Robotu asistentov učiteľa, ktorí pomáhajú pri práci so žiakmi so zdravotným znevýhodnením, si pedagógovia pochvaľujú. Štát v tomto roku ale nepokryl ani polovicu požadovaných úväzkov pre asistentov.
MARTIN. Školy, ktorých zriaďovateľom je martinská radnica, v tomto roku dostali peniaze na pokrytie 25 úväzkov pre asistentov učiteľa, ktorí pomáhajú pri práci so žiakmi so zdravotným znevýhodnením alebo s nadanými deťmi. Ministerstvo poslalo financie na necelú polovicu úväzkov, o ktoré školy žiadali.
Dotácie z rezervy
„Na ministerstvo školstva sme poslali žiadosť o 25 úväzkov na asistentov učiteľa. Štát nám poskytol peniaze na 11,5 úväzku,“ hovorí Katarína Tomášová, vedúca odboru spoločenských služieb martinského mestského úradu.
Zvyšných 13,5 úväzku sa zaplatilo z rezervy, ktorú si vytvorili samotné školy. Prostriedky z nej sa rozdeľujú po dohode jednotlivých riaditeľov.
„Keďže žiakov s poruchami učenia, správania či hyperaktívnych detí pribúda, podpora asistentov patrí medzi jednu z priorít, ktoré sa z rezervy financujú. Tento trend chceme zachovať aj do budúcnosti,“ vysvetlila vedúca odboru.
Prostriedky zo spomínaného balíka sa využívajú aj na financovanie 10,5 úväzku pre asistentov, ktorí pracujú so žiakmi so sociálne znevýhodneného prostredia.
„To už nemusia byť ľudia s pedagogickým vzdelaním, a preto je v tomto prípade aj dotácia o niečo nižšia,“ doplnila Katarína Tomášová.
Asistenti robia robotu dobre
V Základnej škole na Jahodníckej ulici v Martine majú 1,5 úväzku pre asistentov učiteľa pomáhajúcich pri práci so žiakmi so zdravotným znevýhodnením. Ich robotu si pedagógovia pochvaľujú.
„Vyučujúcemu vedia na hodine výrazným spôsobom pomôcť. Napríklad, ak dieťa kvôli zdravotnému znevýhodneniu pomalšie počíta, tak mu vďaka asistentovi vieme dopriať viac času na to, aby príklad zvládlo. Keby tam asistent nebol, úloha by zostala nedokončená, pretože ju žiak nestihol urobiť včas. Alebo by zvyšok triedy musel čakať, kým mu s výpočtom učiteľ pomôže,“ uviedla príklad z praxe riaditeľka školy Miriam Tvarožná.
V škole si pochvaľujú aj pomoc asistentov učiteľa pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Tí zas pomáhajú deťom zvládať aj iné ako školské povinnosti.
„Zjednodušene povedané, snažia sa žiakom vštepovať návyky, ktoré im uľahčia samotnú integráciu do školského, ale i sociálneho prostredia,“ dodala riaditeľka.
Polovičný úspech
Na zabezpečenie vyššieho počtu asistentov v školách, ktorí pomáhajú pri práci so žiakmi so zdravotným znevýhodnením alebo s nadanými deťmi, stále chýbajú peniaze. Napríklad, v roku 2014 plánoval štát na tento cieľ vynaložiť približne 5,74 milióna eur, čo malo zabezpečiť približne 736 úväzkov asistentov učiteľa. Slovenské školy ale žiadali viac, takmer 1 370 úväzkov asistentov učiteľa.
Znamenalo to, že z pridelených prostriedkov mohlo ministerstvo školstva zabezpečiť požiadavky škôl na úrovni 54 percent. Na uspokojenie požiadaviek však bolo potrebných ďalších približne 4,9 milióna eur.
O vyšší počet asistentov v školách žiadali dnes už bývalého ministra školstva Dušana Čaploviča vo svojej výzve aj učitelia zo Slovenskej komory učiteľov. Chýbali im najmä pri práci s deťmi s poruchami učenia a správania sa a hyperaktívnymi deťmi. Chceli od ministra zvýšenie rozpočtov škôl na Slovensku, aby mohli zamestnať špeciálnych pedagógov, asistentov a psychológov.
Povinnosť pre školy zamestnať ich potrebný počet by mala byť podľa učiteľov zakotvená aj v zákone. Ministerstvo školstva vtedy učiteľom odkázalo, že pracuje na vytváraní legislatívnych opatrení a rezort je otvorený konštruktívnym návrhom.
ÚVÄZKY PRE ASISTENTOV V TURCI
Zriaďovateľ Úväzok
Martin 11,50
Vrútky 5,50
Turč. Teplice 3,00
Benice 2,00
Sučany 2,00
Turany 2,00
Mošovce 1,50
Kláštor pod Zn. 1,00
Belá - Dulice 1,00
Horná Štubňa 0,50
Jazernica 0,50
Necpaly 0,50
Žabokreky 0,50
*Príspevok od štátu 1,00 úväzok 682,50 €/mesiac
ZDROJ: MŠVVaŠ SR