MARTIN. Dostať sa dnes autom z Martina do neďalekých Koštian či Príboviec je najmä v čase dopravnej špičky náročná úloha. Kto nemá dostatok trpezlivosti, v kolóne môže ľahko prísť o nervy. Zápchy sa v smere od Martina začínajú tvoriť už od výjazdu z mesta a vôbec nie je výnimkou, ak si v nich postojíte aj viac ako polhodinu.
Skratka cez pole
Kolóny sa tvoria predovšetkým vďaka oprave mostnej konštrukcie medzi Martinom a Košťanmi vedúcej ponad potok Belianka.
Niektorí, najmä domáci vodiči, využívajú starú cestu, ktorou sa cez pole dá dostať do Žabokriek.
„Keď neprší a nie je veľké blato, tak idem tadiaľ. Treba si dať trochu väčší pozor pri prechádzaní cez potok, no dá sa to zvládnuť. Od križovatky v Košťanoch pokračujem smerom na Turčiansky Peter a Trebostovo domov do Valče,“ hovorí tridsaťšesťročný Juraj.
Niektorí vodiči už v Martine odbočia na Dražkovce a na horný Turiec vyrazia po „ceste SNP“, ktorú za normálnych okolností zväčša využívajú cyklisti. Teraz je tam však premávka často poriadne hustá.
„Za posledných desať rokov tadiaľto neprešlo toľko áut, koľko som ich tu stretol dnes,“ povzdychol si Marián, ktorého obľúbeným dopravným prostriedkom je bicykel.
Mnohým motoristom sa nepozdáva najmä tempo prác pri oprave mostíka pred Košťanmi. Podľa nich si robotníci svoje povinnosti neplnia tak, ako by si mali. Pocit, aký má Milan, nie je vôbec ojedinelý.
„Raz tu nevidím nikoho, inokedy sa pri mostíku poneviera pár ľudí. Ale že by nejako intenzívne pracovali, to by som nepovedal.“
Technológia nepustí
Pri opravách, ktoré sa v súčasnosti za Martinom vykonávajú, sú stavbári povinní dodržiavať technologické postupy pri
tvrdnutí betónu či ukladaní jednotlivých izolačných súvrství.
„Kvalitatívne skúšky na týchto stavebných častiach sa môžu robiť až po presne stanovených lehotách. Preto sa môže v niektorých dňoch verejnosti zdať, že stavebné práce neprebiehajú v plnom nasadení,“ vysvetľuje Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest.
Stavebníci, ktorí na úseku pracujú, majú oproti pôvodnému plánu mierny sklz. Ten vznikol na začiatku septembra, keď v časti staveniska mostného objektu havaroval kamión.
„Pri nehode došlo na moste k čiastočnému úniku ropných látok, ktoré bolo treba operatívne odstrániť. Navýšením pracovných kapacít však zhotoviteľ tento sklz v krátkom čase doženie,“ doplnila Zuzana Hromcová a zdôraznila, že v žiadnom prípade nie je ohrozený konečný termín dokončenia stavby. Čiastočná uzávierka cesty by tak mala skončiť 30. októbra tohto roka.