Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Vylúčenie dopravy pod Strečnom? Celkom reálna možnosť

Ak by museli uzavrieť hlavný cestný ťah medzi Martinom a Žilinou, veľmi by to skomplikovalo život i Turčanom. Najmä tým, ktorí v susednom regióne pracujú.

Skalný blok pod hradom Strečno sa posúva.Skalný blok pod hradom Strečno sa posúva. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

MARTIN. Keď sa v súčasnosti chcú Martinčania dostať autom do Žiliny, najčastejšie využívajú hlavný cestný ťah vedúci popod Strečno. Za ideálnych podmienok im jazda trvá niečo vyše pol hodiny a za ten čas prejdú približne tridsať kilometrov. Ak by sa však pre problémy s uvoľnenými i zvetranými skalnými prevismi pod hradom Strečno musela komunikácia uzavrieť, čas strávený v aute i prekonávaná vzdialenosť by sa poriadne predĺžili.

Dlhá cesta do roboty

V prípade uzávierky hlavného ťahu budú mať Martinčania dve možnosti ako sa autom dostať do Žiliny. Prvá alternatíva vedie cez Terchovú. Meria takmer osemdesiat kilometrov a ak ide všetko ideálne, dá sa zvládnuť približne za hodinu a dvadsať minút. Ešte o pár kilometrov dlhšia je trasa cez Fačkovské sedlo. Pri jej zdolávaní za volantom strávite, opäť však v ideálnom prípade, hodinu a trištvrte.

Skryť Vypnúť reklamu

„Pracujem v Žiline a autom tam dochádzam každý deň. Ak sa naplní katastrofický scenár a cestu uzavrú, bude to pre mňa znamenať ešte skoršie raňajšie stávanie a neskoršie príchody z roboty. To sa už budem domov chodievať len vyspať,“ hovorí Juraj Lantoš.

Ešte sa pre neho otvára možnosť cestovať do práce vlakom. Tá však tiež má svoje zápory.

„Nikdy presne neviem, kedy v robote skončím. V normálnom prípade sadnem do auta a frčím domov. Takto ak nestihnem jeden vlak, budem musieť čakať na druhý, čo niekedy môže byť poriadne dlho. A to sa ani nebavme o preplnených vagónoch či kultúre cestovania,“ dodal.

Viac ako 920 Turčanov je zamestnaných v spoločnosti Kia Motors Slovakia, ktorá sídli v Tepličke nad Váhom neďaleko Žiliny. Na ich dopravu do práce využíva spoločnosť 9 autobusov trikrát denne (trojzmenná prevádzka) a 2 autobusy jedenkrát denne (jednozmenná prevádzka). Všetky samozrejme jazdia popod Strečno. Ak úsek uzavrú, ľudia zrejme budú musieť strpieť dlhšie cestovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

„Jediná vyhovujúca trasa, ktorú môžeme v takomto prípade použiť, vedie cez Kraľovany, Zázrivú a Terchovú,“ povedal Jozef Bačé, hovorca spoločnosti Kia Motors Slovakia.

Trhlina robí problémy

Hrozba uzavretia frekventovanej cesty nie je úplne vylúčená. Už v predbežnom geotechnickom posudku, ktorý si dala vypracovať v súvislosti s kritickým stavom brala hradu Strečno Žilinská župa, sa uvádza, že najmä najvyššie bloky a previsy nie sú stabilné a vyžadujú urýchlené zabezpečenie. Posudok zároveň upozorňuje i na to, že ani v iných častiach steny nemusí byť stabilita úplne stopercentná.

Aby sa mohli kritické miesta sledovať, plánuje sa tam osadenie elektronického dilatometra, ktorý bude on-line merať pohyby, zbierať dáta a vyhodnocovať ich. Jeden takýto prístroj už je v skale od roku 1996. Za posledné dva roky zaznamenal výraznejšie odkláňanie skalného bloku od masívu, pričom vlani mala trhlina 4,4 milimetra.

Skryť Vypnúť reklamu

Návrh ako postupovať pri sanácii brala spracováva krízový štáb na Okresnom úrade v Žiline. Do konca septembra ho plánuje predložiť vláde.

„Zaoberali sme sa aj možnosťami odstavenia dopravy na ceste I/18 medzi Žilinou a Vrútkami. Všetky informácie budú súčasťou pripravovaného materiálu,“ vysvetlil prednosta okresného úradu Vladimír Macášek.

Dopravná katastrofa klope na dvere

Návrh opatrení má spracovaný i ministerstvo životného prostredia. Jeho plán má sedem bodov od prieskumu cez prípravné až po sanačné práce. Problém chce takto vyriešiť do konca roka 2016, no s podmienkou.

„Počas realizácie musí byť doprava pod skalným bralom vylúčená,“ upozorňuje ministerstvo.

Zatiaľ však ešte nepadla definitíva či vôbec a na aký dlhý čas budú musieť dopravu na maximálne vyťaženej ceste odstaviť. Denne po nej prejde 30-tisíc áut a až tretinu z nich tvoria ťažké nákladné vozidlá.

„Aj keď by to nebolo úplne bez problémov, viem si ešte predstaviť, že krátkodobo cez víkendy by sa tam dala doprava zastaviť. V prípade, že situácia bude natoľko vážna a vyžiada si uzávierku na dlhšie obdobie, povedzme niekoľko mesiacov, to už bude z pohľadu dopravy katastrofa,“ hovorí odborník na dopravu Ľubomír Palčák.

Podľa jeho ďalších slov sa v zahraničí v takýchto prípadoch niekedy využíva provizórny tunel zhotovený zo stavebných dielcov, ktorý zabráni pádom skál na autá a vozovku. S takouto možnosťou sa však pod Strečnom nepočíta.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  2. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Budovanie zelenej značky
  7. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  8. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 29 189
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 698
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 796
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 094
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 707
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 510
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 600
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 522
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 396
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 343
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Mesto Martin zverejnilo údaje zo skríningového testovania k pondelku 25. januára.

2 h
Adela Gallová, praktická lekárka pre dospelých.

Ostatné diagnózy nezmizli. Pacienti sa často boja ísť do nemocnice.

3 h
Mobilné odberové miesto vo Vrútkach.

Vrútocké mobilné odberné miesto prechádza na objednávkový systém.

5 h

Ďalší diel online diskusie vysielame LIVE vo štvrtok o 11:00 hod na našom Facebooku.

23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

25. jan

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

24. jan

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

19 h

Podľa aktuálne nastavených parametrov a údajov len z MOM, zriadených rezortom zdravotníctva, by si v Banskobystrickom kraji zopakovali testovanie v šiestich okresoch.

20 h

Už ste čítali?