Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Bol to pokus robiť diskusiu tak, ako som si ju vysníval

V minulých ročníkoch Martinského festivalu divadiel na Slovensku Dotyky a spojenia patril k najväčších „vrtákom“ Kritických platforiem. Hodnotenia predstavení mali aj preto šťavu, boli živé a dynamické, čo, ako tvrdí, bol jeho zámer. Chcel provokovať deba

Matej Moško (v strede) počas jednej z Kritických platforiem.Matej Moško (v strede) počas jednej z Kritických platforiem. (Zdroj: Braňo Konečný)

tu, nakopnúť ľudí, aby povedali svoj názor. Kritickú platformu minulotýždenných Dotykov a spojení už moderoval. Zmenilo to niečo na jeho prístupe k formovaniu jej obsahu? Matej Moško.

Prekvapila vám ponuka organizátorov nominovať vás na moderátorský post jedného z pilierov dramaturgie festivalu?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- Prekvapila. Aj preto som si nechal čas na rozmyslenie. Prebrať tento post po profesorovi Štefkovi, ktorý bol desať ročníkov moderátorom Kritických platforiem a viedol ich s veľkou nonšalanciou, nebolo jednoduché. Ale možno naozaj nastal čas na zmenu nielen preto, že pán Štefko sám chcel svoju pozíciu prepustiť iným, ale aj preto, že sme po skončení Kritických platforiem v minulom roku na podnet riaditeľky festivalu Moniky Michnovej hovorili aj o tom, ako ich inovovať. Na ponuku som prikývol.

SkryťVypnúť reklamu

Čo vás na tom lákalo?

- Povedal som si, že tak ako som bol vyrývačný, dokonca aj kritický k spôsobu, ako Kritické platformy profesor Štefko viedol, tak teraz som pochopil, že je tu šanca robiť diskusiu tak, ako som ju si vysníval.

A ako ste si ju vysnívali?

- Prvou z vecí, ktoré bolo treba v rámci hodnotení predstavení podľa môjho názoru odbúrať, bolo presvedčenie, že o inscenáciách majú hovoriť len diváci a kritici. Mojou ambíciou je, aby sa do debaty zapájali viac tvorcovia divadla. Sú integrálnou súčasťou diela, ktoré vidíme na javisku a hoci oni majú miestami pocit, že za nich hovorí najlepšie a dostatočne a už nemajú dôvod niečo k tomu pridávať, ja si myslím opak. Ich názor v Kritickej platforme je dôležitý. A rovnako je dôležité, aby aj kritici nemali až prehnanú pokoru pred prácou tvorcov. Ak to neprekonajú, naše debaty nemajú význam. Neposunú tvorbu v divadle ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Darí sa to?

- Snažíme sa. Nejde všetko naraz, ale snažím sa, aby v debate dostali priestor všetci, aby to malo šťavu, nebolo to únavné a prinieslo mnoho názorov na videné inscenácie.

Ako sa cítite v pozícii moderátora? Lepšie, resp. inak ako v pozícii radového účastníka Kritickej platformy?

- Je to iné. V minulých ročníkoch som si užíval diskusiu, bavilo ma mať názor akoby z druhej strany. Hoci aj konflikný, aby som rozprúdil debatu. Teraz som v pozícii, že nemôžem diskusiu nakopávať, ale skôr vyvažovať. Kedysi bol pre mňa festival a diskusia o dynamike, teraz si užívam skôr pocit zodpovednosti za to, ako diskusia prebieha.

Otázka laika: Ako sa moderátor Kritickej platformy pripravuje?

- Svedomito. Inscenácie musím vidieť, naštudovať si informácie o tvorcoch, načítať si, čo sa o nich popísalo. Pred festivalom som videl len asi tretinu inscenácii, teraz sedím v hľadisku na takmer každej z nich. Je to náročné časovo i na sústredenie.

SkryťVypnúť reklamu

Ste spokojný s účasťou ľudí na Kritickej platforme?

- Áno. Kritická platforma bol dobrý nápad tvorcov festivalu. Lebo nie je pravda, že tvorcovia nechcú počuť kritiku. Možno to občas deklarujú, ale v skutočnosti sú zvedaví na to, čo na ich prácu hovoria kritici či diváci. A keď aj neprídu priamo na diskusiu, som presvedčený o tom, že si ju pozrú na internete. Po prvý raz je to možné hneď aj nie až zo záznamu, ktorý sa zverejňoval niekedy na jeseň.

Je Kritická platforma len fenoménom martinského festivalu? Alebo podobne sa k potrebe hodnotiť inscenácie stavajú aj na iných festivaloch?

- Nechcem zavádzať, ale takto kontinuálne ako to robí Martine, to asi nerobí nikto na Slovensku. Sú festivaly, kde sa o to pokúšajú, ale tak ako na Dotykoch a spojeniach, kde je Kritická platforma jedným z pilierov programu, sa to nezopakovalo nikde na Slovensku. V tom je Martin unikátny.

V čase, keď sa s festivalom začínalo a formoval sa aj jeho program, zaradenie Kritickej platformy sa obhajovalo tým, že tvorcovia divadla nemajú inde možnosť analyzovať predstavenia a hovoriť o divadle. Navyše, na ploche jedného týždňa. Potvrdila sa za tie roky potreba hodnotenia inscenácií?

- Určite. O divadle sa určite hovorí aj inde, na iných úrovniach. Ale takto spoločne – herci, režiséri, autori, dramaturgovia, výtvarníci či diváci – sa o divadle nehovorí nikde. Aj preto využívajú možnosť verejne povedať či obhájiť svoj názor. Tvorcovia by mali vedieť, čo si diváci o ich práci myslia a keďže Martin je divadelné mesto, možno tu otvoriť aj témy a otázky, ktoré sa tak často inde nerozoberajú. Príjemne ma prekvapuje hojná účasť študentov martinského konzervatória na debatách.

Takže nemáte pocit, že tie debaty sú samoúčelné, robené len pre čiarku v programe...?

- Nie, nemám ten pocit. A každodenné diskusie na platforme to potvrdzujú.

Možno povedať, že posúvajú kvalitu slovenského divadla?

- Dobrá otázka. No treba sa najskôr opýtať, čo je kvalita slovenského divadla. Nerád hovorím o jej posúvaní, lebo sa nedá merať. Ak máme teraz športovcov, ktorí donesú z olympiádu jednu zlatú a o desať rokov to bude sedem zlatých, tam sa to merať dá. Ale v umení to neplatí. Dôležité je, že sa pri analýzach predstavení otvárajú otázky, nad ktorými doteraz tvorcovia divadla neuvažovali, čo môže obohatiť ich budúcu prácu.

Aká je vlastne úroveň slovenského divadla? Napríklad v porovnaní s Európou...

- Nedá sa to jednoducho porovnať. To, čo u nás mnohokrát považujeme za bežnú vec, inde môžu prijať s nadšením. Nehovoril by som o tom, že sme slabší či lepší. Slovenské divadlo v zahraničí prekvapuje tým, že je emočnejšie, hráme srdcom. Kontext, ktorý vytvárame a prenesieme ho inde, môže i nemusí byť akceptovaný. A rovnako to platí o súboroch z iných krajín, ktoré hrajú u nás.

Čo chýba slovenskému divadlu?

- Častokrát chuť robiť s oduševnením veci, ktoré možno na prvý pohľad nie sú hraním na istotu. Viem, robí sa to aj z finančných dôvodov. Divadlá potrebujú hry, ktoré sú komerčne úspešné, a potom si môžu urobiť vec, ktorá je dobrá z iných pohľadov. Ja by som prijal, aby sa experimentovalo viac. Ale zase chápem aj tých divákov, ktorí avantgardu neberú.

Aký bol festival z tohto pohľadu?

- Mám pocit, že tu bolo viac experimentov. Čo je dobre, lebo sú to veci, o ktorých sa dá hovoriť, rozmýšľať o nich.

MATEJ MOŠKO

Divadelný kritik, člen redakcie časopisu MLOKi (Mladí o kultúre inak). Je to internetový časopis o kultúre, ktorý vznikol z iniciatívy mladých kritikov divadelného umenia, ktorým nestačí výsostne odborný prístup divadelnej obce, no odmietajú prispôsobovať svoje názory jednoduchosti populárnych kultúrnych periodík.

KRITICKÁ PLATFORMA

Je súčasťou pracovného programu festivalu Dotyky a spojenia. Ide o odborné hodnotenie vybraných inscenácií z predchádzajúceho dňa, ich reflexia, diskusia a konfrontácia s divadelnými tvorcami. Diskusia je otvorená pre verejnosť. Hodnotia sa na nej inscenácie hlavného programu a inscenácie pre deti.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  4. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  2. Statute of limitations in consumer relations
  3. As prices rise, purchasing the right office is essential
  4. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  5. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  6. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  8. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 27 541
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 169
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 858
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 252
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 686
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 366
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 037
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 818

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Sen...
  2. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  3. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  4. Aliancia NIE RAKOVINE: Sviatok darovania #GivingTuesday
  5. Štefan Vidlár: Empatický lekár
  6. Viktor Pamula: Nové byty a zeleň v Spišskej Novej Vsi ?
  7. Jozef Javurek: Medzi nebom a zemou
  8. Richard Medal: Manuál 21 pomáha vychovávať občiansky rozhľadených mladých ľudí
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 325
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 12 432
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 083
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 5 150
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 301
  6. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 4 076
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 970
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 814
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Hádanky, hry a hlavolamy pre všetky zvedavé deti od päť do sedem rokov sú súčasťou zošita s názvom Tešíme sa do školy, ktorý vychádza na 32 stranách.


5 h
Vakcináciu booster dávkou zabezpečuje martinská nemocnica.

Očkovať sa dá v martinskej nemocnici aj u niektorých lekárov.


7 h
Boris Saitz pomohol tímu štyrmi gólmi.

Na Záhorí sa v sobotu diali veci.


24 h
Členom JDS v Kláštore pod Znievom prezentuje nové tituly vedúca miestnej knižnice Eva Dovičáková.

V Slovenskom Pravne cestu spevňuje oporný múr a v Turčianskych Tepliciach pomohli ľuďom v núdzi.


27. nov

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Sen...
  2. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  3. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  4. Aliancia NIE RAKOVINE: Sviatok darovania #GivingTuesday
  5. Štefan Vidlár: Empatický lekár
  6. Viktor Pamula: Nové byty a zeleň v Spišskej Novej Vsi ?
  7. Jozef Javurek: Medzi nebom a zemou
  8. Richard Medal: Manuál 21 pomáha vychovávať občiansky rozhľadených mladých ľudí
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 325
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 12 432
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 083
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 5 150
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 301
  6. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 4 076
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 970
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 814
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929

Už ste čítali?