Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

V Rakši sa má obnoviť ťažba, ľudia sa búria

V opustenom lome v Rakši by mal pre ťažbu nerastov čoskoro opäť zavládnuť pracovný ruch. Miestni sa obávajú zhoršenia kvality života. Prekáža im aj to, že ťažké nákladiaky sa budú presúvať po úzkych cestičkách v dedine. Obyvatelia sa búria a na úrady rozo

Starosta J. Grauzeľ je proti spusteniu ťažby vápenca v lome.Starosta J. Grauzeľ je proti spusteniu ťažby vápenca v lome. (Zdroj: ANDREA DUDRÁKOVÁ)

sielajú petície.

RAKŠA. V dedine Rakša s dvesto obyvateľmi sa zdvihla vlna odporu voči obnoveniu ťažby v tamojšom lome, ktorý sa nachádza na hranici Národného parku Veľká Fatra.

Ľudia dokonca spísali petíciu a tvrdošijne odmietajú, aby majiteľ lomu zo spoločnosti Jiva-trade Rakša znova spustil ťažbu dolomitového vápenca a jeho prepravu cez obec. Majú obavy z opätovného narušenia života, bezpečnosti a zhoršenia životného prostredia v dedine.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Veľkú nosnosť cesty nezvládnu

Firma približne na šesť rokov prerušila ťažbu. Navyše, do lomu sa dá dostať iba po jedinej štátnej ceste III. triedy a tá vedie priamo cez obytnú zónu Rakše.

SkryťVypnúť reklamu

„Obec nesúhlasí s obnovením prác v lome. Naruší sa statika mostov, zvýši sa prašnosť, hlučnosť a najmä nebezpečenstvo na ceste plnej nákladných áut. Petíciu už podpísalo 469 ľudí nielen z obce Rakša,“ menuje starosta Ján Grauzeľ problémy, s ktorými sa v dedine borili pred pozastavením ťažby.

Nákladiaky naložené dolomitom prechádzali aj cez Turčianske Teplice, časť Turčiansky Michal. Podľa slov starostu, v čase najväčšieho rozmachu lomu, jazdilo cez Rakšu až 70 tisíc áut ročne. Od otvorenia lomu približne v roku 1960 sa zvýšila i nosnosť nákladných áut a terajších viac ako 50 ton celkovej hmotnosti, miestne cesty uniesť nezvládnu.

„Teraz plánujú vyviesť cez obec 100-tisíc ton nerastov ročne. Zásoby v lome však predstavujú až dva milióny šesťsto tisíc ton. Ťažbu by sme tak museli trpieť najbližších 26 rokov,“ vykresľuje Ján Grauzeľ.

SkryťVypnúť reklamu

Veľké autá sa neobídu

So slovami starostu súhlasí i predseda petičného výboru Radoslav Petrovič z Rakše.

„Každý, kto chce z obce odísť alebo prísť, musí prejsť po tejto ceste, deti na autobus do školy a dospelí do práce. Autobusové spojenie do Rakše tiež nie je ideálne. Poobedňajší spoj z Martina do Rakše nezachádza a ľudia chodia pešo z najbližšej zastávky z Turčianskeho Michala, kde je aj najkritickejšie miesto. Už teraz je problém obísť sa v Michale dvom väčším osobným autám,“ opisuje Radoslav Petrovič a dodáva, že kvalita života by sa v dedine rapídne zhoršila.

„Otvorenie okien na domoch či vešanie bielizne by bolo nemysliteľné. Z okoloidúcich kamiónov bol všade prach a piesok. Stačí sa spýtať starších obyvateľov, ktorí to zažili, keď sa v lome ťažilo,“ krúti hlavou predseda petičného výboru.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa neho tiež dobývací priestor zasahuje do chráneného vtáčieho územia a Národnej kultúrnej pamiatky Hrádok z obdobia laténu. V tesnej blízkosti lomu sa tiež nachádza Rakšianske rašelinisko s najvyšším piatym stupňom ochrany.

„Rakša je jedna zo vstupných brán do Národného parku Veľká Fatra, ľudia sa sem sťahujú a chodia kvôli pokoju a prírode. Nevieme si predstaviť budúcnosť a smerovanie obce, ak by sa znovu obnovila ťažba a najmä preprava vyťaženého materiálu cez obec,“ vyslovuje obavy R. Petrovič.

Ťažba je ich povinnosť

Riešením by bolo dobudovať obchvat obce, po ktorom by jazdili kamióny. Pozemky pod touto cestou ale nie sú vysporiadané.

Konateľ spoločnosti Jiva-trade Tomáš Vavrovič vníma celú kauzu okolo vzniknutej petície, ako zbytočné prekážky v podnikaní.

„Naša spoločnosť je držiteľom dobývacieho priestoru v kameňolome Rakša, z čoho nám vyplývajú nielen práva, ale aj povinnosti. Jednou z nich je racionálne dobývanie zásob na tomto ložisku, ktoré je vo vlastníctve štátu. Podľa banského zákona túto činnosť musíme vykonávať,“ ozrejmuje Tomáš Vavrovič. Ako ďalej hovorí, ich firma má na starosti len ťažbu. Dopravu už neriešia. Tú si zabezpečujú zákazníci.

„Keď si dopravca platí cestnú daň, tak po nej môže jazdiť. Napriek tomu sme ochotní spraviť ústretový krok. Štátnej ceste, ktorá vedie cez obec sa dá vyhnúť formou vybudovania obchvatu, teda dočasnej komunikácie pre odvoz kameniva. Starostovi sme navrhli, že ak si obec majetko-právne vysporiada pozemky a odovzdá nám ich do užívania, tento obchvat vybudujeme na naše náklady. Čo je nad rámec našich povinností. Proces spustenia ťažby je v projektovom štádiu,“ pokračuje konateľa Jiva-trade.

Obec žiada posudky

Minulý utorok sa z iniciatívy ministerstva životného prostredia uskutočnila v Turčianskych Tepliciach pracovná poradu všetkých zúčastnených strán. Cieľom bolo získanie podrobnejších informácií o návrhu plánu, otvárky, prípravy a dobývania v dobývacom priestore Rakša. Kompetentní zvažujú, či treba posúdiť aj vplyvy na životné prostredie pred začiatkom ťažby. O tom má rozhodnúť samotné ministerstvo.

Obec Rakša tiež zaslala spoločnosti Jiva-trade žiadosť o spracovanie technickej správy na cestu III. triedy.

„Táto cesta je jedinou dopravnou spojnicou obce a už v minulosti bola narušená dopravou z lomu. Keďže sa pripravuje obnovenie ťažby a následná preprava vyťaženého materiálu autami s celkovou hmotnosťou nad 50 ton, sme presvedčení, že dôjde k narušeniu komunikácie a tým sa preruší spojenie obce s okolím,“ zdôvodňuje žiadosť rakšiansky starosta. Ako ďalej hovorí, najužšia šírka cesty v obci je 4,8 metra vrátane krajnice, čo je nedostačujúce, nevyhovuje norme a pri obiehaní sa dve nákladné autá na ňu vedľa seba nezmestia.

„Nie sú tu vybudované ani chodníky, a tak pri frekventovanej doprave hrozí ľuďom nebezpečenstvo. Žiadame preto posúdiť i plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky, ako i odborné stanovisko k nosnosti mostov,“ dopĺňa Ján Grauzeľ, ktorý sa však obáva, že ich nesúhlasné stanovisko nebude firmu Jiva-trade zaujímať a ťažbu i tak spustia.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf sporiteľne: Synovia ma inšpirujú, čo čítať a koho sledovať
  2. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  7. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 696
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 608
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 908
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 992
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 551
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 262
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 095

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  3. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 364
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 937
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 914
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 357
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 949
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 599
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 379
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 251
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Po moste prechádza denne niekoľko tisíc vozidiel.

Na jeho rekonštrukcii sa vystriedali už tri firmy.


13 h
Futbalistom spod Lysca jeseň nevyšla, odniesol si to tréner.

Tím z Belej-Dulíc zakončil jeseň sériou piatich prehier a zimuje na predposlednom mieste tabuľky. Zlé výsledky si odskákal tréner Zdenko Veselovský, ktorý pod Lyscom skončil.


14 h

Regionálne noviny MY organizujú už niekoľko rokov advetné podujatie Slovensko spieva koledy, ktoré v predvianočnom čase spája obyvateľov našej krajiny.


16 h
V Diviakoch môžu jeseň rozdeliť na dve časti.

Najvyššie z turčianskych celkov skončili v piatej lige Diviaky. Hráči Dynama mali rozprávkový vstup do súťaže, ale potom prišla séria šiestich prehier.


6. dec

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  3. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 364
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 937
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 914
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 357
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 949
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 599
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 379
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 251
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?