MARTIN. Autobusový prepravca SAD Žilina, ktorý prevádzkuje hromadnú dopravu v Turci, spustil minulý týždeň novú mobilnú a internetovú aplikáciu „Môj bus“. Tá vie aj ľuďom stojacim priamo na zastávke poskytnúť reálne informácie o aktuálnej polohe spoja, na ktorý čakajú, či údaje o čase jeho meškania.
Len reálne čísla
Cestujúci sa v prípade potreby dozvedia, kde sú najbližšie zastávky a zistia i skutočný čas príchodu alebo odchodu autobusu z nich.
„Aplikácia prináša množstvo nových údajov, s ktorými dlhodobo pracujeme. Teraz ich už vieme ponúknuť priamo cestujúcim. Snažíme sa byť voči nim čo najviac otvorení a toto je jeden z výrazných krokov na tejto ceste,“ hovorí Peter Pobeha, generálny riaditeľ SAD Žilina a pripomína, že na využitie aplikácie „Môj bus“ priamo v teréne treba mať mobilný telefón s internetovým pripojením a zapnutými lokalizačnými službami.
V poslednom čase sa i v našom regióne citeľne zvýšila intenzita premávky. S nárastom počtu vozidiel na cestách sú spojené rôzne obmedzenia spôsobené rekonštrukciami vozoviek či dopravnými nehodami, ktoré komplikujú verejnú dopravu.
„Spomínané okolnosti dopravca nemá možnosť ovplyvniť. Teraz však vieme posunúť ľuďom potrebné informácie a oni získajú možnosť prispôsobiť sa zmenej situácii,“ ponúka príklad o praktickom využití novinky generálny riaditeľ spoločnosti, ktorá v 295 vozidlách ročne prepraví viac ako 25 miliónov ľudí.
Čo na to triedna?
Možnosť získať cenné informácie, ktoré dokážu ušetriť čas tým, že si človek cestu autobusom vie lepšie naplánovať, privítali i cestujúci.
„Teraz, keď prichádza zima, aspoň nebudem musieť na zastávke zbytočne mrznúť. Keď viem zistiť reálny čas odchodu autobusu, stačí prísť tesne predtým, ako dorazí,“ netají spokojnosť Milan Kulich z Martina.
Takisto pozitívne vníma novinku Štefan Šuba. Vyslovil len jedno skromné želanie.
„Dúfam, že informáciu o meškaní spoja nebudem musieť veľmi často vyhľadávať.“
Správa o spustení aplikácie najskôr zlepšila náladu stredoškolákom, ktorí do Martina dochádzajú z turčianskych obcí. Následne však trochu zvážneli, keď jeden z nich začal hľadať odpoveď na zaujímavú otázku.
„Občas sa pri neskorom príchode do školy vyhovorím na meškanie autobusu, aj keď to úplne nie je pravda. Hádam si to teraz triedna nebude vedieť overiť,“ spýtal sa sám seba sedemnásťročný Patrik.
Novinkám niet konca kraja
V rámci zvyšovania pohodlia a efektivity cestovania pokračuje Žilinský kraj pokračuje i v postupnom budovaní Integrovaného dopravného systému. „Cestujúci bude mať len jeden cestovný lístok či už na mestskú, prímestskú alebo železničnú dopravu. Dôjde k zjednoteniu tarifov a cestujúci budú mať k dispozícii prehľadnejšie informácie,“ dodal riaditeľ odboru dopravy ŽSK Ivan Mokrý.
Žilinský samosprávny kraj popri správe a údržbe 1 430 kilometrov ciest II. a III. triedy a správe 800 mostných objektov financuje i prímestskú autobusovú dopravu v regiónoch horného Považia, Kysúc, Turca, Oravy a Liptova. Prostredníctvom autobusových dopravcov SAD Žilina a SAD Liobus prevádzkuje autobusovú dopravu na 218 linkách, ktoré obsluhujú 313 obcí. Napriek súčasnému trendu využívania automobilovej dopravy, ktorý každoročne spôsobuje odliv prepravených, sa snaží župa prilákať cestujúcich na nové služby a kvalitnejšie vozidlá.
„V rámci prímestských autobusov dotujeme každý kilometer 56 centami a zároveň financujeme zľavy na cestovnom pre študentov, seniorov a hendikepovaných občanov. V dnešnej internetovej dobe je stále dôležitejšie mať pripojenie k wifi, a preto sme aj my, ako prvý samosprávny kraj, ešte v septembri minulého roka zaviedli v našich autobusoch bezplatné pripojenie k internetu. V súčasnosti má túto službu k dispozícii už 60 vozidiel,“ priblížil žilinský župan Juraj Blanár.