nezlepší,“ myslí si.
Myšlienka chrániť na Severe chodcov pridaním svetelnej signalizácie považuje Miroslav Petrák za zaujímavý podnet na začatie diskusie. Ako by ale semafory fungovali v praxi, si nevie predstaviť.
„Keď si uvedomím, aké kolóny sa tvoria na kruháči v Košútoch počas dopravnej špičky, tak neviem, čo by spôsobili na tomto úseku semafory. V každom prípade je pozitívne, že existuje snaha niečo s celou vecou urobiť.“