MARTIN. Zatiaľ to vyzerá tak, že posledným úsekom diaľnice D1, ktorý bude chýbať na trase Bratislava – Košice, sa stane jej časť od Turian po Hubovú. Trasovanie tohto úseku je predmetom diskusií už viac ako tridsať rokov. Po tom ako bol aj rezortom životného prostredia odsúhlasený variant cez tunel Korbeľka, ministerstvo dopravy v roku 2005 zmenilo názor a rozhodlo, že diaľnica pôjde údolím.
Korbeľka opäť na druhej koľaji
Ešte nedávno sa nahlas špekulovalo o tom, že zosuv pôdy pri Šútove opäť vráti autostrádu do tunela. Definitívne rozhodnutie síce ešte nie je známe, ale zdá sa, že diaľnica od Turian povedie tesne v blízkosti cesty prvej triedy popri Váhu. Za Kraľovanmi postavia dvojrúrový tunel Rojkov (1,8 km) a za ním takisto dvojrúrový tunel Havran (2,8 km), ktorý privedie vodičov do Hubovej.
Alternatívna trasa cez šesťkilometrový tunel Korbeľka pravdepodobne vypadla z hry. Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gejdoš už potvrdil, že nedávno uskutočnený geologický prieskum v oblasti schválil údolný variant. Podľa prieskumu vraj pri variante cez Korbeľku hrozí negatívny vplyv na podzemné vody.
„V dohľadnom čase budeme mať na stole všetky potrebné podklady a potom definitívne rozhodneme,“ povedal Gajdoš.
Rok 2019 je ohrozený
Kým minister dopravy Ján Počiatek je presvedčený, že úsek Turany – Hubová stihnú postaviť v roku 2019, a tým sa definitívne diaľnicou spojí Bratislava s Košicami, Milan Gejdoš až taký optimista nie je.
„Staviteľa začneme v ideálnom prípade hľadať na prelome rokov 2015 a 2016. Výstavba zaberie minimálne štyri roky. Z toho vyplýva, že prvé autá tadiaľ prejdú najskôr v roku 2020,“ vysvetlil. Predbežne sa stavebné náklady odhadujú na 700 miliónov eur.
Ďalší turčiansky úsek D1 Dubná Skala – Turany mal byť hotový koncom minulého roka, no nakoniec ho oficiálne odovzdajú do prevádzky až 30. septembra 2015. Váhostav ako zhotoviteľ stavby sa však zaviazal, že motoristi ho budú môcť v plnom rozsahu využívať najneskôr 30. júna 2015.
Ďalšou kľúčovou časťou diaľnice D1 je tunel Višňové – Dubná Skala (7,5 km). Na žilinskej strane už prebiehajú práce na príprave prístupových komunikácii i samotného staveniska.
Podľa harmonogramu je začiatok razenia naplánovaný na prvú tretinu tohto roka a termín dokončenia celého úseku na december 2019.