Konečne sme sa kúska diaľnice dočkali aj v Turci

Úsek Dubná - Skala Turany je prvou časťou diaľnice prechádzajúcej Turcom, ktorú konečne sprístupnili motoristom. Vydýchli si tak najmä v Sučanoch a vo Vrútkach.

Po diaľnici prešli včera prvé autá.Po diaľnici prešli včera prvé autá. (Zdroj: AUTOR)

MARTIN. Po 16,4 km dlhom úseku Dubná Skala – Turany mali jazdiť autá už vlani v decembri. Nakoniec prvý z troch diaľničných úsekov prechádzajúcich Turcom sprístupnili motoristom s približne polročným sklzom. Najmä vo Vrútkach a Sučanoch zažili veľkú úľavu, pretože preťažená cesta I/18 im poriadne komplikovala život.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Radšej chodili cez Priekopu

„Samozrejme, že sa Vrútočanom uľaví. Sklz však podľa mňa nebol niekoľkomesačný, ale nekoľkoročný. V každej normálnej krajine by totiž tadiaľto autostráda už dávno viedla,“ krúti hlavou Vladimír Kadlec.

SkryťVypnúť reklamu

Naráža najmä na komplikácie spojené s preťaženým hlavným ťahom Bratislava – Košice, ktorý prechádzal západnou časťou mesta a podľa štatistík tadiaľ denne jazdilo viac ako 30-tisíc vozidiel. V poslednom období síce zlepšili situáciu odbočovacie pruhy, no dostať sa z vedľajšej na hlavnú cestu nebolo vôbec jednoduché.

„Už keď ste konečne odbočili, tak ste sa zas často vliekli v kolóne. Preto sa mi časovo viac oplatilo do Martina jazdiť cez Priekopu, aj keď je to odo mňa z domu dlhšia trasa,“ doplnil.

Teraz verí, že dopravné komplikácie na ceste vedúcej popod Partizánsky cintorín už nebudú na dennom poriadku.

„Keď sme už tak dlho čakali, tak sa hádam veci zásadnejším spôsobom zmenia k lepšiemu,“ vyslovil želanie.

Drzejší vyhráva

O pár kilometrov ďalej v Sučanoch sa borili s podobnými problémami. Prejsť z jednej strany cesty na druhú bola pre domácich sizyfovská úloha.

SkryťVypnúť reklamu

„Najmä v piatok keď ľudia cestovali na východ a v nedeľu, keď sa zas vracali späť, ste bez problémov na krajnici strávili aj päť minút. To vôbec nepreháňam,“ tvrdí sympatická Lenka.

Vo frekventovaných časoch, keď premávka poriadne zhustla, tak ľudia prechádzali cez cestu doslova, ako vedeli. Tým šťastnejším ohľaduplní vodiči zastavili a mohli rýchlo prebehnúť cez priechod pre chodcov. Ostatní, ak nechceli na okraji vozovky stráviť mladosť, však poriadne riskovali.

„Na drzovku skočili do cesty, a potom už len verili, že auto zabrzdí. Inak sa ale naozaj na druhú stranu nedalo dostať,“ hovorí.

Najlepšie sa chodcom v Sučanoch darilo, keď pri miestnom športovom dome zastala policajná hliadka.

„Akonáhle vodiči policajtov zbadali, púšťali ľudí cez priechody oveľa častejšie,“ pridala svoj postreh Lenka.

SkryťVypnúť reklamu

Tranzit sa presmeruje na diaľnicu

Otvorenie nového diaľničného úseku je dobrou správou aj pre Turčanov, ktorí cestu cez Sučany denne využívajú na to, aby sa dopravili do práce.

„Už sa nebudem musieť poobede strachovať, či zas nestvrdnem niekde v zápche,“ nechal sa počuť Milan Hrubec.

Presmerovanie tranzitnej dopravy na diaľnicu vítajú aj policajti. Veď len za posledného jeden a pol roka zaevidovali na približne 18 km dlhom úseku cesty I/18, ktorý sa teraz výrazne odbremenil, 39 dopravných nehôd, pri ktorých vyhasol jeden život, piati ľudia boli zranení ťažko a dvadsaťdva ľudí ľahko.

„Sme presvedčení, že nový diaľničný úsek výrazným spôsobom prispeje k zlepšeniu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky na súbežne vedenej ceste prvej triedy I/18,“ povedala žilinská policajná hovorkyňa Jana Balogová.

Viac pozitív ako negatív

Diaľnica by mohla pomôcť zvýšiť i podnikateľskú aktivitu v regióne. Takýto scenár sa pred pár rokmi odohral napríklad v Považskej Bystrici.

„Keď sa mesto napojilo na diaľnicu, veľa firiem si tam začalo budovať svoje strediská,“ použil príklad Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Na druhej strane straty na tržbách budú pravdepodobne rátať v reštauračných zariadeniach či benzínových pumpách v blízkosti doteraz frekventovanej cesty prvej triedy.

„Diaľničný úsek však prinesie celému regiónu viac pozitív ako negatív,“ zhrnul Kajánek.

Úsek Dubná Skala – Turany je prvou odovzdanou časťou diaľnice, vedúcou cez Turiec. V decembri 2019 by malo definitívne diaľnicou spojiť Martin s Bratislavou dobudovanie úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Smerom na východ je to už oveľa horšie. Úsek Turany – Hubová totiž vďaka známym problémom dodnes nepozná ani svoje presné trasovanie.

PLUSY ÚSEKU D1 DUBNÁ SKALA - TURANY

- Po sprevádzkovaní úseku sa očakáva, že z cesty I/18 sa na diaľnicu presunie až 80 percent súčasnej dopravy. Na doteraz využívanej súbežnej ceste tak zostane približne 20 percent dopravy.

- Osobné auto pri použití cesty I/18 prejde úsek priemernou rýchlosťou 58 km/h, pričom na D1 sa mu priemerka zvýši až na 120 km/h. Diaľkový autobus jazdí starou trasou v priemere 50 km/h a pri použití novej alternatívy to bude až 90 km/h.

- Priemerná spotreba osobného benzínového vozidla na ceste I. triedy je približne 8,5 litra na 100 km a na diaľnici 7,5 l/100 km. Pri dieselových motoroch je to na ceste I. triedy približne 5,5 l/100km a na diaľnici 5,0 l/100 km.

- Nový úsek diaľnice D 1 Dubná Skala – Turany meria 16,4 km a súbežná cesta prvej triedy má dĺžku 17,3 km. Motoristi si tu najmä vďaka vyššej rýchlosti skrátia čas cesty v priemerne o 10 minút.

- Výskumný ústav dopravný odhaduje, že nový úsek diaľnice ročne ušetrí 26,5 milióna eur.

ZDROJ: VÚD ŽILINA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  8. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  1. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  2. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  3. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  4. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  5. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 10 024
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 939
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 795
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 7 955
  5. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 553
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 6 154
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 397
  8. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 1 949
  1. Lucia Kleštincová: Spojili sa z troch krajín, aby oslávili 40 rokov Schengenu spoločným piknikom na mieste bývalej železnej opony
  2. Dagmar Szabó: „Pretože som ich matka“ Príbeh úteku, odvahy a zápasu proti systému, ktorý nepočúva deti
  3. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad
  4. Dušan Koniar: Obujem si kanady a dupnem si do vlády
  5. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  6. František Kukura: Dekontaminujme Slovensko. Politiku treba najprv vyčistiť, až potom reštartovať.
  7. Štefan Šturdzík: Thessaloniki - Solún.
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 13
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 550
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 689
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 043
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 118
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 661
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 830
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 038
  8. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 6 828
  1. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  2. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  3. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  4. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  5. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  6. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  7. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  8. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Takto vyzerala voda v bazéne v sobotu 7. júna.

Ľudia sa teraz na plavárni nemusia obávať o svoje zdravie, vraví hygiena.


Ilustračná fotografia.

V bezplatnej právnej poradni advokáti odpovedajú na čitateľské otázky.


Na výborného človeka sa nedá zabudnúť.


Katarína Tomášová

Slovensko je aktuálne centrom európskeho futbalu, pod Tatrami sa koná do 28. júna šampionát UEFA U21 EURO 2025


  1. Lucia Kleštincová: Spojili sa z troch krajín, aby oslávili 40 rokov Schengenu spoločným piknikom na mieste bývalej železnej opony
  2. Dagmar Szabó: „Pretože som ich matka“ Príbeh úteku, odvahy a zápasu proti systému, ktorý nepočúva deti
  3. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad
  4. Dušan Koniar: Obujem si kanady a dupnem si do vlády
  5. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  6. František Kukura: Dekontaminujme Slovensko. Politiku treba najprv vyčistiť, až potom reštartovať.
  7. Štefan Šturdzík: Thessaloniki - Solún.
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 13
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 550
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 689
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 043
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 118
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 661
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 830
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 038
  8. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 6 828
  1. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  2. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  3. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  4. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  5. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  6. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  7. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  8. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu

Už ste čítali?