Chceme sa všade voziť autom a parkovať rovno pod oknami

Parkovanie sa stalo problémom, ktorý začína prerastať do nepríjemných rozmerov. Určite sa však nedá vyriešiť tak, že sa donekonečna budú zelené plochy meniť na parkovacie miesta.

Počas pracovných dní sú parkoviská v meste plné.Počas pracovných dní sú parkoviská v meste plné. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

MARTIN. V štatistikách sa dá nájsť, že ešte v roku 2004 pripadali na jedno auto štyria ľudia. Dnes sa už spomínaný pomer blíži k hranici jedno auto na jeden a pol človeka. Výrazný nárast počtu áut, ktorý má navyše stále stúpajúci trend, sa prejavuje aj v parkovaní. Podľa Miroslava Lepetu, predsedu predstavenstva spoločnosti Turiec, ktorá prevádzkuje mestský parkovací systém, chýba v Martine približne 7-tisíc parkovacích miest.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeden v aute je dnes luxus

Ak si opäť pomôžeme štatistikami, tak zistíme, že kým 10 percent áut jazdí, až 90 percent vozidiel stojí. Preto zjednodušenie tejto problematiky len na stavanie nových parkovísk na úkor zelených plôch a zahlcovania verejného priestoru veľmi nepomôže.

SkryťVypnúť reklamu

„Súčasné priestory sa nedajú umelo nafúknuť, a preto nezostáva nič iné len parkovanie regulovať či už poplatkami alebo časovými limitmi. Tu treba vychádzať z toho, aký je tlak na parkovanie a aké je jeho obrátkovosť. Určite je pre všetkých lepšie, ak počas pracovného času môže v centre zaparkovať osem áut a nie jedno,“ hovorí Miroslav Lepeta, ktorý zastáva aj funkciu predsedu Slovenskej parkovacej asociácie.

Zároveň však upozorňuje, že s obmedzeniami smerujúcimi k zníženie počtu áut v centre musia prichádzať aj alternatívy, ako sa tam ľudia môžu dostať.

„Môžeme sa baviť o kvalitnej hromadnej doprave. V každom prípade, z pohľadu parkovania v meste je už dnes veľkým luxusom, ak vo vozidle sedí len jeden človek.“

Ani sídliska už nestíhajú

Situáciu u nás veľmi neuľahčuje ani to, že väčšina martinských sídlisk sa stavala ešte v 80-tych rokoch minulého storočia a na vtedajšie pomery boli prispôsobované i parkovacie kapacity.

SkryťVypnúť reklamu

„Treba jasne zadefinovať, či si môžeme dovoliť, aby niekto mal priamo pod oknami zaparkované dve – tri autá. Ak nie, nájdime rozumný kompromis, ktorý sa dá reálne naplniť, ukotvíme ho, povedzme, vo všeobecne záväznom nariadení a trvajme na jeho dodržiavaní. Netvrdím, že cesta k dohode bude ľahká, no ak sa o ňu nebudeme snažiť, celé nás to o chvíľu dobehne,“ upozorňuje.

Ďalšou kapitolou sú praktické prekážky. Napríklad, dlhodobo je vyvíjaný tlak na budovanie väčšieho počtu parkovacích miest na Mudroňovej ulici. Cesta, ktorá tadiaľ vedie, ale nepatrí mestu.

„Spravuje ju štát a ten nevyčlenil prostriedky na postavenie nových parkovacích plôch. Má preto martinská radnica prevziať cestu do svojho majetku, s čím súvisia všetky náklady na jej údržbu i opravy a vybudovať tam nové parkoviská?“ pýta sa Miroslav Lepeta.

SkryťVypnúť reklamu

Citlivá téma

Problém sa môže ešte prehĺbiť, ak sa riešenia v oblasti dopravy budú prijímať na základe nepodložených informácií, povrchného porovnávania s inými krajinami alebo z dôvodu naplnenia volebných sľubov.

„Nič si nenahovárajme, toto riziko existuje. Parkovanie sa dotýka takmer každého. Z tohto pohľadu je to veľmi citlivá téma a tým sa zvyšuje aj tlak na tých, ktorí nakoniec musia rozhodnúť.“

Scenár s pozitívnym dopadom na parkovanie sa pravdepodobne podarí naplniť pri modernizácii obchodného domu Prior. Vďaka prístavbe sa rozšíri predajná plocha s čím je spojené tiež vybudovanie potrebného parkovacieho zázemia na jeho streche.

„Investor sa rozhodoval na základe relevantných údajov, a preto rekonštrukciu poňal komplexne so všetkým, čo k tomu patrí. To je príklad správneho smeru i pre riešenie problematiky parkovania,“ doplnil Miroslav Lepeta.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 313
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 567
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 337
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 409
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 535
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 241
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 564
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 515
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Tréner Michal Hanek.

Michal Hanek už nie je kormidelníkom Martina.


Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Tomáško si pozrel aj pacientov, pre ktorých v mene spolužiakov doniesol finančný dar.

Učia sa, že pomáhať je súčasť života.


Zuzana Marčeková
Ilustračné foto.

Boli to najmä priestupky v oblasti dopravy.


TASR 1

Už ste čítali?