MARTIN. Medzi trojicu slovenských gymnázií s najlepšími výsledkami sa dostalo i Bilingválne gymnázium v Sučanoch. Podľa rebríčka, ktorý zostavil Inštitút pre ekonomické i sociálne reformy (INEKO), mu patrí tretie miesto. V rámci Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) sa škola prepracovala na najvyššiu priečku.
Dobrá je aj priemyslovka
Medzi strednými odbornými školami je v Turci podľa rebríčka najlepšia martinská priemyslovka (v rámci SR 32. miesto/ŽSK 3. miesto). V poradí základných škôl sa dokázala najvyššie vyšplhať ZŠ a MŠ A. Bernoláka (v rámci SR 60. miesto/ŽSK 6. miesto). Zatiaľ ide o čiastočné hodnotenie za tento rok. Inštitút ešte doplní ďalšie údaje a celkové výsledky so všetkými hodnotami by mali byť zverejnené na jeseň.
Pri základných školách sa do celkového hodnotenia započítavajú výsledky celonárodných testov (Testovanie 9) a mimoriadne výsledky žiakov vo vybraných súťažiach. Pri stredných odborných školách a gymnáziách je to externá časť a písomná forma internej časti maturít, mimoriadne výsledky žiakov a nezamestnanosť absolventov. Posledný ukazovateľ má v hodnotení SOŠ vyššiu váhu ako pri gymnáziách, pretože ich absolventi zväčša pokračujú v štúdiu na vysokých školách.
Nejde o rebríček kvality
Spoluautor projektu Matej Tunega vysvetľuje, že rebríček nehodnotí kvalitu školy komplexne, ale informuje o výsledkoch žiakov.
„Tieto údaje nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi, než je vzdelávací proces. Napríklad, rozdiely v sociálnom zázemí,“ pripomína.
Takisto neodzrkadľuje aké zručnosti a vedomosti škola v určitom období odovzdala žiakom, pretože neexistuje testovanie detí pri nástupe do školy či v piatom ročníku. Rebríček však môže byť dobrým pomocníkom pri výbere školy.
„Pre získanie presnejšieho obrazu by sa rodičia mali škôl pýtať ešte aj na ďalšie uplatnenie absolventov, či už v prijímaní na vyšší stupeň vzdelávania alebo pri vstupe na trh práce. Dôležité sú aj informácie o účasti študentov na rôznych súťažiach, o technickom vybavení alebo o štruktúre predmetov,“ radí analytik INEKO a dodáva, že zostavovanie rebríčka má tiež pritiahnuť záujem verejnosti k diskusii o kvalite škôl.
Podľa riaditeľa inštitútu vzdelávacej politiky Mateja Šiškoviča sú zverejnené informácie legitímne a naozaj môžu prispieť k lepšiemu rozhodovaniu pri výbere školy. Komplexne ale úroveň školy nehodnotia.
„Vychádzajú z údajov, ktoré dokážu poskytnúť len čiastočný obraz o výsledkoch žiakov a kvalite škôl,“ upozornil.
TURČIANSKE ŠKOLY PODĽA INEKO
Gymnázia
Bilingválne Sučany (v rámci SR 3./v rámci ŽSK 1.), Osemročné J. Lettricha Martin (28./4.), V.P. Tótha Martin (63./11.), J.C. Hronského Vrútky (135./18.), Spoj. škola – Gym. Turč. Teplice (162./21.).
Stredné odborné školy
Str. priemysel. škola Martin (v rámci SR 32./v rámci ŽSK 3.), Obchod. akadémia Martin (59./8.), Pedag. a soc. akadémia Turč. Teplice (69./11.), Spoj. škola - SOŠ stroj. Martin (236./29.), SOŠ dopravná Priekopa (285./37.), Spoj. škola – SOŠ. drev. Turany (356./50), SOŠ obchodu a služieb Jahodníky (362./51.).
Základné školy
A. Bernoláka MT (v rámci SR 60./v rámci ŽSK 6.), P. Mudroňa MT (112./13.), ZŠ Turany (181./27.), Čachovský rad Vrútky (274./42.), A. Dubčeka MT (313./52.), A. Stodolu MT (341./57.), Gorkého MT (542./100.), Hurbanova MT (548./101.), ZŠ Košťany (576./104.), ZŠ Sučany (577./105.), Školská Turč. Teplice (618./113.), ZŠ Benice (629./115.), Jahodnícka MT (680./123.), ZŠ Kláštor (760./133.), M. R. Štefánika Vrútky (762./134.).
* Do hodnotenia sa dostali iba tie školy, ktoré majú podľa kritérií dostatočný počet žiakov resp. absolventov.