MARTIN. Keď sa v súčasnosti chcú Martinčania dostať autom do Žiliny, najčastejšie využívajú hlavný cestný ťah vedúci popod Strečno. Za ideálnych podmienok im jazda trvá niečo vyše pol hodiny a za ten čas prejdú približne tridsať kilometrov. Ak by sa však pre problémy s uvoľnenými i zvetranými skalnými prevismi pod hradom Strečno musela komunikácia uzavrieť, čas strávený v aute i prekonávaná vzdialenosť by sa poriadne predĺžili.
Dlhá cesta do roboty
V prípade uzávierky hlavného ťahu budú mať Martinčania dve možnosti ako sa autom dostať do Žiliny. Prvá alternatíva vedie cez Terchovú. Meria takmer osemdesiat kilometrov a ak ide všetko ideálne, dá sa zvládnuť približne za hodinu a dvadsať minút. Ešte o pár kilometrov dlhšia je trasa cez Fačkovské sedlo. Pri jej zdolávaní za volantom strávite, opäť však v ideálnom prípade, hodinu a trištvrte.
„Pracujem v Žiline a autom tam dochádzam každý deň. Ak sa naplní katastrofický scenár a cestu uzavrú, bude to pre mňa znamenať ešte skoršie raňajšie stávanie a neskoršie príchody z roboty. To sa už budem domov chodievať len vyspať,“ hovorí Juraj Lantoš.
Ešte sa pre neho otvára možnosť cestovať do práce vlakom. Tá však tiež má svoje zápory.
„Nikdy presne neviem, kedy v robote skončím. V normálnom prípade sadnem do auta a frčím domov. Takto ak nestihnem jeden vlak, budem musieť čakať na druhý, čo niekedy môže byť poriadne dlho. A to sa ani nebavme o preplnených vagónoch či kultúre cestovania,“ dodal.
Viac ako 920 Turčanov je zamestnaných v spoločnosti Kia Motors Slovakia, ktorá sídli v Tepličke nad Váhom neďaleko Žiliny. Na ich dopravu do práce využíva spoločnosť 9 autobusov trikrát denne (trojzmenná prevádzka) a 2 autobusy jedenkrát denne (jednozmenná prevádzka). Všetky samozrejme jazdia popod Strečno. Ak úsek uzavrú, ľudia zrejme budú musieť strpieť dlhšie cestovanie.
„Jediná vyhovujúca trasa, ktorú môžeme v takomto prípade použiť, vedie cez Kraľovany, Zázrivú a Terchovú,“ povedal Jozef Bačé, hovorca spoločnosti Kia Motors Slovakia.
Trhlina robí problémy
Hrozba uzavretia frekventovanej cesty nie je úplne vylúčená. Už v predbežnom geotechnickom posudku, ktorý si dala vypracovať v súvislosti s kritickým stavom brala hradu Strečno Žilinská župa, sa uvádza, že najmä najvyššie bloky a previsy nie sú stabilné a vyžadujú urýchlené zabezpečenie. Posudok zároveň upozorňuje i na to, že ani v iných častiach steny nemusí byť stabilita úplne stopercentná.
Aby sa mohli kritické miesta sledovať, plánuje sa tam osadenie elektronického dilatometra, ktorý bude on-line merať pohyby, zbierať dáta a vyhodnocovať ich. Jeden takýto prístroj už je v skale od roku 1996. Za posledné dva roky zaznamenal výraznejšie odkláňanie skalného bloku od masívu, pričom vlani mala trhlina 4,4 milimetra.
Návrh ako postupovať pri sanácii brala spracováva krízový štáb na Okresnom úrade v Žiline. Do konca septembra ho plánuje predložiť vláde.
„Zaoberali sme sa aj možnosťami odstavenia dopravy na ceste I/18 medzi Žilinou a Vrútkami. Všetky informácie budú súčasťou pripravovaného materiálu,“ vysvetlil prednosta okresného úradu Vladimír Macášek.
Dopravná katastrofa klope na dvere
Návrh opatrení má spracovaný i ministerstvo životného prostredia. Jeho plán má sedem bodov od prieskumu cez prípravné až po sanačné práce. Problém chce takto vyriešiť do konca roka 2016, no s podmienkou.
„Počas realizácie musí byť doprava pod skalným bralom vylúčená,“ upozorňuje ministerstvo.
Zatiaľ však ešte nepadla definitíva či vôbec a na aký dlhý čas budú musieť dopravu na maximálne vyťaženej ceste odstaviť. Denne po nej prejde 30-tisíc áut a až tretinu z nich tvoria ťažké nákladné vozidlá.
„Aj keď by to nebolo úplne bez problémov, viem si ešte predstaviť, že krátkodobo cez víkendy by sa tam dala doprava zastaviť. V prípade, že situácia bude natoľko vážna a vyžiada si uzávierku na dlhšie obdobie, povedzme niekoľko mesiacov, to už bude z pohľadu dopravy katastrofa,“ hovorí odborník na dopravu Ľubomír Palčák.
Podľa jeho ďalších slov sa v zahraničí v takýchto prípadoch niekedy využíva provizórny tunel zhotovený zo stavebných dielcov, ktorý zabráni pádom skál na autá a vozovku. S takouto možnosťou sa však pod Strečnom nepočíta.