Piatok, 15. november, 2019 | Meniny má Leopold

Chceme sa všade voziť autom a parkovať rovno pod oknami

Parkovanie sa stalo problémom, ktorý začína prerastať do nepríjemných rozmerov. Určite sa však nedá vyriešiť tak, že sa donekonečna budú zelené plochy meniť na parkovacie miesta.

Počas pracovných dní sú parkoviská v meste plné.Počas pracovných dní sú parkoviská v meste plné.(Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

MARTIN. V štatistikách sa dá nájsť, že ešte v roku 2004 pripadali na jedno auto štyria ľudia. Dnes sa už spomínaný pomer blíži k hranici jedno auto na jeden a pol človeka. Výrazný nárast počtu áut, ktorý má navyše stále stúpajúci trend, sa prejavuje aj v parkovaní. Podľa Miroslava Lepetu, predsedu predstavenstva spoločnosti Turiec, ktorá prevádzkuje mestský parkovací systém, chýba v Martine približne 7-tisíc parkovacích miest.

Jeden v aute je dnes luxus

Ak si opäť pomôžeme štatistikami, tak zistíme, že kým 10 percent áut jazdí, až 90 percent vozidiel stojí. Preto zjednodušenie tejto problematiky len na stavanie nových parkovísk na úkor zelených plôch a zahlcovania verejného priestoru veľmi nepomôže.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Súčasné priestory sa nedajú umelo nafúknuť, a preto nezostáva nič iné len parkovanie regulovať či už poplatkami alebo časovými limitmi. Tu treba vychádzať z toho, aký je tlak na parkovanie a aké je jeho obrátkovosť. Určite je pre všetkých lepšie, ak počas pracovného času môže v centre zaparkovať osem áut a nie jedno,“ hovorí Miroslav Lepeta, ktorý zastáva aj funkciu predsedu Slovenskej parkovacej asociácie.

Zároveň však upozorňuje, že s obmedzeniami smerujúcimi k zníženie počtu áut v centre musia prichádzať aj alternatívy, ako sa tam ľudia môžu dostať.

„Môžeme sa baviť o kvalitnej hromadnej doprave. V každom prípade, z pohľadu parkovania v meste je už dnes veľkým luxusom, ak vo vozidle sedí len jeden človek.“

Ani sídliska už nestíhajú

Situáciu u nás veľmi neuľahčuje ani to, že väčšina martinských sídlisk sa stavala ešte v 80-tych rokoch minulého storočia a na vtedajšie pomery boli prispôsobované i parkovacie kapacity.

„Treba jasne zadefinovať, či si môžeme dovoliť, aby niekto mal priamo pod oknami zaparkované dve – tri autá. Ak nie, nájdime rozumný kompromis, ktorý sa dá reálne naplniť, ukotvíme ho, povedzme, vo všeobecne záväznom nariadení a trvajme na jeho dodržiavaní. Netvrdím, že cesta k dohode bude ľahká, no ak sa o ňu nebudeme snažiť, celé nás to o chvíľu dobehne,“ upozorňuje.

Ďalšou kapitolou sú praktické prekážky. Napríklad, dlhodobo je vyvíjaný tlak na budovanie väčšieho počtu parkovacích miest na Mudroňovej ulici. Cesta, ktorá tadiaľ vedie, ale nepatrí mestu.

„Spravuje ju štát a ten nevyčlenil prostriedky na postavenie nových parkovacích plôch. Má preto martinská radnica prevziať cestu do svojho majetku, s čím súvisia všetky náklady na jej údržbu i opravy a vybudovať tam nové parkoviská?“ pýta sa Miroslav Lepeta.

Citlivá téma

Problém sa môže ešte prehĺbiť, ak sa riešenia v oblasti dopravy budú prijímať na základe nepodložených informácií, povrchného porovnávania s inými krajinami alebo z dôvodu naplnenia volebných sľubov.

„Nič si nenahovárajme, toto riziko existuje. Parkovanie sa dotýka takmer každého. Z tohto pohľadu je to veľmi citlivá téma a tým sa zvyšuje aj tlak na tých, ktorí nakoniec musia rozhodnúť.“

Scenár s pozitívnym dopadom na parkovanie sa pravdepodobne podarí naplniť pri modernizácii obchodného domu Prior. Vďaka prístavbe sa rozšíri predajná plocha s čím je spojené tiež vybudovanie potrebného parkovacieho zázemia na jeho streche.

„Investor sa rozhodoval na základe relevantných údajov, a preto rekonštrukciu poňal komplexne so všetkým, čo k tomu patrí. To je príklad správneho smeru i pre riešenie problematiky parkovania,“ doplnil Miroslav Lepeta.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  3. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  4. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  6. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  7. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  8. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  10. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  1. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  2. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  4. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  5. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  6. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  7. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  8. Zdarma doživotně radary a zľava 23 % na autokamery Mio MiVue 731
  9. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  10. Zo staršieho domu moderné sídlo pre mladú rodinku
  1. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 8 623
  2. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 8 366
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 7 773
  4. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 6 685
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 573
  6. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 6 486
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 6 148
  8. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 883
  9. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 5 355
  10. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu 4 706

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Merkúr prešiel popred slnko, fotili aj Turčania

Tento utorok mohli aj Turčania pozorovať zaujímavé vesmírne divadlo. PlanétaMerkúr sa krátko po jednej hodine popoludní dostala pred Slnko.

Tanečníci Martico New Age sa zo sveta vrátili s medailami

Tri vynikajúce tanečníčky a jeden tanečník z martinskej skupiny Martico New Age sa pred časom zúčastnili medzinárodnej súťaže Dance Shock 2019 – Svetový pohár v disco tancoch v českom Děčíne.

Fomat chce tretiu ligu vyhrať

Na druhú ligu by Fomat potreboval o niekoľko desiatok tisíc eur vyšší rozpočet. Otvorenou otázkou stále zostáva aj to, kde by hrával majstrovské zápasy.

Martin zažil parádnu jeseň.

Líderku roka majú aj v Rakove

​​​​​​​V celoslovenskej súťaži sa podarilo uspieť aj aktívnej žene z Rakova, ktorá už dlhé roky vedie obecnú kroniku.  V dedine však pomáha pri každej príležitosti.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ďalšia tragická nehoda pri Nitre. Obeť má len osemnásť rokov

Vodič vystúpil z auta na rýchlostnej ceste. Neprežil.

Päť tínedžerov, ktorí zomreli pri nehode, študovalo v Nitre. Zahynuli aj rodičia žiačky

Cestu, na ktorej sa stala tragédia, je už otvorená. Na úseku dočasne znížili rýchlosť.

Vodič autobusu, v ktorom zomreli ľudia, má dlhoročné skúsenosti

Bezpečnostné pásy nie sú v prímestských linkách povinné.

Vybrali SME

Už ste čítali?