Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

V Rakši sa má obnoviť ťažba, ľudia sa búria

V opustenom lome v Rakši by mal pre ťažbu nerastov čoskoro opäť zavládnuť pracovný ruch. Miestni sa obávajú zhoršenia kvality života. Prekáža im aj to, že ťažké nákladiaky sa budú presúvať po úzkych cestičkách v dedine. Obyvatelia sa búria a na úrady rozo

Starosta J. Grauzeľ je proti spusteniu ťažby vápenca v lome.Starosta J. Grauzeľ je proti spusteniu ťažby vápenca v lome. (Zdroj: ANDREA DUDRÁKOVÁ)

sielajú petície.

RAKŠA. V dedine Rakša s dvesto obyvateľmi sa zdvihla vlna odporu voči obnoveniu ťažby v tamojšom lome, ktorý sa nachádza na hranici Národného parku Veľká Fatra.

Ľudia dokonca spísali petíciu a tvrdošijne odmietajú, aby majiteľ lomu zo spoločnosti Jiva-trade Rakša znova spustil ťažbu dolomitového vápenca a jeho prepravu cez obec. Majú obavy z opätovného narušenia života, bezpečnosti a zhoršenia životného prostredia v dedine.

Veľkú nosnosť cesty nezvládnu

Firma približne na šesť rokov prerušila ťažbu. Navyše, do lomu sa dá dostať iba po jedinej štátnej ceste III. triedy a tá vedie priamo cez obytnú zónu Rakše.

Skryť Vypnúť reklamu

„Obec nesúhlasí s obnovením prác v lome. Naruší sa statika mostov, zvýši sa prašnosť, hlučnosť a najmä nebezpečenstvo na ceste plnej nákladných áut. Petíciu už podpísalo 469 ľudí nielen z obce Rakša,“ menuje starosta Ján Grauzeľ problémy, s ktorými sa v dedine borili pred pozastavením ťažby.

Nákladiaky naložené dolomitom prechádzali aj cez Turčianske Teplice, časť Turčiansky Michal. Podľa slov starostu, v čase najväčšieho rozmachu lomu, jazdilo cez Rakšu až 70 tisíc áut ročne. Od otvorenia lomu približne v roku 1960 sa zvýšila i nosnosť nákladných áut a terajších viac ako 50 ton celkovej hmotnosti, miestne cesty uniesť nezvládnu.

„Teraz plánujú vyviesť cez obec 100-tisíc ton nerastov ročne. Zásoby v lome však predstavujú až dva milióny šesťsto tisíc ton. Ťažbu by sme tak museli trpieť najbližších 26 rokov,“ vykresľuje Ján Grauzeľ.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľké autá sa neobídu

So slovami starostu súhlasí i predseda petičného výboru Radoslav Petrovič z Rakše.

„Každý, kto chce z obce odísť alebo prísť, musí prejsť po tejto ceste, deti na autobus do školy a dospelí do práce. Autobusové spojenie do Rakše tiež nie je ideálne. Poobedňajší spoj z Martina do Rakše nezachádza a ľudia chodia pešo z najbližšej zastávky z Turčianskeho Michala, kde je aj najkritickejšie miesto. Už teraz je problém obísť sa v Michale dvom väčším osobným autám,“ opisuje Radoslav Petrovič a dodáva, že kvalita života by sa v dedine rapídne zhoršila.

„Otvorenie okien na domoch či vešanie bielizne by bolo nemysliteľné. Z okoloidúcich kamiónov bol všade prach a piesok. Stačí sa spýtať starších obyvateľov, ktorí to zažili, keď sa v lome ťažilo,“ krúti hlavou predseda petičného výboru.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa neho tiež dobývací priestor zasahuje do chráneného vtáčieho územia a Národnej kultúrnej pamiatky Hrádok z obdobia laténu. V tesnej blízkosti lomu sa tiež nachádza Rakšianske rašelinisko s najvyšším piatym stupňom ochrany.

„Rakša je jedna zo vstupných brán do Národného parku Veľká Fatra, ľudia sa sem sťahujú a chodia kvôli pokoju a prírode. Nevieme si predstaviť budúcnosť a smerovanie obce, ak by sa znovu obnovila ťažba a najmä preprava vyťaženého materiálu cez obec,“ vyslovuje obavy R. Petrovič.

Ťažba je ich povinnosť

Riešením by bolo dobudovať obchvat obce, po ktorom by jazdili kamióny. Pozemky pod touto cestou ale nie sú vysporiadané.

Konateľ spoločnosti Jiva-trade Tomáš Vavrovič vníma celú kauzu okolo vzniknutej petície, ako zbytočné prekážky v podnikaní.

„Naša spoločnosť je držiteľom dobývacieho priestoru v kameňolome Rakša, z čoho nám vyplývajú nielen práva, ale aj povinnosti. Jednou z nich je racionálne dobývanie zásob na tomto ložisku, ktoré je vo vlastníctve štátu. Podľa banského zákona túto činnosť musíme vykonávať,“ ozrejmuje Tomáš Vavrovič. Ako ďalej hovorí, ich firma má na starosti len ťažbu. Dopravu už neriešia. Tú si zabezpečujú zákazníci.

„Keď si dopravca platí cestnú daň, tak po nej môže jazdiť. Napriek tomu sme ochotní spraviť ústretový krok. Štátnej ceste, ktorá vedie cez obec sa dá vyhnúť formou vybudovania obchvatu, teda dočasnej komunikácie pre odvoz kameniva. Starostovi sme navrhli, že ak si obec majetko-právne vysporiada pozemky a odovzdá nám ich do užívania, tento obchvat vybudujeme na naše náklady. Čo je nad rámec našich povinností. Proces spustenia ťažby je v projektovom štádiu,“ pokračuje konateľa Jiva-trade.

Obec žiada posudky

Minulý utorok sa z iniciatívy ministerstva životného prostredia uskutočnila v Turčianskych Tepliciach pracovná poradu všetkých zúčastnených strán. Cieľom bolo získanie podrobnejších informácií o návrhu plánu, otvárky, prípravy a dobývania v dobývacom priestore Rakša. Kompetentní zvažujú, či treba posúdiť aj vplyvy na životné prostredie pred začiatkom ťažby. O tom má rozhodnúť samotné ministerstvo.

Obec Rakša tiež zaslala spoločnosti Jiva-trade žiadosť o spracovanie technickej správy na cestu III. triedy.

„Táto cesta je jedinou dopravnou spojnicou obce a už v minulosti bola narušená dopravou z lomu. Keďže sa pripravuje obnovenie ťažby a následná preprava vyťaženého materiálu autami s celkovou hmotnosťou nad 50 ton, sme presvedčení, že dôjde k narušeniu komunikácie a tým sa preruší spojenie obce s okolím,“ zdôvodňuje žiadosť rakšiansky starosta. Ako ďalej hovorí, najužšia šírka cesty v obci je 4,8 metra vrátane krajnice, čo je nedostačujúce, nevyhovuje norme a pri obiehaní sa dve nákladné autá na ňu vedľa seba nezmestia.

„Nie sú tu vybudované ani chodníky, a tak pri frekventovanej doprave hrozí ľuďom nebezpečenstvo. Žiadame preto posúdiť i plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky, ako i odborné stanovisko k nosnosti mostov,“ dopĺňa Ján Grauzeľ, ktorý sa však obáva, že ich nesúhlasné stanovisko nebude firmu Jiva-trade zaujímať a ťažbu i tak spustia.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 076
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 273
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 996
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 580
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 315
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 032
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 310
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 214
  9. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 213
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

FOTO: Ako Martin porazil Topoľčany

V šesťbodovom súboji Martinčania v piatok zdolali Topoľčany 4:1 a upevnili si tak druhé miesto v tabuľke. Dnes o 18. h hrajú naši v Dubnici.

Ľadová plocha v Tepliciach potrebuje prekrytie, mesto zháňa peniaze

Zatiaľ mesto investuje do údržby súčasnej infraštruktúry.

V Tepliciach by chceli prekryť ľadovú plochu.

Aké mená sa vlani najčastejše dávali detičkám v Martine? Tu je odpoveď

Najviac pribudlo Martinov, Michaleov, Matejov, ale i Michael, Zuziek či Nel.

Ilustračné foto

POTULKY TURCOM: Z Turčianského Jasena cez Mažiarky na Bukoviny

Braňo Šimko, autor blogu Turčianska záhradka, má pre vás ďalší tip na turistiku v Turci s množstvom nádherných výhľadov.

Pohľad na Kečku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Odišiel Ján Bartík

Hokejová rodina v Nitre stratila jedného zo svojich dlhoročných členov.

Druhý deň testovania v Nitre: Miera pozitivity klesla pod percento

Otestovať sa prišlo vyše 14-tisíc ľudí. Pozitívnych bolo podstatne menej ako pred týždňom.

Hľadá sa nezvestný Martinčan

Naposledy sa nachádzal vo Valčianskej doline.

AKTUALIZOVANÉ o 16.31

Rady pred odbernými miestami v Nitre sa skrátili, mnohých vybavili bez čakania

V meste je otvorených o päť odberných miest viac ako pred týždňom.

Už ste čítali?