Vylúčenie dopravy pod Strečnom? Celkom reálna možnosť

Ak by museli uzavrieť hlavný cestný ťah medzi Martinom a Žilinou, veľmi by to skomplikovalo život i Turčanom. Najmä tým, ktorí v susednom regióne pracujú.

Skalný blok pod hradom Strečno sa posúva.Skalný blok pod hradom Strečno sa posúva. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

MARTIN. Keď sa v súčasnosti chcú Martinčania dostať autom do Žiliny, najčastejšie využívajú hlavný cestný ťah vedúci popod Strečno. Za ideálnych podmienok im jazda trvá niečo vyše pol hodiny a za ten čas prejdú približne tridsať kilometrov. Ak by sa však pre problémy s uvoľnenými i zvetranými skalnými prevismi pod hradom Strečno musela komunikácia uzavrieť, čas strávený v aute i prekonávaná vzdialenosť by sa poriadne predĺžili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dlhá cesta do roboty

V prípade uzávierky hlavného ťahu budú mať Martinčania dve možnosti ako sa autom dostať do Žiliny. Prvá alternatíva vedie cez Terchovú. Meria takmer osemdesiat kilometrov a ak ide všetko ideálne, dá sa zvládnuť približne za hodinu a dvadsať minút. Ešte o pár kilometrov dlhšia je trasa cez Fačkovské sedlo. Pri jej zdolávaní za volantom strávite, opäť však v ideálnom prípade, hodinu a trištvrte.

SkryťVypnúť reklamu

„Pracujem v Žiline a autom tam dochádzam každý deň. Ak sa naplní katastrofický scenár a cestu uzavrú, bude to pre mňa znamenať ešte skoršie raňajšie stávanie a neskoršie príchody z roboty. To sa už budem domov chodievať len vyspať,“ hovorí Juraj Lantoš.

Ešte sa pre neho otvára možnosť cestovať do práce vlakom. Tá však tiež má svoje zápory.

„Nikdy presne neviem, kedy v robote skončím. V normálnom prípade sadnem do auta a frčím domov. Takto ak nestihnem jeden vlak, budem musieť čakať na druhý, čo niekedy môže byť poriadne dlho. A to sa ani nebavme o preplnených vagónoch či kultúre cestovania,“ dodal.

Viac ako 920 Turčanov je zamestnaných v spoločnosti Kia Motors Slovakia, ktorá sídli v Tepličke nad Váhom neďaleko Žiliny. Na ich dopravu do práce využíva spoločnosť 9 autobusov trikrát denne (trojzmenná prevádzka) a 2 autobusy jedenkrát denne (jednozmenná prevádzka). Všetky samozrejme jazdia popod Strečno. Ak úsek uzavrú, ľudia zrejme budú musieť strpieť dlhšie cestovanie.

SkryťVypnúť reklamu

„Jediná vyhovujúca trasa, ktorú môžeme v takomto prípade použiť, vedie cez Kraľovany, Zázrivú a Terchovú,“ povedal Jozef Bačé, hovorca spoločnosti Kia Motors Slovakia.

Trhlina robí problémy

Hrozba uzavretia frekventovanej cesty nie je úplne vylúčená. Už v predbežnom geotechnickom posudku, ktorý si dala vypracovať v súvislosti s kritickým stavom brala hradu Strečno Žilinská župa, sa uvádza, že najmä najvyššie bloky a previsy nie sú stabilné a vyžadujú urýchlené zabezpečenie. Posudok zároveň upozorňuje i na to, že ani v iných častiach steny nemusí byť stabilita úplne stopercentná.

Aby sa mohli kritické miesta sledovať, plánuje sa tam osadenie elektronického dilatometra, ktorý bude on-line merať pohyby, zbierať dáta a vyhodnocovať ich. Jeden takýto prístroj už je v skale od roku 1996. Za posledné dva roky zaznamenal výraznejšie odkláňanie skalného bloku od masívu, pričom vlani mala trhlina 4,4 milimetra.

SkryťVypnúť reklamu

Návrh ako postupovať pri sanácii brala spracováva krízový štáb na Okresnom úrade v Žiline. Do konca septembra ho plánuje predložiť vláde.

„Zaoberali sme sa aj možnosťami odstavenia dopravy na ceste I/18 medzi Žilinou a Vrútkami. Všetky informácie budú súčasťou pripravovaného materiálu,“ vysvetlil prednosta okresného úradu Vladimír Macášek.

Dopravná katastrofa klope na dvere

Návrh opatrení má spracovaný i ministerstvo životného prostredia. Jeho plán má sedem bodov od prieskumu cez prípravné až po sanačné práce. Problém chce takto vyriešiť do konca roka 2016, no s podmienkou.

„Počas realizácie musí byť doprava pod skalným bralom vylúčená,“ upozorňuje ministerstvo.

Zatiaľ však ešte nepadla definitíva či vôbec a na aký dlhý čas budú musieť dopravu na maximálne vyťaženej ceste odstaviť. Denne po nej prejde 30-tisíc áut a až tretinu z nich tvoria ťažké nákladné vozidlá.

„Aj keď by to nebolo úplne bez problémov, viem si ešte predstaviť, že krátkodobo cez víkendy by sa tam dala doprava zastaviť. V prípade, že situácia bude natoľko vážna a vyžiada si uzávierku na dlhšie obdobie, povedzme niekoľko mesiacov, to už bude z pohľadu dopravy katastrofa,“ hovorí odborník na dopravu Ľubomír Palčák.

Podľa jeho ďalších slov sa v zahraničí v takýchto prípadoch niekedy využíva provizórny tunel zhotovený zo stavebných dielcov, ktorý zabráni pádom skál na autá a vozovku. S takouto možnosťou sa však pod Strečnom nepočíta.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  4. Tankovanie, ktoré sa vám vráti: káva, zľavy aj pohodlie
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  1. Invázne rastliny ako superpotraviny
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  5. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  6. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. LESY SR si držia drevo doma: 99 % produkcie zostáva na Slovensku
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 10 868
  2. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 8 213
  3. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 6 252
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 3 984
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 383
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 132
  7. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 2 035
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 989
  1. Martina Bittnerová: Z Frederiky sa stala Mína. A z Míny legenda III
  2. Soňa Fröhlichová: Grand Tour of Switzerland alias cestovanie po Švajčiarsku
  3. Patrik Benčík: Bude nová bytovka na Mukačevskej 7 v Prešove postavená skôr ako skončí vyšetrovanie tragédie?
  4. Martin Turčan: Chobot v hlave predsedu vlády
  5. Marian Letko: Z denníka chrapúňa. Moje zlodejiny a klamstvá odhalené. Do psej matere…
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Ako pracujú sudcovia, ktorí pojednávajú profilové kauzy čurillovcov?
  7. Martin Greguš: Kde je slovenský minister zahraničia? Mlčí, keď bijú našich...
  8. Radoslav Záhumenský: Objavte Manínsku tiesňavu, prírodný klenot Slovenska, ktorý musíte vidieť
  1. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 15 921
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 15 203
  3. Monika Albertiová: Máme po puči 12 777
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 8 218
  5. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 7 782
  6. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico? 7 566
  7. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 7 246
  8. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 5 651
  1. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
  2. Radko Mačuha: Za neonacizmus na Ukrajine môže Putin.
  3. Marcel Rebro: Trump a Putin na Aljaške: Rokovanie o Ukrajine bez Ukrajiny
  4. Marcel Rebro: Rusko obkľúčené NATO? Skôr obkľúčené rozprávkami z Kremľa
  5. Věra Tepličková: Prirodzene k prirodzeniu (nevhodné pre deti a slabšie/citlivejšie povahy)
  6. Věra Tepličková: Od buka do buka a máme tu Mamuka
  7. Radko Mačuha: Organizátor majdanu bol na káve pred úradom vlády.
  8. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Železnice využijú existujúci podchod.

Železnice už odovzdali stavenisko.


Rodina už od Chaty pod Chlebom nedokázala pokračovať sama.

Turistov vyčerpala celodenná túra.


Prvé derby v sezóne rozhodol gól Jakuba Buča.

Derby Bystrička - Vrútky prinieslo dva výsledkové obraty, Žabokreky vyrovnali v posledných sekundách.


Marek Zuziak (v modrom) strelil svoj premiérový gól v martinskom drese.

Martinčania doviezli z Ružomberka cenný bod.


Už ste čítali?