Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Vylúčenie dopravy pod Strečnom? Celkom reálna možnosť

Ak by museli uzavrieť hlavný cestný ťah medzi Martinom a Žilinou, veľmi by to skomplikovalo život i Turčanom. Najmä tým, ktorí v susednom regióne pracujú.

Skalný blok pod hradom Strečno sa posúva.Skalný blok pod hradom Strečno sa posúva. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

MARTIN. Keď sa v súčasnosti chcú Martinčania dostať autom do Žiliny, najčastejšie využívajú hlavný cestný ťah vedúci popod Strečno. Za ideálnych podmienok im jazda trvá niečo vyše pol hodiny a za ten čas prejdú približne tridsať kilometrov. Ak by sa však pre problémy s uvoľnenými i zvetranými skalnými prevismi pod hradom Strečno musela komunikácia uzavrieť, čas strávený v aute i prekonávaná vzdialenosť by sa poriadne predĺžili.

Dlhá cesta do roboty

V prípade uzávierky hlavného ťahu budú mať Martinčania dve možnosti ako sa autom dostať do Žiliny. Prvá alternatíva vedie cez Terchovú. Meria takmer osemdesiat kilometrov a ak ide všetko ideálne, dá sa zvládnuť približne za hodinu a dvadsať minút. Ešte o pár kilometrov dlhšia je trasa cez Fačkovské sedlo. Pri jej zdolávaní za volantom strávite, opäť však v ideálnom prípade, hodinu a trištvrte.

Skryť Vypnúť reklamu

„Pracujem v Žiline a autom tam dochádzam každý deň. Ak sa naplní katastrofický scenár a cestu uzavrú, bude to pre mňa znamenať ešte skoršie raňajšie stávanie a neskoršie príchody z roboty. To sa už budem domov chodievať len vyspať,“ hovorí Juraj Lantoš.

Ešte sa pre neho otvára možnosť cestovať do práce vlakom. Tá však tiež má svoje zápory.

„Nikdy presne neviem, kedy v robote skončím. V normálnom prípade sadnem do auta a frčím domov. Takto ak nestihnem jeden vlak, budem musieť čakať na druhý, čo niekedy môže byť poriadne dlho. A to sa ani nebavme o preplnených vagónoch či kultúre cestovania,“ dodal.

Viac ako 920 Turčanov je zamestnaných v spoločnosti Kia Motors Slovakia, ktorá sídli v Tepličke nad Váhom neďaleko Žiliny. Na ich dopravu do práce využíva spoločnosť 9 autobusov trikrát denne (trojzmenná prevádzka) a 2 autobusy jedenkrát denne (jednozmenná prevádzka). Všetky samozrejme jazdia popod Strečno. Ak úsek uzavrú, ľudia zrejme budú musieť strpieť dlhšie cestovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

„Jediná vyhovujúca trasa, ktorú môžeme v takomto prípade použiť, vedie cez Kraľovany, Zázrivú a Terchovú,“ povedal Jozef Bačé, hovorca spoločnosti Kia Motors Slovakia.

Trhlina robí problémy

Hrozba uzavretia frekventovanej cesty nie je úplne vylúčená. Už v predbežnom geotechnickom posudku, ktorý si dala vypracovať v súvislosti s kritickým stavom brala hradu Strečno Žilinská župa, sa uvádza, že najmä najvyššie bloky a previsy nie sú stabilné a vyžadujú urýchlené zabezpečenie. Posudok zároveň upozorňuje i na to, že ani v iných častiach steny nemusí byť stabilita úplne stopercentná.

Aby sa mohli kritické miesta sledovať, plánuje sa tam osadenie elektronického dilatometra, ktorý bude on-line merať pohyby, zbierať dáta a vyhodnocovať ich. Jeden takýto prístroj už je v skale od roku 1996. Za posledné dva roky zaznamenal výraznejšie odkláňanie skalného bloku od masívu, pričom vlani mala trhlina 4,4 milimetra.

Skryť Vypnúť reklamu

Návrh ako postupovať pri sanácii brala spracováva krízový štáb na Okresnom úrade v Žiline. Do konca septembra ho plánuje predložiť vláde.

„Zaoberali sme sa aj možnosťami odstavenia dopravy na ceste I/18 medzi Žilinou a Vrútkami. Všetky informácie budú súčasťou pripravovaného materiálu,“ vysvetlil prednosta okresného úradu Vladimír Macášek.

Dopravná katastrofa klope na dvere

Návrh opatrení má spracovaný i ministerstvo životného prostredia. Jeho plán má sedem bodov od prieskumu cez prípravné až po sanačné práce. Problém chce takto vyriešiť do konca roka 2016, no s podmienkou.

„Počas realizácie musí byť doprava pod skalným bralom vylúčená,“ upozorňuje ministerstvo.

Zatiaľ však ešte nepadla definitíva či vôbec a na aký dlhý čas budú musieť dopravu na maximálne vyťaženej ceste odstaviť. Denne po nej prejde 30-tisíc áut a až tretinu z nich tvoria ťažké nákladné vozidlá.

„Aj keď by to nebolo úplne bez problémov, viem si ešte predstaviť, že krátkodobo cez víkendy by sa tam dala doprava zastaviť. V prípade, že situácia bude natoľko vážna a vyžiada si uzávierku na dlhšie obdobie, povedzme niekoľko mesiacov, to už bude z pohľadu dopravy katastrofa,“ hovorí odborník na dopravu Ľubomír Palčák.

Podľa jeho ďalších slov sa v zahraničí v takýchto prípadoch niekedy využíva provizórny tunel zhotovený zo stavebných dielcov, ktorý zabráni pádom skál na autá a vozovku. S takouto možnosťou sa však pod Strečnom nepočíta.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  2. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  3. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  4. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  5. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  6. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  7. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  8. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  9. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 767
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 900
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 281
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 995
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 311
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 573
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 686
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 685
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 568
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 666
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Slnečnica v oblakoch

Seniorovi z Koštian nad Turcom sa podaril pestovateľský úspech.

Vysoká slnečnica teší okoloidúcich.

Vidieckou ženou roka je aj starostka zo Žabokriek

Ženy netreba brať ako samozrejmosť. Sú inšpiratívne a robia život na vidieku lepším. I to je hlavná myšlienka súťaže Vidiecka žena roka. Jednou zo štyroch ocenených je aj Zuzana Valocká, starostka Žabokriek.

Zuzana Valocká je Vidieckou ženou roka v kategórii politička.

Zoznam odberných miest v Turčianskych Tepliciach

Testovanie sa uskutoční na odberných miestach v lokalitách, na ktoré sú obyvatelia mesta zvyknutí pri konaní volieb.

Celoplošné testovanie: Hľadajú sa najmä zdravotníci

Mestá a obce v Turci dostali prvé pokyny k celoplošnému testovaniu, ktoré spolu s armádou pripravujú, vo štvrtok. Veľa záležitostí sa bude doťahovať na poslednú chvíľu.

Orava má už prvé kolo celoplošného testovania za sebou.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Celoplošné testovanie v Nových Zámkoch a Šuranoch: ZOZNAM odberných miest

Testovať sa bude aj v kine či športovej hale. Fungovať bude aj pojazdné odberné miesto.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Už ste čítali?