MARTIN. V štatistikách sa dá nájsť, že ešte v roku 2004 pripadali na jedno auto štyria ľudia. Dnes sa už spomínaný pomer blíži k hranici jedno auto na jeden a pol človeka. Výrazný nárast počtu áut, ktorý má navyše stále stúpajúci trend, sa prejavuje aj v parkovaní. Podľa Miroslava Lepetu, predsedu predstavenstva spoločnosti Turiec, ktorá prevádzkuje mestský parkovací systém, chýba v Martine približne 7-tisíc parkovacích miest.
Jeden v aute je dnes luxus
Ak si opäť pomôžeme štatistikami, tak zistíme, že kým 10 percent áut jazdí, až 90 percent vozidiel stojí. Preto zjednodušenie tejto problematiky len na stavanie nových parkovísk na úkor zelených plôch a zahlcovania verejného priestoru veľmi nepomôže.
„Súčasné priestory sa nedajú umelo nafúknuť, a preto nezostáva nič iné len parkovanie regulovať či už poplatkami alebo časovými limitmi. Tu treba vychádzať z toho, aký je tlak na parkovanie a aké je jeho obrátkovosť. Určite je pre všetkých lepšie, ak počas pracovného času môže v centre zaparkovať osem áut a nie jedno,“ hovorí Miroslav Lepeta, ktorý zastáva aj funkciu predsedu Slovenskej parkovacej asociácie.
Zároveň však upozorňuje, že s obmedzeniami smerujúcimi k zníženie počtu áut v centre musia prichádzať aj alternatívy, ako sa tam ľudia môžu dostať.
„Môžeme sa baviť o kvalitnej hromadnej doprave. V každom prípade, z pohľadu parkovania v meste je už dnes veľkým luxusom, ak vo vozidle sedí len jeden človek.“
Ani sídliska už nestíhajú
Situáciu u nás veľmi neuľahčuje ani to, že väčšina martinských sídlisk sa stavala ešte v 80-tych rokoch minulého storočia a na vtedajšie pomery boli prispôsobované i parkovacie kapacity.
„Treba jasne zadefinovať, či si môžeme dovoliť, aby niekto mal priamo pod oknami zaparkované dve – tri autá. Ak nie, nájdime rozumný kompromis, ktorý sa dá reálne naplniť, ukotvíme ho, povedzme, vo všeobecne záväznom nariadení a trvajme na jeho dodržiavaní. Netvrdím, že cesta k dohode bude ľahká, no ak sa o ňu nebudeme snažiť, celé nás to o chvíľu dobehne,“ upozorňuje.
Ďalšou kapitolou sú praktické prekážky. Napríklad, dlhodobo je vyvíjaný tlak na budovanie väčšieho počtu parkovacích miest na Mudroňovej ulici. Cesta, ktorá tadiaľ vedie, ale nepatrí mestu.
„Spravuje ju štát a ten nevyčlenil prostriedky na postavenie nových parkovacích plôch. Má preto martinská radnica prevziať cestu do svojho majetku, s čím súvisia všetky náklady na jej údržbu i opravy a vybudovať tam nové parkoviská?“ pýta sa Miroslav Lepeta.
Citlivá téma
Problém sa môže ešte prehĺbiť, ak sa riešenia v oblasti dopravy budú prijímať na základe nepodložených informácií, povrchného porovnávania s inými krajinami alebo z dôvodu naplnenia volebných sľubov.
„Nič si nenahovárajme, toto riziko existuje. Parkovanie sa dotýka takmer každého. Z tohto pohľadu je to veľmi citlivá téma a tým sa zvyšuje aj tlak na tých, ktorí nakoniec musia rozhodnúť.“
Scenár s pozitívnym dopadom na parkovanie sa pravdepodobne podarí naplniť pri modernizácii obchodného domu Prior. Vďaka prístavbe sa rozšíri predajná plocha s čím je spojené tiež vybudovanie potrebného parkovacieho zázemia na jeho streche.
„Investor sa rozhodoval na základe relevantných údajov, a preto rekonštrukciu poňal komplexne so všetkým, čo k tomu patrí. To je príklad správneho smeru i pre riešenie problematiky parkovania,“ doplnil Miroslav Lepeta.