STREČNO. Pracovníci Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra zaznamenali výrazný posun trhliny na brale pod hradom Strečno.
Stav je teraz dosť vážny
„Otvorenie trhliny a jeho progresívny charakter naznačuje, že dochádza k zníženiu účinnosti starých kotiev spevňujúcich tento blok do takej miery, že nestačia prenášať napätia vyvolané jeho tiažou. Znamená to, že prestávajú plniť stabilizačnú funkciu,“ povedala Alena Klukanová, námestníčka riaditeľa Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra.
Monitoring medzi skalným blokom a hradným bralom vykonáva ústav štyrikrát ročne pomocou inštalovaného opticko-mechanického dilatometra. Schopný je zaznamenať hodnoty posunov skalného bloku v horizontálnej a aj vertikálnej rovine.
„Výsledky meraní ukazujú na vážny stav, pretože hrozí odtrhnutie skalného previsu veľkých rozmerov a jeho zrútenie na frekventovanú komunikáciu I. triedy pod skalným bralom,“ opisuje katastrofický scenár Alena Klukanová.
Otváranie trhliny sa zrýchlilo
Napriek kolísaniu hodnôt spôsobovaných sezónnymi zmenami teploty, dosiahlo v roku 2014 celkové otvorenie trhliny už 4,414 milimetra.
„V posledných dvoch rokoch sa otváranie poruchy zrýchlilo a za toto obdobie narástlo až o 1,326 milimetra. V priestore sa skalný previs odkláňa od hradného brala a pozvoľne klesá,“ dodala Klukanová.
Monitoring brala pod hradom Strečno je súčasťou monitoringu všetkých nebezpečných úsekov na Slovensku. „Posledné výsledky, ktoré nám predložil Ústav Dionýza Štúra hovorí, že dochádza k väčším posunom, ako sa predpokladalo,“ povedal Juraj Blanár, predseda Žilinského samosprávneho kraja.
Ďalej pokračoval, že z tohto dôvodu okresný úrad zvolal krízový štáb, ktorý sa touto situáciou zaoberal.
„Spoločne s krízovým štábom sme prijali opatrenia na to, aby sme predstavili nejaké postupy a kroky na sanáciu vzniknutého stavu.“
Riešenie úrady predložia v septembri
Župa zafinancovala spracovanie geologickej štúdie, ktorá sa v súčasnosti vykonáva.
„Som veľmi rád, že aj vláda Slovenskej republiky na jej výjazdovom zasadnutí v Ružomberku sa zaoberala touto situáciou a uložila ministerstvu životného prostredia a ministerstvu dopravy spoločne aj so Žilinským krajom úlohu v septembri predložiť správu s návrhom riešenia situácie,“ dodal Blanár.
Autor: Jana Solánska