Počas výstavby diaľničných mostov nedávno otvoreného diaľničného úseku D1 Dubná Skala – Turany bola na Slovensku prvýkrát použitá špeciálna technológia. Taká, ktorá sa osvedčila vo Francúzsku na izolovanie mostoviek na mostoch Millau (65 000 m2), Maine (11 000 m2) či Viaduc de l'Anguienne (5 200 m2).
MARTIN. Nedávno otvorený martinský diaľničný úsek má raritu – po prvý raz bola práve na ňom v rámci Slovenska použitá špeciálna technológia na izolovanie mostoviek. Ide o automat na natavovanie izolácie, ktorým sa doteraz aplikovalo viac ako pol milióna m2 hydroizolácií na mostoch v Európe. Osvedčila sa aj vo Francúzsku na izolovanie mostoviek na mostoch Millau (65 000 m2), Maine (11 000 m2) či Viaduc de l'Anguienne (5 200 m2).
„V oblasti hydroizolácií sa snažíme prinášať na slovenský trh nové materiály aj aplikačné novinky. Jednou z nich je uvedený stroj na natavovanie asfaltovaného pása Supermost,“ vysvetlil Rastislav Šmehyl, obchodný riaditeľ spoločnosti Icopal.
Stroj ušetril stavbárom čas
Termíny výstavby diaľničných mostov na úseku D1 Dubná Skala – Turany súrili a aplikácia izolácie automatickým strojom výrazne ušetrila stavbárom čas aj peniaze. Pred začiatkom zhotovenia izolačného systému s názvom Supermost 2 musela byť na vopred pripravenom povrchu mostovky aplikovaná pečatiaca vrstva z epoxidovej živice. Na takto pripravený podklad sa následne strojom natavila hydroizolácia. „Išlo o5,5 mmhrubý asfaltovaný pás vyrobený zo zmesi asfaltov modifikovaných elastomérmi s minerálnym plnivom, s nosnou vložkou z polyesterového vlákna s vysokou rozťažnosťou,“ vysvetlil R. Šmehyl.
Asfaltovaný pás natavoval na povrch mostovky špeciálny stroj obsluhovaný prostredníctvom dvoj- až trojčlennej posádky. Ten umožňuje použitie jumbo rolí asfaltovaného pása.
Vyššia kvalita natavenia pásov
Na diaľničnom moste stroj natavoval asfaltovaný pás čistým propánom, a to rovnomerne po celej jeho šírke a dĺžke. Použitie automatu skrátilo čas prác a výrazne znížilo počet ľudí potrebných na stavenisku. Stroj rovnomerne roztaví asfaltovaný pás v celej ploche pomocou siedmich horákov. K lepšiemu spojeniu hydroizolácie k podkladu slúžia dva nezávislé prítlačné valce, ktoré sú súčasťou stroja a skladajú sa z 23 nezávislých valčekov. Tie rovnomerne valcujú, a tým pritláčajú celú natavovanú plochu asfaltovaného pásu k podkladu. Vzniká dokonalé a rovnomerné spojenie bez možnosti vzniku zle nataveného pása ľudským faktorom.
„Asfaltovaný pás Supermost, ktorý sa natavuje strojom alebo ručne, zvyšuje kvalitu mostov, predlžuje ich životnosť a šetrí finančné prostriedky,“ vysvetlil Šmehyl. Pás na báze SBS modifikácie disponuje rozmerovou stabilitou, odolnosťou proti stlačeniu, ale aj výbornou priľnavosťou a vodotesnosťou. Dokáže odolávať vysokým aj nízkym teplotám, znáša extrémne mechanické zaťaženie i pôsobenie agresívnych chemických látok používaných pri zabezpečovaní údržby a zjazdnosti ciest.
Autor: Oľga Glušíková