Počas nedávnej policajnej akcie Rýchlostný maratón zistili policajti v Martinskom okrese 41 porušení cestnej premávky. V teréne boli 24 hodín non-stop a zameriavali sa predovšetkým na prekračovanie maximálnej povolenej rýchlosti.
Tipy uvítajú i naďalej
„Ľudia navrhli 27 miest, kde podľa nich často dochádza k porušovaniu pravidiel cestnej premávky. V mnohých prípadoch išlo o netradičné lokality,“ ozrejmil riaditeľ okresného dopravného inšpektorátu polície v Martine Vladimír Mečko. Ako ďalej dodal, 33 priestupkov riešili napomenutím a ďalších osem blokovou pokutou. Ani jeden zo zastavených vodičov nebol pod vplyvom alkoholu.
Policajti pokutovali len tých, ktorí prekročili rýchlosť o viac ako 20 kilometrov za hodinu v obci a o viac ako 30 mimo obce.
„Najzávažnejšie porušenia sme zistili v dvoch prípadoch. V obci Valča s najvyššou povolenou rýchlosťou 50 km/h, išiel jeden vodič rýchlosťou až 91 km/h, za čo dostal pokutu vo výške 280 eur. Na hlavnej ceste medzi Košťanmi nad Turcom a Príbovcami sme zas namerali vodiča, ktorý išiel až 138 km/h,“ priblížil Vladimír Mečko.
Ostatné porušenia, ktoré policajti v tento deň zaznamenali, sa týkali napríklad technického stavu auta, bezpečnostných pásov či osvetlenia. Tieto prípady riešili len napomenutím.
„Výsledky Rýchlostného maratónu hodnotíme pozitívne. Ľudia nám môžu aj naďalej posielať tipy na miesta, kde by mali stáť naše hliadky. Každý podnet prehodnotíme, pretože polícia by sa mala predovšetkým nachádzať na miestach, kde často dochádza k dopravným nehodám či rôznym kolíznym situáciám,“ dodal riaditeľ dopravného inšpektorátu.
Slovensko medzi úspešnejšími štátmi
Turčania poslali mužov zákona merať rýchlosť napríklad k vjazdu do obce Tomčany, za kostol v Kláštore pod Znievom, do Žabokriek k futbalovému ihrisku, do Malého Čepčína na začiatok obce a k potravinám, na Dolný Turček, do Abramovej pri autobusovej zastávke. Ďalšie stanovištia mali tiež na rôznych miestach v Martine, vo Vrútkach, v Sučanoch i Turanoch.
V počte priestupkov na policajta je na tom Slovensko oproti ostatným krajinám podľa polície dobre a akciu považujú za úspešnú. Ľudia dostali šancu vyjadriť sa, kde majú stáť radary, čo bolo pre policajtov poučné, tvrdil na nedávnej tlačovej besede policajný viceprezident Ľubomír Ábel.
„Niektoré zistenia boli veľmi prekvapivé. Aj samotní vodiči boli občas prekvapení, že sme ich zastavili na miestach, kde podľa nich policajti nikdy nestoja,“ povedal Ábel.
„Verím, že sa nám podarí zorganizovať podobnú akciu buď v tomto roku, alebo na budúci rok,“ dodal viceprezident Ľ. Ábel.
Slovenská polícia počas tejto preventívnej dopravnej akcie zistila 2 145 prekročení povolenej rýchlosti. Nakoniec policajti rozdali na Slovensku až 1 258 pokút, čo ich samotných prekvapilo, keďže médiá o akcii informovali viac ako mesiac.
Kontroly robila polícia v rovnakom čase aj v ďalších 21 európskych štátoch. Na Slovensku pripadli na jedného policajta dva zistené priestupky, čím sa podľa Ábela zaradilo medzi úspešnejšie štáty. V Nemecku napríklad na jedného policajta pripadlo sedem zistených priestupkov a vo Fínsku šesť.
Alkohol je stále problém
Smutné podľa Ľubomíra Ábela je, že aj napriek masovej informovanosti sa našli vodiči, ktorí si sadli za volant opití.
Alkohol je pritom druhou najčastejšou príčinou nehôd u nás a prispieva k najväčšiemu počtu nehôd so zraneniami a úmrtiami. Odkedy parlament v roku 2011 sprísnil postihy pre vodičov, ktorí pili alkohol, policajti mali viacero akcií zameraných na podnapitých šoférov. Situácia sa však zlepšuje len pomaly.
„Boj s alkoholom je beh na dlhé trate,“ povedal Ábel.
„Opitých vodičov už ľudia postupne nahlasujú, ale stále chýba zodpovednosť okolia,“ tvrdí dopravný analytik Ján Bazovský. Policajti podľa neho stále fungujú skôr ako lekári, ktorí riešia následky choroby, ale prevencia sa zanedbáva.
„Poznáte to, sedíte v krčme, vidíte, ako sa opitý človek chystá nasadnúť do auta, a nič neurobíte,“ povedal Bazovský. „Niektorí borci mu ešte pomôžu nasadnúť do auta so slovami: Veď tých pár metrov prejdeš.“
ANDREA DUDRÁKOVÁ, ROMAN CUPRÍK (SME)
Autor: Roman Cuprík (SME)