MARTIN. Hlavnou časťou rekonštrukcie križovatky pri priekopskom Lidli bola zmena jej tvaru. Pomerne neprehľadný ypsilon nahradilo téčko. Cestári zaslepili dlhý výjazd v smere od Partizánskeho cintorína, ktorý zasahoval až k odbočke na Kratinovu ulicu. Po novom sa tak autá na hlavnú dostanú len z jednej bočnej cesty.
Križovatku už pokrstila havária
Investícia okolo 30-tisíc eur však podľa ľudí zmenu k lepšiemu nepriniesla. Naopak, myslia si, že teraz je križovatka predovšetkým v čase dopravnej špičky ešte nebezpečnejšia.
„Jeden problém síce vyriešili, ale zároveň vznikli ďalšie tri- štyri nové,“ upozorňuje Peter z Priekopy.
Dosť riskantné je odbočovanie predovšetkým v prípade, ak auto prichádza v smere od Vrútok a chce zahnúť do sídliska na Ulicu J. Martáka. Vtedy treba prejsť dvomi protismernými pruhmi.
„Už bola na tom mieste aj prvá havária, a to po novom križovatka funguje pár týždňov.“
Takisto sú problémom i kamióny. Tie prichádzajú predovšetkým od Partizánskeho cintorína, popod ktorý vedie hlavný cestný ťah. Pri Lidli musia najprv odbočiť doprava, aby sa následne dostali na Kratinovu ulicu, po ktorej prejdú do Neografie. Pri spomínanom odbočovaní však zájdu až do protismerného pruhu.
„Jednej pani takto vybehlo veľké nákladné auto do protismeru. Podľa toho ako gestikulovala rukami a trúbila, nebola z toho veľmi nadšená,“ opisuje situáciu Eva, ktorá býva od detstva v paneláku neďaleko križovatky a pravidelne tadiaľ prechádza či už ako vodička alebo chodkyňa.
Keď o tom napíšete, budú pokuty
Ani chodci k bezpečnosti v križovatke veľmi neprispievajú. Najmä tí, ktorí chcú prejsť cez cestu na zastávku, kde stoja linky do Martina. Keďže priechody pre chodcov sú od nej pomerne ďaleko, drvivá väčšina ľudí prebieha krížom cez frekventovanú komunikáciu.
„Uvidíte tu dôchodcov s paličkami či rodičov s deťmi. Keď sa ponáhľajú na autobus, nikto nezachádza, radšej to riskne,“ tvrdí Milan a priznáva, že sa tiež správa rovnako.
Takisto riskujú i vodiči áut, keď na zastávke MHD v smere do Vrútok zastane autobus. Ak ho chcú obísť, musia prejsť cez plnú čiaru a „zebru“ namaľovanú na ceste. V praxi to vyzerá tak, že stojaci autobus obieha takmer každý.
„Keď o tom napíšete do novín, tak sa sem postavia policajti s kamerou a budú každému, kto prejde cez plnú, dávať pokuty. Tak to na Slovensku funguje,“ hneval sa pán, ktorý sa pri nás pristavil, keď videl, že si miesto fotíme.
Na križovatke pri Lidli sme strávili približne polhodinu a to doobeda, keď premávka nebola až taká intenzívna ako počas špičky. Situácií, ktoré mohli skončiť poriadnou nepríjemnosťou, sme však na vlastné oči videli viac ako dosť. Treba však priznať, že veľký podiel na tom mali aj samotní vodiči.
„Súčasné riešenie križovatky je veľmi zlé. Vieme, že sa tu uvažovalo o kruhovom objazde. Ak nám naozaj chceli pomôcť, prečo ho nepostavili?“ pýtajú sa Priekopčania.
Stavbu kruháča stopli peniaze
Martinská radnica v minulosti iniciovala vybudovanie kruhovej križovatky na spomínanom mieste. Cesta jej síce nepatrí a ani ju nespravuje, ale pripájajú sa na ňu dve mestské komunikácie.
„Všetky zúčastnené strany s týmto riešením súhlasili a bol vypracovaný aj projekt okružnej križovatky. Stavba sa však pre chýbajúce peniaze nezrealizovala,“ vysvetlila martinská hovorkyňa Zuzana Kalmanová.
Správcom komunikácie je Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja (SC ŽSK). Marián Janík, riaditeľ závodu Turiec SC ŽSK uviedol, že križovatka bola upravená podľa schválenej projektovej dokumentácie.
„Súčasný stav určite prispel k zvýšeniu bezpečnosti, pretože pôvodné nehodové miesto napojenia na Kratinovu ulicu zaniklo. Prípadné kolízie môžu vzniknúť pri nedodržiavaní dopravných predpisov, najmä nerešpektovaní vodorovného značenia,“ doplnil.
Miesto polícia monitoruje
Ako potvrdil žilinský policajný hovorca Radko Moravčík spomínaná križovatka pri priekopskom Lidli bola naozaj stavebne upravená z dôvodu nevyhovujúceho šikmého napojenia cesty od Partizánskeho cintorína na Priekopskú ulicu, pričom dopravnú situáciu ešte viac komplikovala bezprostredná blízkosť križovatky s Kratinovou ulicou.
„Dochádzalo tu ku kolíziám a tiež k dopravným nehodám, pri ktorých sa často nedal jednoznačne určiť vinník. Križovatka bola upravená a schválená príslušnými orgánmi na základe projektovej dokumentácie vypracovanej autorizovaným projektantom. Polomery oblúkov navrhli aj pre odbočenie kamiónov,“ objasňuje hovorca.
Okrem toho pripomenul, že nedávno pre autá otvorili doteraz uzavretú Sučiansku ulicu, ktorá je napojená na hlavný ťah Bratislava – Košice.
„Dá sa predpokladať, že kamióny z Neografie a ostatných firiem budú zväčša využívať túto komunikáciu, čím sa odľahčí križovatka pri Lidli.“
Na záver ešte pridal vyjadrenie k odbočovaniu na Ulicu J. Martáka, keď vodiči prichádzajúci od Vrútok musia prejsť cez dva jazdné pruhy.
„Odbočuje tam pomerne málo vozidiel, čo minimalizuje vznik kolíznych situácií. Križovatku však naďalej monitorujeme a v prípade problémov budeme v spolupráci s cestným správnym orgánom a správcom komunikácie navrhovať príslušné opatrenia,“ uzavrel Radko Moravčík.