az.
MARTIN. Mária Galandová mala obrazmi vyzdobený byt ako spomienku na milovaného manžela. Časom a vplyvom meniacich sa podmienok plátna stratili pôvodnú farebnosť a začali zvetrávať. Aby bola prezentácia diel M. Galandu dôstojná, bola potrebná ich očista a reštaurovanie. Tie mali obrazom vrátiť ich pôvodnú farebnosť.
S reštaurátorskými prácami v Turčianskej galérii začali už v roku 2013. Cieľom projektu, ktorý finančne podporilo aj ministerstvo kultúry, bolo odborné ošetrenie a reštaurovanie štyroch diel Mikuláša Galandu (Pijani, Drevorubači, Stromy pri Turčianskych Tepliciach, Ružový šašo), ktoré boli súčasťou stálej expozície Turčianskej galérie. V snahe prispieť k skvalitneniu a vizuálnemu zatraktívneniu prezentácie vystavovaných diel a budovaniu individuálneho imidžu Turčianskej galérie pokračovali na tomto pracovisku v očiste aj v roku 2014 a z tých istých zdrojov sa zreštaurovalo ďalších päť diel M. Galandu (Pastorále, Maliar, Češúca sa, Básnik, Ruže).
Aj v roku 2015 galéria získala financie na reštaurovanie ďalších piatich diel Mikuláša Galandu. Raritou bude fakt, že galéria bude vedieť ponúknuť návštevníkom aj pohľad na zreštaurovaný rub obrazu, teda reštaurovať sa bude vlastne šesť diel.
Ide o dielo Súmrak. Reštaurátorka Erika Benická ho bude čistiť mechanicky a chemicky z lícnej aj rubovej strany. Upevní uvoľnené vrstvy maľby glejovým roztokom. Plátno sníme z pôvodného podrámu, vypne ho na špeciálny pomocný španovací rám na hodváb, a potom bude nasledovať veľa drobných úkonov, ktoré ukážu možné premaľby a odhalia príbeh vzniku diela.
Podobne bude postupovať aj pri ostatných dielach, ktoré sú v súčasnosti na výstave a čakajú na svoj ozdravný proces.
Očista a reštaurovanie bude teda významný počin návratu k pôvodnej farebnosti a hmotnej podstate diela. Prax je taká, že očistený a zreštaurovaný obraz sa vráti do pôvodného rámu. Ak nie je starý rám veľmi poškodený, je to výhra. Je svedkom doby vzniku diela. Reštaurovanie rámu je finančne veľmi nákladné, no pri obraze Mikuláša Galandu galéria pristúpila aj k jeho reštaurovaniu, pretože samotný rám je súčasťou obrazu a autor ho farebne k dielu doladil. Galéria tak chce prispieť k estetickejšiemu zážitku návštevníka pri pohľade na diela Mikuláša Galandu.
Autor: Viera Babjaková