MARTIN. Raz ročne chce martinská radnica verejným prieskumom získavať informácie o potrebe sociálnych služieb v meste. Získané údaje poslúžia ako základ pre rozhodovanie, ktoré sociálne služby budú perspektívne rozvíjať alebo zaradzovať do ponuky.
V tomto roku má mestský úrad už výsledky ankety k dispozícii. Organizoval ju ešte pred letom a v tomto roku prvý raz nielen medzi ľuďmi, ktorí už sú poberateľmi sociálnych služieb, ale anketári oslovovali náhodne vybratých respondentov.
„Rozdali sme 171 anketových lístkov so stopercentnou návratnosťou, pretože respondenti ich vypĺňali rovno pred anketármi,“ uvádza vedúca odboru sociálnych služieb MsÚ v Martine Katarína Tomášová a dodáva, že najviac z nich – okolo 26 percent - bolo vo vekovej skupine 46-50 rokov a svoje názory na rozsah a potrebu nových sociálnych služieb spomedzi skúmanej vzorky povedalo v rámci nej 71 percent žien a 29 percent mužov.
Oslovení odpovedali aj na otázku, kde by hľadali najskôr informácie o ponuke sociálnych služieb. Viac ako polovica z nich odpovedala, že na Ústredí práce, sociálnych vecí a rodiny a jeho pracovisku v Martine a až na druhom mieste skončil mestský úrad.
„Neprekvapilo to, lebo išlo o ľudí v produktívnom veku a pre nich je častejším cieľom ich úradných návštev práve úrad práce,“ hodnotí Tomášová. Nespokojných so sociálnymi službami je len asi 5 percent opýtaných, spokojných až 65 percent z nich. Zaujímavé je zistenie, aké služby by opýtaní privítali o päť rokov.
„Najvyššie skončilo nízkoprahové denné centrum a zariadenie núdzového bývania,“ analyzuje výsledky ankety vedúca odboru spoločenských služieb. „Tesne pod tým skončili služby stravovania, opatrovateľská služba, zariadenie opatrovateľskej služby, nocľaháreň, prepravná služba, denné centrum, práčovňa,“ vymenúva, pričom upozorňuje, že toto poradie je podmienené hlavne vekom respondentov, z ktorých mnohí sociálnu službu doposiaľ nepoberali. Tým možno vysvetliť aj fakt, že oproti minulému roku sa „prepadla“ v poradí dôležitosti najmä prepravná služba.