Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Bol to pokus robiť diskusiu tak, ako som si ju vysníval

V minulých ročníkoch Martinského festivalu divadiel na Slovensku Dotyky a spojenia patril k najväčších „vrtákom“ Kritických platforiem. Hodnotenia predstavení mali aj preto šťavu, boli živé a dynamické, čo, ako tvrdí, bol jeho zámer. Chcel provokovať deba

Matej Moško (v strede) počas jednej z Kritických platforiem.Matej Moško (v strede) počas jednej z Kritických platforiem. (Zdroj: Braňo Konečný)

tu, nakopnúť ľudí, aby povedali svoj názor. Kritickú platformu minulotýždenných Dotykov a spojení už moderoval. Zmenilo to niečo na jeho prístupe k formovaniu jej obsahu? Matej Moško.

Prekvapila vám ponuka organizátorov nominovať vás na moderátorský post jedného z pilierov dramaturgie festivalu?

- Prekvapila. Aj preto som si nechal čas na rozmyslenie. Prebrať tento post po profesorovi Štefkovi, ktorý bol desať ročníkov moderátorom Kritických platforiem a viedol ich s veľkou nonšalanciou, nebolo jednoduché. Ale možno naozaj nastal čas na zmenu nielen preto, že pán Štefko sám chcel svoju pozíciu prepustiť iným, ale aj preto, že sme po skončení Kritických platforiem v minulom roku na podnet riaditeľky festivalu Moniky Michnovej hovorili aj o tom, ako ich inovovať. Na ponuku som prikývol.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo vás na tom lákalo?

- Povedal som si, že tak ako som bol vyrývačný, dokonca aj kritický k spôsobu, ako Kritické platformy profesor Štefko viedol, tak teraz som pochopil, že je tu šanca robiť diskusiu tak, ako som ju si vysníval.

A ako ste si ju vysnívali?

- Prvou z vecí, ktoré bolo treba v rámci hodnotení predstavení podľa môjho názoru odbúrať, bolo presvedčenie, že o inscenáciách majú hovoriť len diváci a kritici. Mojou ambíciou je, aby sa do debaty zapájali viac tvorcovia divadla. Sú integrálnou súčasťou diela, ktoré vidíme na javisku a hoci oni majú miestami pocit, že za nich hovorí najlepšie a dostatočne a už nemajú dôvod niečo k tomu pridávať, ja si myslím opak. Ich názor v Kritickej platforme je dôležitý. A rovnako je dôležité, aby aj kritici nemali až prehnanú pokoru pred prácou tvorcov. Ak to neprekonajú, naše debaty nemajú význam. Neposunú tvorbu v divadle ďalej.

Skryť Vypnúť reklamu

Darí sa to?

- Snažíme sa. Nejde všetko naraz, ale snažím sa, aby v debate dostali priestor všetci, aby to malo šťavu, nebolo to únavné a prinieslo mnoho názorov na videné inscenácie.

Ako sa cítite v pozícii moderátora? Lepšie, resp. inak ako v pozícii radového účastníka Kritickej platformy?

- Je to iné. V minulých ročníkoch som si užíval diskusiu, bavilo ma mať názor akoby z druhej strany. Hoci aj konflikný, aby som rozprúdil debatu. Teraz som v pozícii, že nemôžem diskusiu nakopávať, ale skôr vyvažovať. Kedysi bol pre mňa festival a diskusia o dynamike, teraz si užívam skôr pocit zodpovednosti za to, ako diskusia prebieha.

Otázka laika: Ako sa moderátor Kritickej platformy pripravuje?

- Svedomito. Inscenácie musím vidieť, naštudovať si informácie o tvorcoch, načítať si, čo sa o nich popísalo. Pred festivalom som videl len asi tretinu inscenácii, teraz sedím v hľadisku na takmer každej z nich. Je to náročné časovo i na sústredenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Ste spokojný s účasťou ľudí na Kritickej platforme?

- Áno. Kritická platforma bol dobrý nápad tvorcov festivalu. Lebo nie je pravda, že tvorcovia nechcú počuť kritiku. Možno to občas deklarujú, ale v skutočnosti sú zvedaví na to, čo na ich prácu hovoria kritici či diváci. A keď aj neprídu priamo na diskusiu, som presvedčený o tom, že si ju pozrú na internete. Po prvý raz je to možné hneď aj nie až zo záznamu, ktorý sa zverejňoval niekedy na jeseň.

Je Kritická platforma len fenoménom martinského festivalu? Alebo podobne sa k potrebe hodnotiť inscenácie stavajú aj na iných festivaloch?

- Nechcem zavádzať, ale takto kontinuálne ako to robí Martine, to asi nerobí nikto na Slovensku. Sú festivaly, kde sa o to pokúšajú, ale tak ako na Dotykoch a spojeniach, kde je Kritická platforma jedným z pilierov programu, sa to nezopakovalo nikde na Slovensku. V tom je Martin unikátny.

V čase, keď sa s festivalom začínalo a formoval sa aj jeho program, zaradenie Kritickej platformy sa obhajovalo tým, že tvorcovia divadla nemajú inde možnosť analyzovať predstavenia a hovoriť o divadle. Navyše, na ploche jedného týždňa. Potvrdila sa za tie roky potreba hodnotenia inscenácií?

- Určite. O divadle sa určite hovorí aj inde, na iných úrovniach. Ale takto spoločne – herci, režiséri, autori, dramaturgovia, výtvarníci či diváci – sa o divadle nehovorí nikde. Aj preto využívajú možnosť verejne povedať či obhájiť svoj názor. Tvorcovia by mali vedieť, čo si diváci o ich práci myslia a keďže Martin je divadelné mesto, možno tu otvoriť aj témy a otázky, ktoré sa tak často inde nerozoberajú. Príjemne ma prekvapuje hojná účasť študentov martinského konzervatória na debatách.

Takže nemáte pocit, že tie debaty sú samoúčelné, robené len pre čiarku v programe...?

- Nie, nemám ten pocit. A každodenné diskusie na platforme to potvrdzujú.

Možno povedať, že posúvajú kvalitu slovenského divadla?

- Dobrá otázka. No treba sa najskôr opýtať, čo je kvalita slovenského divadla. Nerád hovorím o jej posúvaní, lebo sa nedá merať. Ak máme teraz športovcov, ktorí donesú z olympiádu jednu zlatú a o desať rokov to bude sedem zlatých, tam sa to merať dá. Ale v umení to neplatí. Dôležité je, že sa pri analýzach predstavení otvárajú otázky, nad ktorými doteraz tvorcovia divadla neuvažovali, čo môže obohatiť ich budúcu prácu.

Aká je vlastne úroveň slovenského divadla? Napríklad v porovnaní s Európou...

- Nedá sa to jednoducho porovnať. To, čo u nás mnohokrát považujeme za bežnú vec, inde môžu prijať s nadšením. Nehovoril by som o tom, že sme slabší či lepší. Slovenské divadlo v zahraničí prekvapuje tým, že je emočnejšie, hráme srdcom. Kontext, ktorý vytvárame a prenesieme ho inde, môže i nemusí byť akceptovaný. A rovnako to platí o súboroch z iných krajín, ktoré hrajú u nás.

Čo chýba slovenskému divadlu?

- Častokrát chuť robiť s oduševnením veci, ktoré možno na prvý pohľad nie sú hraním na istotu. Viem, robí sa to aj z finančných dôvodov. Divadlá potrebujú hry, ktoré sú komerčne úspešné, a potom si môžu urobiť vec, ktorá je dobrá z iných pohľadov. Ja by som prijal, aby sa experimentovalo viac. Ale zase chápem aj tých divákov, ktorí avantgardu neberú.

Aký bol festival z tohto pohľadu?

- Mám pocit, že tu bolo viac experimentov. Čo je dobre, lebo sú to veci, o ktorých sa dá hovoriť, rozmýšľať o nich.

MATEJ MOŠKO

Divadelný kritik, člen redakcie časopisu MLOKi (Mladí o kultúre inak). Je to internetový časopis o kultúre, ktorý vznikol z iniciatívy mladých kritikov divadelného umenia, ktorým nestačí výsostne odborný prístup divadelnej obce, no odmietajú prispôsobovať svoje názory jednoduchosti populárnych kultúrnych periodík.

KRITICKÁ PLATFORMA

Je súčasťou pracovného programu festivalu Dotyky a spojenia. Ide o odborné hodnotenie vybraných inscenácií z predchádzajúceho dňa, ich reflexia, diskusia a konfrontácia s divadelnými tvorcami. Diskusia je otvorená pre verejnosť. Hodnotia sa na nej inscenácie hlavného programu a inscenácie pre deti.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  9. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  10. Bezbariérové vozidlo
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 883
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 854
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 14 736
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 587
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 676
  6. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 11 367
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 586
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 540
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 365
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 133
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Futbalová jeseň má zatiaľ otvorený koniec

Teoreticky je možné, že niekoľko futbalových zápasov prvej a druhej triedy by sa ešte tento rok mohlo odohrať. Či to situácia dovolí, je veľmi ťažké odhadovať.

Futbalové súťaže sú v našom regióne prerušené.

Tešia sa novej knižničke

Drevené knižné búdky sú obľúbené už aj v obciach.

Starosta Trebostova chce pri knižničke vybudovať čitáreň v parku.

List čitateľky: Pomôžte, už si nevieme dať rady

Žiaľ, po večeroch sa tu občas vo veľkom pije, schádzajú sa tu skupinky mladistvých a bezdomovcov, po ktorých ostáva každý deň neskutočné množstvo odpadkov.

Ilustračné foto.

Turčania takmer týždeň zápasili s povodňami

V Turčianskych Tepliciach sa liala voda z polí od Dolnej Štubne, na Dubovom museli pre zaliatu cestu meniť dopravné značenie, v Blažovciach živel ohrozoval príbytky, v Rakove ratovali gazdovstvá a v Košťanoch sa rieka Turiec vyliala na rozsiahle územia.

Aj v Blažovciach sa už chystali vrecia s pieskom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vojaci kontrolujú miesta určené na testovanie Oravcov

Samosprávy musia do piatka rána pripraviť priestory, kde sa uskutočnia odbery. Oravcov budú testovať trikrát.

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

V nemocnici v Čadci zomrel pacient na COVID-19

Čadca je červeným okresom, Kysucké Nové Mesto ostáva oranžovým.

Už ste čítali?