Bol to pokus robiť diskusiu tak, ako som si ju vysníval

V minulých ročníkoch Martinského festivalu divadiel na Slovensku Dotyky a spojenia patril k najväčších „vrtákom“ Kritických platforiem. Hodnotenia predstavení mali aj preto šťavu, boli živé a dynamické, čo, ako tvrdí, bol jeho zámer. Chcel provokovať deba

Matej Moško (v strede) počas jednej z Kritických platforiem.Matej Moško (v strede) počas jednej z Kritických platforiem. (Zdroj: Braňo Konečný)

tu, nakopnúť ľudí, aby povedali svoj názor. Kritickú platformu minulotýždenných Dotykov a spojení už moderoval. Zmenilo to niečo na jeho prístupe k formovaniu jej obsahu? Matej Moško.

Prekvapila vám ponuka organizátorov nominovať vás na moderátorský post jedného z pilierov dramaturgie festivalu?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- Prekvapila. Aj preto som si nechal čas na rozmyslenie. Prebrať tento post po profesorovi Štefkovi, ktorý bol desať ročníkov moderátorom Kritických platforiem a viedol ich s veľkou nonšalanciou, nebolo jednoduché. Ale možno naozaj nastal čas na zmenu nielen preto, že pán Štefko sám chcel svoju pozíciu prepustiť iným, ale aj preto, že sme po skončení Kritických platforiem v minulom roku na podnet riaditeľky festivalu Moniky Michnovej hovorili aj o tom, ako ich inovovať. Na ponuku som prikývol.

SkryťVypnúť reklamu

Čo vás na tom lákalo?

- Povedal som si, že tak ako som bol vyrývačný, dokonca aj kritický k spôsobu, ako Kritické platformy profesor Štefko viedol, tak teraz som pochopil, že je tu šanca robiť diskusiu tak, ako som ju si vysníval.

A ako ste si ju vysnívali?

- Prvou z vecí, ktoré bolo treba v rámci hodnotení predstavení podľa môjho názoru odbúrať, bolo presvedčenie, že o inscenáciách majú hovoriť len diváci a kritici. Mojou ambíciou je, aby sa do debaty zapájali viac tvorcovia divadla. Sú integrálnou súčasťou diela, ktoré vidíme na javisku a hoci oni majú miestami pocit, že za nich hovorí najlepšie a dostatočne a už nemajú dôvod niečo k tomu pridávať, ja si myslím opak. Ich názor v Kritickej platforme je dôležitý. A rovnako je dôležité, aby aj kritici nemali až prehnanú pokoru pred prácou tvorcov. Ak to neprekonajú, naše debaty nemajú význam. Neposunú tvorbu v divadle ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Darí sa to?

- Snažíme sa. Nejde všetko naraz, ale snažím sa, aby v debate dostali priestor všetci, aby to malo šťavu, nebolo to únavné a prinieslo mnoho názorov na videné inscenácie.

Ako sa cítite v pozícii moderátora? Lepšie, resp. inak ako v pozícii radového účastníka Kritickej platformy?

- Je to iné. V minulých ročníkoch som si užíval diskusiu, bavilo ma mať názor akoby z druhej strany. Hoci aj konflikný, aby som rozprúdil debatu. Teraz som v pozícii, že nemôžem diskusiu nakopávať, ale skôr vyvažovať. Kedysi bol pre mňa festival a diskusia o dynamike, teraz si užívam skôr pocit zodpovednosti za to, ako diskusia prebieha.

Otázka laika: Ako sa moderátor Kritickej platformy pripravuje?

- Svedomito. Inscenácie musím vidieť, naštudovať si informácie o tvorcoch, načítať si, čo sa o nich popísalo. Pred festivalom som videl len asi tretinu inscenácii, teraz sedím v hľadisku na takmer každej z nich. Je to náročné časovo i na sústredenie.

SkryťVypnúť reklamu

Ste spokojný s účasťou ľudí na Kritickej platforme?

- Áno. Kritická platforma bol dobrý nápad tvorcov festivalu. Lebo nie je pravda, že tvorcovia nechcú počuť kritiku. Možno to občas deklarujú, ale v skutočnosti sú zvedaví na to, čo na ich prácu hovoria kritici či diváci. A keď aj neprídu priamo na diskusiu, som presvedčený o tom, že si ju pozrú na internete. Po prvý raz je to možné hneď aj nie až zo záznamu, ktorý sa zverejňoval niekedy na jeseň.

Je Kritická platforma len fenoménom martinského festivalu? Alebo podobne sa k potrebe hodnotiť inscenácie stavajú aj na iných festivaloch?

- Nechcem zavádzať, ale takto kontinuálne ako to robí Martine, to asi nerobí nikto na Slovensku. Sú festivaly, kde sa o to pokúšajú, ale tak ako na Dotykoch a spojeniach, kde je Kritická platforma jedným z pilierov programu, sa to nezopakovalo nikde na Slovensku. V tom je Martin unikátny.

V čase, keď sa s festivalom začínalo a formoval sa aj jeho program, zaradenie Kritickej platformy sa obhajovalo tým, že tvorcovia divadla nemajú inde možnosť analyzovať predstavenia a hovoriť o divadle. Navyše, na ploche jedného týždňa. Potvrdila sa za tie roky potreba hodnotenia inscenácií?

- Určite. O divadle sa určite hovorí aj inde, na iných úrovniach. Ale takto spoločne – herci, režiséri, autori, dramaturgovia, výtvarníci či diváci – sa o divadle nehovorí nikde. Aj preto využívajú možnosť verejne povedať či obhájiť svoj názor. Tvorcovia by mali vedieť, čo si diváci o ich práci myslia a keďže Martin je divadelné mesto, možno tu otvoriť aj témy a otázky, ktoré sa tak často inde nerozoberajú. Príjemne ma prekvapuje hojná účasť študentov martinského konzervatória na debatách.

Takže nemáte pocit, že tie debaty sú samoúčelné, robené len pre čiarku v programe...?

- Nie, nemám ten pocit. A každodenné diskusie na platforme to potvrdzujú.

Možno povedať, že posúvajú kvalitu slovenského divadla?

- Dobrá otázka. No treba sa najskôr opýtať, čo je kvalita slovenského divadla. Nerád hovorím o jej posúvaní, lebo sa nedá merať. Ak máme teraz športovcov, ktorí donesú z olympiádu jednu zlatú a o desať rokov to bude sedem zlatých, tam sa to merať dá. Ale v umení to neplatí. Dôležité je, že sa pri analýzach predstavení otvárajú otázky, nad ktorými doteraz tvorcovia divadla neuvažovali, čo môže obohatiť ich budúcu prácu.

Aká je vlastne úroveň slovenského divadla? Napríklad v porovnaní s Európou...

- Nedá sa to jednoducho porovnať. To, čo u nás mnohokrát považujeme za bežnú vec, inde môžu prijať s nadšením. Nehovoril by som o tom, že sme slabší či lepší. Slovenské divadlo v zahraničí prekvapuje tým, že je emočnejšie, hráme srdcom. Kontext, ktorý vytvárame a prenesieme ho inde, môže i nemusí byť akceptovaný. A rovnako to platí o súboroch z iných krajín, ktoré hrajú u nás.

Čo chýba slovenskému divadlu?

- Častokrát chuť robiť s oduševnením veci, ktoré možno na prvý pohľad nie sú hraním na istotu. Viem, robí sa to aj z finančných dôvodov. Divadlá potrebujú hry, ktoré sú komerčne úspešné, a potom si môžu urobiť vec, ktorá je dobrá z iných pohľadov. Ja by som prijal, aby sa experimentovalo viac. Ale zase chápem aj tých divákov, ktorí avantgardu neberú.

Aký bol festival z tohto pohľadu?

- Mám pocit, že tu bolo viac experimentov. Čo je dobre, lebo sú to veci, o ktorých sa dá hovoriť, rozmýšľať o nich.

MATEJ MOŠKO

Divadelný kritik, člen redakcie časopisu MLOKi (Mladí o kultúre inak). Je to internetový časopis o kultúre, ktorý vznikol z iniciatívy mladých kritikov divadelného umenia, ktorým nestačí výsostne odborný prístup divadelnej obce, no odmietajú prispôsobovať svoje názory jednoduchosti populárnych kultúrnych periodík.

KRITICKÁ PLATFORMA

Je súčasťou pracovného programu festivalu Dotyky a spojenia. Ide o odborné hodnotenie vybraných inscenácií z predchádzajúceho dňa, ich reflexia, diskusia a konfrontácia s divadelnými tvorcami. Diskusia je otvorená pre verejnosť. Hodnotia sa na nej inscenácie hlavného programu a inscenácie pre deti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 66 545
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 186
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 794
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 662
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 173
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 029
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 162
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 244
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 513
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 78 459
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 825
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 259
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 891
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 314
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 754
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Veľkonočné sviatky sa nezadržateľne blížia a s nimi aj túžba po typických pokrmoch cez sladkého baránka, koláčiky, až po slané pochutiny.


Železničné priecestie bude týždeň uzavreté.

Cez priecestie neprejdete už 10. apríla.


Uvažujete nad kúpou nového auta? Tak práve teraz prichádza tá pravá chvíľa premeniť svoje myšlienky na činy.


Eliška Nosálová s Ľubomírom Paulovičom.

Divadelné soirée bude v sobotu.


  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 244
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 513
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 78 459
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 825
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 259
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 891
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 314
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 754
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?