Vylúčenie dopravy pod Strečnom? Celkom reálna možnosť

Ak by museli uzavrieť hlavný cestný ťah medzi Martinom a Žilinou, veľmi by to skomplikovalo život i Turčanom. Najmä tým, ktorí v susednom regióne pracujú.

Skalný blok pod hradom Strečno sa posúva.Skalný blok pod hradom Strečno sa posúva. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

MARTIN. Keď sa v súčasnosti chcú Martinčania dostať autom do Žiliny, najčastejšie využívajú hlavný cestný ťah vedúci popod Strečno. Za ideálnych podmienok im jazda trvá niečo vyše pol hodiny a za ten čas prejdú približne tridsať kilometrov. Ak by sa však pre problémy s uvoľnenými i zvetranými skalnými prevismi pod hradom Strečno musela komunikácia uzavrieť, čas strávený v aute i prekonávaná vzdialenosť by sa poriadne predĺžili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dlhá cesta do roboty

V prípade uzávierky hlavného ťahu budú mať Martinčania dve možnosti ako sa autom dostať do Žiliny. Prvá alternatíva vedie cez Terchovú. Meria takmer osemdesiat kilometrov a ak ide všetko ideálne, dá sa zvládnuť približne za hodinu a dvadsať minút. Ešte o pár kilometrov dlhšia je trasa cez Fačkovské sedlo. Pri jej zdolávaní za volantom strávite, opäť však v ideálnom prípade, hodinu a trištvrte.

SkryťVypnúť reklamu

„Pracujem v Žiline a autom tam dochádzam každý deň. Ak sa naplní katastrofický scenár a cestu uzavrú, bude to pre mňa znamenať ešte skoršie raňajšie stávanie a neskoršie príchody z roboty. To sa už budem domov chodievať len vyspať,“ hovorí Juraj Lantoš.

Ešte sa pre neho otvára možnosť cestovať do práce vlakom. Tá však tiež má svoje zápory.

„Nikdy presne neviem, kedy v robote skončím. V normálnom prípade sadnem do auta a frčím domov. Takto ak nestihnem jeden vlak, budem musieť čakať na druhý, čo niekedy môže byť poriadne dlho. A to sa ani nebavme o preplnených vagónoch či kultúre cestovania,“ dodal.

Viac ako 920 Turčanov je zamestnaných v spoločnosti Kia Motors Slovakia, ktorá sídli v Tepličke nad Váhom neďaleko Žiliny. Na ich dopravu do práce využíva spoločnosť 9 autobusov trikrát denne (trojzmenná prevádzka) a 2 autobusy jedenkrát denne (jednozmenná prevádzka). Všetky samozrejme jazdia popod Strečno. Ak úsek uzavrú, ľudia zrejme budú musieť strpieť dlhšie cestovanie.

SkryťVypnúť reklamu

„Jediná vyhovujúca trasa, ktorú môžeme v takomto prípade použiť, vedie cez Kraľovany, Zázrivú a Terchovú,“ povedal Jozef Bačé, hovorca spoločnosti Kia Motors Slovakia.

Trhlina robí problémy

Hrozba uzavretia frekventovanej cesty nie je úplne vylúčená. Už v predbežnom geotechnickom posudku, ktorý si dala vypracovať v súvislosti s kritickým stavom brala hradu Strečno Žilinská župa, sa uvádza, že najmä najvyššie bloky a previsy nie sú stabilné a vyžadujú urýchlené zabezpečenie. Posudok zároveň upozorňuje i na to, že ani v iných častiach steny nemusí byť stabilita úplne stopercentná.

Aby sa mohli kritické miesta sledovať, plánuje sa tam osadenie elektronického dilatometra, ktorý bude on-line merať pohyby, zbierať dáta a vyhodnocovať ich. Jeden takýto prístroj už je v skale od roku 1996. Za posledné dva roky zaznamenal výraznejšie odkláňanie skalného bloku od masívu, pričom vlani mala trhlina 4,4 milimetra.

SkryťVypnúť reklamu

Návrh ako postupovať pri sanácii brala spracováva krízový štáb na Okresnom úrade v Žiline. Do konca septembra ho plánuje predložiť vláde.

„Zaoberali sme sa aj možnosťami odstavenia dopravy na ceste I/18 medzi Žilinou a Vrútkami. Všetky informácie budú súčasťou pripravovaného materiálu,“ vysvetlil prednosta okresného úradu Vladimír Macášek.

Dopravná katastrofa klope na dvere

Návrh opatrení má spracovaný i ministerstvo životného prostredia. Jeho plán má sedem bodov od prieskumu cez prípravné až po sanačné práce. Problém chce takto vyriešiť do konca roka 2016, no s podmienkou.

„Počas realizácie musí byť doprava pod skalným bralom vylúčená,“ upozorňuje ministerstvo.

Zatiaľ však ešte nepadla definitíva či vôbec a na aký dlhý čas budú musieť dopravu na maximálne vyťaženej ceste odstaviť. Denne po nej prejde 30-tisíc áut a až tretinu z nich tvoria ťažké nákladné vozidlá.

„Aj keď by to nebolo úplne bez problémov, viem si ešte predstaviť, že krátkodobo cez víkendy by sa tam dala doprava zastaviť. V prípade, že situácia bude natoľko vážna a vyžiada si uzávierku na dlhšie obdobie, povedzme niekoľko mesiacov, to už bude z pohľadu dopravy katastrofa,“ hovorí odborník na dopravu Ľubomír Palčák.

Podľa jeho ďalších slov sa v zahraničí v takýchto prípadoch niekedy využíva provizórny tunel zhotovený zo stavebných dielcov, ktorý zabráni pádom skál na autá a vozovku. S takouto možnosťou sa však pod Strečnom nepočíta.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 084
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 752
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 198
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 204
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 131
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 042
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 965
  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 882
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 615
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 175
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 768
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 641
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 157
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 855
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Objavte Slovensko inak – pestré, živé a plné prekvapení.


Martin Hrnčár naposledy pôsobil prvoligovom českom tíme HC Frýdek-Místek.

Nováčika prvej ligy povedie tréner s extraligovou minulosťou.


Nové ihrisko je plné noviniek.


1
Ľubomír Žila pri Socháňovej fotografii dievčaťa z Rakova.

Vypátral, že obec mala byť zaplavená.


  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 882
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 615
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 175
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 768
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 641
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 157
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 855
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?