Prečo sa dlh mesta voči SAD Žilina, ktorý bol na konci minulého roka viac ako tristotisíc eur, nedal riešiť priebežne?
- Od roku 2006 prešlo financovanie mestskej hromadnej dopravy výlučne na mestá a tie to riešili peniazmi, ktoré dostali z podielových daní. Vláda však tento podiel smerom k mestám znižovala a napríklad Vrútky takto len v roku 2013 prišli o 600-tisíc eur. A každý ďalší rok o ďalších 600-tisíc. Ak by sme tie peniaze mali, aj problém by sa dal riešiť priebežne. A ešte by nám dosť zostalo na iné projekty.
Riešenie záväzku sa zúžilo na dve možnosti. Splátkový kalendár alebo zmazanie dlžoby za zámenu s autobusovou stanicou aj s pozemkami. Prečo preferujete druhú alternatívu?
- Ak by sme si zvolili splátkový kalendár, tak dlžná čiastka by sa ešte navýšila o penále a úroky z omeškania, čo je orientačne asi o ďalších 20- až 30-tisíc eur naviac. Keďže na to nemáme zdroje v hotovosti, museli by sme si zobrať úver. Áno, aj to je riešenie, ale oveľa drahšie a nevýhodnejšie. S vysokou pravdepodobnosťou by sme niektoré funkcie mesta plnili v čoraz obmedzenejšej miere. A nikto nechce, aby sa menej svietilo, aby nešli peniaze na investičné akcie, na kultúru a šport, na odvoz odpadu.
V čom je zámena výhodnejšia?
- Nezmaže sa len starý dlh mesta, ale vytvoria sa aj podmienky na to, aby MHD fungovala v nezmenených podmienkach s menšou stratou. O detailoch je ešte predčasne hovoriť, potrebujeme ešte pár týždňov rokovať. Ale včas budeme o všetkom poslancov a najmä vrútockú verejnosť informovať.
Oponenti majú obavy, že dnes pustíte SAD autobusovú stanicu, ale časom začnú dlhy znovu rásť a mesto sa znovu ocitne pred zložitým problémom. Čo potom predáte?
- Obavy chápem a práve preto hľadáme komplexné riešenie. Musí sa riešiť aj budúcnosť, bez toho samotný predaj nemá zmysel. Som presvedčený, že výhodnejšie riešenie pre Vrútky nájdeme už pre terajšiu zmluvu, ktorá má skončiť v roku 2017.
Je v hre aj variant, že by Vrútky rezignovali na MHD?
- Nedá sa úplne vylúčiť, ale je to krajné riešenie. Napokon žiadne mesto na Slovensku porovnateľné s Vrútkami MHD nemá. Ale my sme trochu v inej situácií, lebo v minulosti boli Vrútky súčasťou Martina a vybudoval sa spoločný dopravný systém pre 70-tisíc obyvateľov. Ľudia do Martina chodia do práce, žiaci a študenti do školy, ale aj na nákupy, za športom či kultúrou. Preto musíme hľadať obojstranne výhodnú dohodu s dopravcom,poslancami i s mestom Martin.
Ak by autobusová stanica prešla do vlastníctva SAD, tak čo by sa s ňou dialo?
- Dopravca má isté plány. V jeho záujme je nástupište zrevitalizovať a okrem zachovania funkcie dopravy tam nadstaviť obchodné centrum. Niečo také, ako sa buduje v Trenčíne. Myslím, že by to Vrútočania privítali. Súčasný stav značná časť z nich kritizuje, naozaj ten priestor nie je atraktívnou vstupnou bránou do mesta. A napokon ani poslanci, či mesto by vďaka územnému plánu či stavebnému konaniu nestratilo páky na to, ako by mal ten priestor vyzerať a ako bude vyzerať to, čo tam plánuje dopravca.