Nielen módni návrhári prichádzajú každú sezónu s horúcimi novinkami a aktuálnymi vzormi i farbami, ktoré by vo vašom šatníku na oblečení nemali chýbať.
Svoje vychytávky má dokonca aj automobilový priemysel. Módnym trendom preto podlieha aj farba auta. Turčania pri jeho kúpe presne vedia, na čom sa vo svete teraz jazdí a ako byť trendy i na ceste.
Klimatizácia musí byť
Podľa Martina Remeníka, konateľa predajne automobilov A.M. Plus v Košťanoch nad Turcom, sa obľúbenosť farieb u vozidiel mení v dlhších intervaloch.
„Zhruba po desiatich rokoch nahradí populárnu farbu zas iná. Aktuálne letí biela, všetky zemité farby, hnedá či béžová a rôzne odtiene sivej,“ menuje.
Ako ďalej hovorí, muži aj ženy obľubujú vo všeobecnosti tie isté odtiene. Hoci pri menších autách určených pre nežnejšie pohlavie, volia ženy pestrejšie farby, ako napríklad fialovú alebo sýtozelenú.
Medzi základné požiadavky aj Turčanov patrí klimatizácia.
„Auto bez klímy skrátka nechcú. Dôraz sa kladie i na bezpečnosť vozidla, hoci tá už patrí medzi štandardnú výbavu. Ale v minulosti, keď si mali ľudia priplatiť za airbag alebo klimatizáciu, vybrali si klimatizáciu,“ opisuje konateľ automobilky, ktorá predáva vozidlá Hyundai a Citroën.
Motoristi v súčasnosti pasú tiež po technických novinkách. Žiadajú dotykové displeje, GPS alebo rôzne asistenčné systémy.
Turčania vraj uprednostňujú rodinné typy áut v štýle SUV. Športové modely sú podľa Martina Remeníka vo výraznej menšine.
Kedysi však ľuďom nezáležalo na farbe svojho štvorkolesového miláčika tak ako teraz.
„Za socializmu, keď auto nemal každý, to bolo iné. Keď prišlo zo závodu desať červených škodoviek, predávali sa tie. Skrátka, aké autá boli, také sa kupovali,“ zaspomínal si M. Remeník.
Trend udávajú športové autá
Aj v martinskej predajni Galimex, ktorá ponúka značky Škoda, Audi a Volkswagen, sú požiadavky zákazníkov podobné.
„Najčastejšie predávame biele, čierne a strieborné autá. Ženy však majú rady pestrosť. Páčia sa im červené i svetlé modely,“ vysvetľuje Miroslav Kužel vedúci predaja v Galimexe a ako ďalej dopĺňa, farebný trend ovplyvňujú športové značky vozidiel.
„Napríklad Ferrari alebo Porsche vyjde s novinkou a po štyroch až šiestich mesiacoch sa táto farba odzrkadlí na trhu s autami,“ vysvetľuje Miroslav Kužel, podľa ktorého sa štandard u zákazníkov neustále zvyšuje. Kedysi sa za nadštandard považovalo centrálne zamykanie či zabudované autorádio. Dnes je to samozrejmosť. Aj automobilový priemysel sa tak musel prispôsobiť neustálym technickým novinkám.
Požiadavky motoristov sú rôzne.
„Všetko závisí od cieľovej skupiny. Niekto uprednostňuje dizajn, výkon a iný zas úložný priestor, pretože často cestuje alebo vozí v kufri náradie do práce,“ zmieňuje vedúci predaja.
Žilinská automobilka Kia aktuálne vyrába vozidlá menej výrazných farieb.
„Medzi najobľúbenejšie farby našich zákazníkov patria čierna, biela, strieborná, ale tiež svetlejší odtieň čiernej a béžová. Na slovenský trh každoročne smeruje približne jeden a pol percent z celkovej produkcie. Najdôležitejšími exportnými trhmi závodu v roku 2014 boli Ruská federácia, Veľká Británia, Nemecko, Taliansko a Španielsko,“ povedal Miloš Ondruš vedúci oddelenia komunikácie a vzťahov s verejnosťou spoločnosti KIA.
Biele vozidlá sú bezpečnejšie
Vodiči automobilov čiernej farby sú častejšie účastníkmi dopravnej nehody a biele vozidlá sú bezpečnejšie. Vyplýva to zo štúdie Monashskej univerzity v austrálskom Melbourne. Vedci skúmali súvislosti medzi nehodovosťou a sedemnástimi rôznymi farbami automobilov na základe policajných správ z dvoch austrálskych štátov. Ukázalo sa, že medzi oboma faktormi naozaj existuje výrazná súvislosť.
„Niektoré farby sa môžu spájať so zvýšeným nebezpečenstvom nehôd," uvádza sa v správe Strediska pre výskum nehodovosti Monashskej univerzity, ktorá bola zverejnená na internete. „Vo všeobecnosti sú to tie farby, ktoré majú nižší index viditeľnosti, ako je čierna, modrá, šedá, zelená, červená a strieborná, alebo tie farby, ktoré len slabo kontrastujú s kľúčovými vizuálnymi prvkami pri riadení,“ konštatovali odborníci. Vedci dospeli k záveru, že nebezpečenstvo nehody za plného dňa je pri čiernom automobile o dvanásť percent vyššie ako pri bielom. Po čiernych vozidlách nasledujú, čo sa týka nehodovosti, šedé, strieborné, modré a červené.
„To, že biele auto vychádza z výskumov ako bezpečnejšie, súvisí hlavne s tým, že biela farba je ľahšie rozpoznateľná na tmavšom podklade, ktorým zvyčajne vozovka je. Medzi bezpečnejšie farby patrí ešte žltá a béžová,“ ozrejmil dopravný expert Ľubomír Palčák.
Za výskyt nehôd však môžu aj osobnostné charakteristiky šoférov a to, že často precenia svoje schopnosti.
FARBA OVLYVŇUJE SPOTREBU
Myslieť na zníženie spotreby môžete už pri výbere farby pre nové auto.
„Najviac žerú čierna, najmenej strieborná a paradoxne dosť červená,“ opisuje Ján Tejnor z leasingovej spoločnosti Arval.
Pracovníci laboratória v americkom Berkeley urobili pokus s dvomi rovnakými autami.
Pod ostré kalifornské slnko postavili striebornú a čiernu Hondu Civic. Zistili, že rozdiel teplôt na rozpálenej streche strieborného a čierneho auta má až štyridsaťpäť stupňov. V kabíne čierneho auta bolo o 12 stupňov viac. To pre klimatizáciu čiernej Hondy znamenalo, že na následné vychladenie kabíny na 25 stupňov za pol hodiny potrebovala o 13 percent energie viac.
Čierne auto sa viac zahrieva, a preto je potrebné vnútri viac klimatizovať. Klimatizácia je veľkým požieračom energie aj paliva. Podľa nemeckého autoklubu ADAC zvyšuje spotrebu až o 4 litre, predovšetkým počas prvých minút po zapnutí klimatizácie.
A prečo "žerú" viac červené autá? Podľa psychológov červená zvyšuje agresivitu vodiča, ktorý potom viac šliape na plyn.
„Neustály pohľad na červenú kapotu vodiča irituje a rad poisťovní už v štatistikách objavila, že je to najnehodovejšia farba. V USA má lak vozidla dokonca vplyv na poistku. Červená ju predražuje," opisuje Ján Tejnor.