Piatok, 24. máj, 2019 | Meniny má Ela

V Rakši sa má obnoviť ťažba, ľudia sa búria

V opustenom lome v Rakši by mal pre ťažbu nerastov čoskoro opäť zavládnuť pracovný ruch. Miestni sa obávajú zhoršenia kvality života. Prekáža im aj to, že ťažké nákladiaky sa budú presúvať po úzkych cestičkách v dedine. Obyvatelia sa búria a na úrady rozo

Starosta J. Grauzeľ je proti spusteniu ťažby vápenca v lome.Starosta J. Grauzeľ je proti spusteniu ťažby vápenca v lome.(Zdroj: ANDREA DUDRÁKOVÁ)

sielajú petície.

RAKŠA. V dedine Rakša s dvesto obyvateľmi sa zdvihla vlna odporu voči obnoveniu ťažby v tamojšom lome, ktorý sa nachádza na hranici Národného parku Veľká Fatra.

Ľudia dokonca spísali petíciu a tvrdošijne odmietajú, aby majiteľ lomu zo spoločnosti Jiva-trade Rakša znova spustil ťažbu dolomitového vápenca a jeho prepravu cez obec. Majú obavy z opätovného narušenia života, bezpečnosti a zhoršenia životného prostredia v dedine.

Veľkú nosnosť cesty nezvládnu

Firma približne na šesť rokov prerušila ťažbu. Navyše, do lomu sa dá dostať iba po jedinej štátnej ceste III. triedy a tá vedie priamo cez obytnú zónu Rakše.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Obec nesúhlasí s obnovením prác v lome. Naruší sa statika mostov, zvýši sa prašnosť, hlučnosť a najmä nebezpečenstvo na ceste plnej nákladných áut. Petíciu už podpísalo 469 ľudí nielen z obce Rakša,“ menuje starosta Ján Grauzeľ problémy, s ktorými sa v dedine borili pred pozastavením ťažby.

Nákladiaky naložené dolomitom prechádzali aj cez Turčianske Teplice, časť Turčiansky Michal. Podľa slov starostu, v čase najväčšieho rozmachu lomu, jazdilo cez Rakšu až 70 tisíc áut ročne. Od otvorenia lomu približne v roku 1960 sa zvýšila i nosnosť nákladných áut a terajších viac ako 50 ton celkovej hmotnosti, miestne cesty uniesť nezvládnu.

„Teraz plánujú vyviesť cez obec 100-tisíc ton nerastov ročne. Zásoby v lome však predstavujú až dva milióny šesťsto tisíc ton. Ťažbu by sme tak museli trpieť najbližších 26 rokov,“ vykresľuje Ján Grauzeľ.

Veľké autá sa neobídu

So slovami starostu súhlasí i predseda petičného výboru Radoslav Petrovič z Rakše.

„Každý, kto chce z obce odísť alebo prísť, musí prejsť po tejto ceste, deti na autobus do školy a dospelí do práce. Autobusové spojenie do Rakše tiež nie je ideálne. Poobedňajší spoj z Martina do Rakše nezachádza a ľudia chodia pešo z najbližšej zastávky z Turčianskeho Michala, kde je aj najkritickejšie miesto. Už teraz je problém obísť sa v Michale dvom väčším osobným autám,“ opisuje Radoslav Petrovič a dodáva, že kvalita života by sa v dedine rapídne zhoršila.

„Otvorenie okien na domoch či vešanie bielizne by bolo nemysliteľné. Z okoloidúcich kamiónov bol všade prach a piesok. Stačí sa spýtať starších obyvateľov, ktorí to zažili, keď sa v lome ťažilo,“ krúti hlavou predseda petičného výboru.

Podľa neho tiež dobývací priestor zasahuje do chráneného vtáčieho územia a Národnej kultúrnej pamiatky Hrádok z obdobia laténu. V tesnej blízkosti lomu sa tiež nachádza Rakšianske rašelinisko s najvyšším piatym stupňom ochrany.

„Rakša je jedna zo vstupných brán do Národného parku Veľká Fatra, ľudia sa sem sťahujú a chodia kvôli pokoju a prírode. Nevieme si predstaviť budúcnosť a smerovanie obce, ak by sa znovu obnovila ťažba a najmä preprava vyťaženého materiálu cez obec,“ vyslovuje obavy R. Petrovič.

Ťažba je ich povinnosť

Riešením by bolo dobudovať obchvat obce, po ktorom by jazdili kamióny. Pozemky pod touto cestou ale nie sú vysporiadané.

Konateľ spoločnosti Jiva-trade Tomáš Vavrovič vníma celú kauzu okolo vzniknutej petície, ako zbytočné prekážky v podnikaní.

„Naša spoločnosť je držiteľom dobývacieho priestoru v kameňolome Rakša, z čoho nám vyplývajú nielen práva, ale aj povinnosti. Jednou z nich je racionálne dobývanie zásob na tomto ložisku, ktoré je vo vlastníctve štátu. Podľa banského zákona túto činnosť musíme vykonávať,“ ozrejmuje Tomáš Vavrovič. Ako ďalej hovorí, ich firma má na starosti len ťažbu. Dopravu už neriešia. Tú si zabezpečujú zákazníci.

„Keď si dopravca platí cestnú daň, tak po nej môže jazdiť. Napriek tomu sme ochotní spraviť ústretový krok. Štátnej ceste, ktorá vedie cez obec sa dá vyhnúť formou vybudovania obchvatu, teda dočasnej komunikácie pre odvoz kameniva. Starostovi sme navrhli, že ak si obec majetko-právne vysporiada pozemky a odovzdá nám ich do užívania, tento obchvat vybudujeme na naše náklady. Čo je nad rámec našich povinností. Proces spustenia ťažby je v projektovom štádiu,“ pokračuje konateľa Jiva-trade.

Obec žiada posudky

Minulý utorok sa z iniciatívy ministerstva životného prostredia uskutočnila v Turčianskych Tepliciach pracovná poradu všetkých zúčastnených strán. Cieľom bolo získanie podrobnejších informácií o návrhu plánu, otvárky, prípravy a dobývania v dobývacom priestore Rakša. Kompetentní zvažujú, či treba posúdiť aj vplyvy na životné prostredie pred začiatkom ťažby. O tom má rozhodnúť samotné ministerstvo.

Obec Rakša tiež zaslala spoločnosti Jiva-trade žiadosť o spracovanie technickej správy na cestu III. triedy.

„Táto cesta je jedinou dopravnou spojnicou obce a už v minulosti bola narušená dopravou z lomu. Keďže sa pripravuje obnovenie ťažby a následná preprava vyťaženého materiálu autami s celkovou hmotnosťou nad 50 ton, sme presvedčení, že dôjde k narušeniu komunikácie a tým sa preruší spojenie obce s okolím,“ zdôvodňuje žiadosť rakšiansky starosta. Ako ďalej hovorí, najužšia šírka cesty v obci je 4,8 metra vrátane krajnice, čo je nedostačujúce, nevyhovuje norme a pri obiehaní sa dve nákladné autá na ňu vedľa seba nezmestia.

„Nie sú tu vybudované ani chodníky, a tak pri frekventovanej doprave hrozí ľuďom nebezpečenstvo. Žiadame preto posúdiť i plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky, ako i odborné stanovisko k nosnosti mostov,“ dopĺňa Ján Grauzeľ, ktorý sa však obáva, že ich nesúhlasné stanovisko nebude firmu Jiva-trade zaujímať a ťažbu i tak spustia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte
  2. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  3. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým?
  4. ČSOB podporuje podnikateľov a malé firmy
  5. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac?
  6. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom
  7. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť
  8. Nabrali odvahu bojovať ďalej
  9. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie?
  10. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie
  1. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  2. O2: Záujemcov o eKasu vybavujeme flexibilne
  3. VIDEOrecenze autokamery MiVue C380 Dual - hodnotí youtuber DIY!
  4. Môže byť občan Európskej únie ako spoločník v slovenskej s.r.o.?
  5. ČSOB podporuje podnikateľov a malé firmy
  6. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým?
  7. Mliečny sortiment privátnych značiek boduje o spotrebiteľov
  8. Atos sa stal servisným partnerom roka spoločnosti IBM
  9. OMV Slovensko prináša novinky od Braňa Križana
  10. Na toto si dajte pozor pri bielej karte
  1. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie 36 139
  2. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac? 22 557
  3. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť 20 002
  4. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie? 17 154
  5. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte 16 490
  6. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým? 8 097
  7. Top dvadsaťpäť hotelov na rodinnú dovolenku 4 780
  8. Hľadáte tip na výlet s autom? Navštívte krásne horské priesmyky 3 579
  9. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom 2 658
  10. Nabrali odvahu bojovať ďalej 2 332

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Červená pre niektorých šoférov na martinskom obchvate neplatí

Za necelý mesiac sa na preložke cesty medzi obchodnými centrami a križovatkou pri spojenej škole stali tri vážnejšie dopravné nehody.

Nedávna nehoda pri Tulipe.

V Turanoch mali mimoriadnu situáciu

Dobrovoľný hasiči od stredy rána zápasili s vodným živlom na viacerých miestach.

  Kontrola vodného toku v Ivančinej.

Hľadajú Martinčanku obvinenú z krádeže - DOPLNENÉ

Martinská polícia pátra po devätnásťročnej Dominike Zajacovej.

FOTO: Ako vyzerá rekonštrukcia železničnej stanice

Rekonštrukcia železničnej stanice v Martine je v plnom prúde, no roboty je ešte dosť. Hotovo má byť v novembri.

Výpravná budova železničnej stanice v Martine.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ukradnuté auto zasypala lavína, našli ho až na jar

Zlodej Audi sa vybral zlým smerom, dostal sa na koniec horskej cesty, kde zapadol.

Tínedžerka obvinená z vraždy kamaráta ide do väzby

Sudca rozhodol o vzatí šestnásťročnej Judity do vyšetrovacej väzby.

Zhadzovanie hniezd z rohov budov je trestné, zničenie vás môže vyjsť poriadne draho

Pokiaľ si už lastovičky alebo belorítky v rohu budovy postavili hniezdo, jeho zničenie vás môže prísť poriadne draho. Dovolené je však urobiť opatrenia, aby hniezdo vôbec nevzniklo.

Hľadajú Martinčanku obvinenú z krádeže - DOPLNENÉ

Martinská polícia pátra po devätnásťročnej Dominike Zajacovej.

Vybrali SME

Už ste čítali?

MS v hokeji 2019