MARTIN. Mestskú hromadnú dopravu zabezpečuje v Martine súkromný prepravca SAD Žilina, s ktorým má radnica uzatvorenú dlhodobú zmluvu. Vzhľadom na to, že náklady dopravcu a jeho zmluvný zisk sa nedajú pokryť výberom cestovného, vzniká každoročne strata. Tú verejnosť pozná pod termínom strata z výkonov vo verejnom záujme. Suma, ktorú musia každoročne zo svojich rozpočtov ukrojiť mestá a obce, v ktorých mestská hromadná doprava premáva (Martin, Vrútky, Bystrička, Lipovec a Turčianske Kľačany), prekročila hranicu dvoch miliónov eur.
Stratu prehlbujú aj strely
Tentoraz pošlú Martinčania zo spoločnej kasy do Žiliny približne 1,8 milióna eur. Do takej výšky totiž narástla strata z výkonov vo verejnom záujme počas roka 2014.
Jej časť je už uhradená, pretože sa platí formou preddavkov z rozpočtu mesta. Po zúčtovaní kalendárneho roku sa zvyšok straty uhrádza väčšinou jednorázovo.
„Zostatok za rok 2014 bude uhradený po kontrole zo strany mesta tentoraz v dvoch splátkach v priebehu roka 2015,“ vysvetlila Zuzana Kalmanová, hovorkyňa martinskej radnice.
Podľa nej má dlhodobý dopad na stratu prechod obyvateľov na individuálnu prepravu, protizákonné prevádzkovanie striel, zavedenie bezplatnej dopravy pre občanov nad 70 rokov, výrazná zľava pre občanov nad 65 rokov i modernizácia vozového parku.
„Navyše, posledná úprava cestovného smerom nahor bola v auguste 2012,“ pripomína Zuzana Kalmanová.
Jedným z nástrojov na zníženie straty by mohli byť zvyšovanie cestovného, znižovanie poskytovaných zliav či rušenie spojov.
„K týmto krokom sa mesto neplánuje uchýliť, naopak chce byť voči svojim občanom zodpovedné. Preto spolu s vrútockou radnicou a SAD Žilina hľadáme riešenia, ktoré budú predmetom rokovaní mestského zastupiteľstva,“ doplnil martinský viceprimátor Imrich Žigo.
Vrútočania majú pripravené alternatívy
Veľké problémy majú s vykrývaním straty vo Vrútkach. Za minulý rok sa vyšplhala na sumu 245-tisíc eur. Ešte z minulých období má vrútocká radnica dlh voči prevádzkovateľovi 310-tisíc eur.
„Riešenie tohto problému bolo prvým bodom môjho volebného programu. Dnes môžem povedať, že sme prešli od slov k činom. Máme za sebou stretnutie s predstaviteľmi SAD Žilina a na túto tému sa chceme baviť i s vedením martinskej radnice. Najdôležitejšie však je, že sme pripravili alternatívy, ako celú vec posunúť dopredu,“ povedal Miroslav Mazúr, primátor Vrútok.
V Turčianskych Kľačanoch a na Lipovci musia z pokladne vytiahnuť približne rovnakú sumu. Tá sa v posledných rokoch pohybuje vo výške okolo 12-tisíc eur. Na Bystričke príde rozpočet ročne o viac ako 17-tisíc eur.
„Tieto peniaze by sme vedeli využiť úplne inak. V súčasnosti však nemáme inú možnosť, ako zabezpečiť pre našich obyvateľov cestovanie verejnou dopravou,“ pragmaticky zhodnotila situáciu Zdenka Maršalová, starostka Bystričky.
Strata sa percentuálne prerozdeľuje medzi mestá a obce, kde premáva mestská hromadná doprava, podľa počtu ich obyvateľov. Napríklad v roku 2011 zaplatil Martin zo straty 87 %, Vrútky 11 %, Bystrička 0,9 %, Lipovec a Turčianske Kľačany po 0,55 %.