Autobusy nás vychádzajú draho

Strata vo verejnom záujme, ktorú vygeneruje prevádzkovanie mestskej hromadnej dopravy, sa za minulý rok vyšplhala nad dva milióny eur. Najväčší podiel z nej zaplatia Martinčania.

Prevádzkovanie mestskej hromadnej dopravy poriadne zaťažuje rozpočty samospráv.Prevádzkovanie mestskej hromadnej dopravy poriadne zaťažuje rozpočty samospráv. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

MARTIN. Mestskú hromadnú dopravu zabezpečuje v Martine súkromný prepravca SAD Žilina, s ktorým má radnica uzatvorenú dlhodobú zmluvu. Vzhľadom na to, že náklady dopravcu a jeho zmluvný zisk sa nedajú pokryť výberom cestovného, vzniká každoročne strata. Tú verejnosť pozná pod termínom strata z výkonov vo verejnom záujme. Suma, ktorú musia každoročne zo svojich rozpočtov ukrojiť mestá a obce, v ktorých mestská hromadná doprava premáva (Martin, Vrútky, Bystrička, Lipovec a Turčianske Kľačany), prekročila hranicu dvoch miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Stratu prehlbujú aj strely

Tentoraz pošlú Martinčania zo spoločnej kasy do Žiliny približne 1,8 milióna eur. Do takej výšky totiž narástla strata z výkonov vo verejnom záujme počas roka 2014.

Jej časť je už uhradená, pretože sa platí formou preddavkov z rozpočtu mesta. Po zúčtovaní kalendárneho roku sa zvyšok straty uhrádza väčšinou jednorázovo.

„Zostatok za rok 2014 bude uhradený po kontrole zo strany mesta tentoraz v dvoch splátkach v priebehu roka 2015,“ vysvetlila Zuzana Kalmanová, hovorkyňa martinskej radnice.

Podľa nej má dlhodobý dopad na stratu prechod obyvateľov na individuálnu prepravu, protizákonné prevádzkovanie striel, zavedenie bezplatnej dopravy pre občanov nad 70 rokov, výrazná zľava pre občanov nad 65 rokov i modernizácia vozového parku.

SkryťVypnúť reklamu

„Navyše, posledná úprava cestovného smerom nahor bola v auguste 2012,“ pripomína Zuzana Kalmanová.

Jedným z nástrojov na zníženie straty by mohli byť zvyšovanie cestovného, znižovanie poskytovaných zliav či rušenie spojov.

„K týmto krokom sa mesto neplánuje uchýliť, naopak chce byť voči svojim občanom zodpovedné. Preto spolu s vrútockou radnicou a SAD Žilina hľadáme riešenia, ktoré budú predmetom rokovaní mestského zastupiteľstva,“ doplnil martinský viceprimátor Imrich Žigo.

Vrútočania majú pripravené alternatívy

Veľké problémy majú s vykrývaním straty vo Vrútkach. Za minulý rok sa vyšplhala na sumu 245-tisíc eur. Ešte z minulých období má vrútocká radnica dlh voči prevádzkovateľovi 310-tisíc eur.

„Riešenie tohto problému bolo prvým bodom môjho volebného programu. Dnes môžem povedať, že sme prešli od slov k činom. Máme za sebou stretnutie s predstaviteľmi SAD Žilina a na túto tému sa chceme baviť i s vedením martinskej radnice. Najdôležitejšie však je, že sme pripravili alternatívy, ako celú vec posunúť dopredu,“ povedal Miroslav Mazúr, primátor Vrútok.

SkryťVypnúť reklamu

V Turčianskych Kľačanoch a na Lipovci musia z pokladne vytiahnuť približne rovnakú sumu. Tá sa v posledných rokoch pohybuje vo výške okolo 12-tisíc eur. Na Bystričke príde rozpočet ročne o viac ako 17-tisíc eur.

„Tieto peniaze by sme vedeli využiť úplne inak. V súčasnosti však nemáme inú možnosť, ako zabezpečiť pre našich obyvateľov cestovanie verejnou dopravou,“ pragmaticky zhodnotila situáciu Zdenka Maršalová, starostka Bystričky.

Strata sa percentuálne prerozdeľuje medzi mestá a obce, kde premáva mestská hromadná doprava, podľa počtu ich obyvateľov. Napríklad v roku 2011 zaplatil Martin zo straty 87 %, Vrútky 11 %, Bystrička 0,9 %, Lipovec a Turčianske Kľačany po 0,55 %.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 254
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 552
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 323
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 472
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 514
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 225
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 598
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 515
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Tréner Michal Hanek.

Michal Hanek už nie je kormidelníkom Martina.


Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Tomáško si pozrel aj pacientov, pre ktorých v mene spolužiakov doniesol finančný dar.

Učia sa, že pomáhať je súčasť života.


Zuzana Marčeková
Ilustračné foto.

Boli to najmä priestupky v oblasti dopravy.


TASR 1

Už ste čítali?