ALEXANDER LILGE, poslanec MsZ
Je nesprávne pomenovať situáciu v hromadnej doprave ako alternatívnu, nakoľko firma, ktorá prevádzkuje mikrobusy, to robí bez pridelenej licencie, teda protizákonne. Mikrobusy nemôžu zastavovať na zástavkách hromadnej dopravy (čo ale často porušujú), zastavujú teda 10-20 metrov pred alebo za zástavkami. Čo je ale horšie, často zastavujú tesne pred križovatkami, napr. Hviezdoslavovej a Kmeťovej ulíc, na ul. Jilemnického, niekedy bez zapnutia ukazovateľa smeru jazdy, blokujú premávku a spôsobujú zbytočné dopravné kolízie. Tento nelegálny stav spôsobuje aj nemalé finančné problémy SAD a teda aj mestu. Preto mesto prijalo viaceré opatrenia, ako tento problém vyriešiť.
JURAJ STAHL, podnikateľ
Na Slovensku možno áno, ale v zahraničí som sa s podobnou prepravou stretol veľakrát. Mesto by si s prevádzkovateľmi striel malo sadnúť za stôl, stanoviť podmienky prevádzky, lebo priestor na takúto službu tu je, záujem cestujúcich tiež. Dôvodom nie je len nižšia cena, ale aj rýchlosť prepravy, pružnosť, kratšie čakacie doby. Ak by strely vedeli pokryť väčšie územie a fungovať dlhšiu časť dňa, tak je tu zaujímavá alternatíva k draho dotovanej martinskej MHD.
JÁN TOPERCER, ekológ
Dosť často využívam služby martinských striel a dosť by mi chýbali. Na rozdiel napr. od "chodníka zdravia", feraty, snobských chatových mestečiek na Martinských holiach a podobných "transparentnomartinských" výdobytkov.
MIROSLAV BARTOŠ, výtvarník, spisovateľ
Nevyužívam ich, no iste zrýchľujú presun Martinčanov, záleží na ich množstve a organizácii či súčinnosti s ostatnou dopravou.
PETER CABADAJ, manažér kultúry
Prvé, čo mi prišlo na myseľ pri tejto otázke, sú verše slávneho štúrovského básnika Sama Chalupku. Keby vedel, kde to leží, /kam to tá noc ráno beží/: letel by ta ako strela,/vrátiť by sa mi musela./. Z môjho uhla pohľadu zas platí, že ak „martinská strela“ načas, bezpečne a zákonne „beží“ a „vracia sa“ vždy spoľahlivo späť, nevidím najmenší dôvod, aby jej ktokoľvek zakazoval poskytovať služby verejnosti. Alternatívne riešenia sú predsa neodmysliteľnou súčasťou života každej modernej spoločnosti.
MIROSLAV VALACH, hokejový rozhodca
V prvom rade treba spomenúť, že mesto Martin musí kryť všetky prevádzkové straty MHD. Tieto narastajú vďaka prevádzkovaniu striel, ktoré jazdia a ryžujú na úkor mesta, a to spravidla v časoch, keď vedia že najviac zarobia. Problémom je, že Martin ani vlastnú MHD nemá a zastrešuje ju SAD Žilina. Zo spoločnej kasy tak musíme financovať cudziu firmu z a mesto má minimálne páky na to, aby MHD bola efektívna, flexibilná a hospodárna. Preto hľadáme alternatívy. Cestujeme radšej vlastnými autami, čím sa enormne zhusťuje premávka v meste, alebo sa zvezieme strelou. Fungovanie striel si viem predstaviť iba na základe zmluvy s mestom, a to na trasách, ktoré MHD nepokryje, alebo tam stačia malé mikrobusy. Len či by ich technický stav spĺňal bezpečnosť prepravy. Určite by sme strely uvítali aj ako nočné spoje.
IGOR LIBO, stredoškolský pedagóg
Som presvedčený, že každá alternatíva je vo všeobecnosti dobrá. Platí to aj pre hromadnú dopravu. Nemám v poslednom čase skúsenosti s MHD, ale pamätám sa na roky keď ráno pri ceste do práce boli autobusy preplnené tak, že sa do nich bol problém dostať. Vtedy by som využil nielen „strelu“, rikšu ale hoci aj voz s koňmi, len aby som to stihol. Dnešná doba si vyžaduje patričnú úroveň, kultúru a podmienky cestovania a ak to alternatívny dopravca spĺňa, tak som za. Stačí sa pozrieť aké pozitívne zmeny nastali po vstupe ďalšieho prepravcu do železničnej dopravy.
ZLATICA HOLUBOVÁ, predsedníčka PD Gader Blatnica
Keďže nebývam v meste, nemôžem posúdiť výhodnosť či nevýhodnosť spomínanej dopravy. Všeobecne len si myslím, že vždy je dobré, keď je možnosť výberu.
PETER LISOŇ, prednosta ŽST Vrútky
Nevidím dôvod, prečo by nemohli poskytovať prepravné služby, ak spĺňajú všetky potrebné náležitosti na prevážanie osôb. Dokonca by som uvítal, keby ešte aj doplňovali absentujúce spojenia. A na záver si vás ešte dovolím poopraviť: Martin nie je jediné mesto, strely jazdia aj vo Vrútkach.
Autor: VL, KP, RB, AD